Biodynamische kalender

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Biodynamische kalender

Bericht door Matthijsb » zo 09 jun 2019, 18:53

Ik ga op mijn gevoel af, en op wat de bijen zelf aangeven. Als ik de kast open en de bijen zijn erg onrustig en vliegen op, is het niet het juiste moment.
Als ik goed naar mijn gevoel luister, ben ik precies op de juiste dag in het volk aan het kijken om een zwerm bijvoorbeeld te vermijden.

In het begin is het wat vallen en opstaan, maar als je eenmaal weet wat je gevoel/gedachten je duidelijk willen maken, gaat het (bijna) vanzelf goed.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Biodynamische kalender

Bericht door Franschman » zo 09 jun 2019, 19:27

Beste Beeliever,
Het is interessant de BD methoden eens onder de loep toenemen.
In vrijwel elke Franse boekhandel is een populair boekje te koop met
de titel:”Jardiner avec la lune “ Ook bij BD heeft het gesternte grote invloed op de aardse natuur. Van getijden kennen we de invloed van de maan.
Om helemaal blindweg op de constellatie af te gaan,ook bij imkeren lijkt mij vergezocht. :?
Ik ga mij nog eens verdiepen en kom dan met meer argumenten :doh:

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Biodynamische kalender

Bericht door crunx » zo 09 jun 2019, 22:49

Dat is afhankelijk van wat je wilt; Het wordt echter wel afgeraden om op een blad/water dag met bijen te werken.

Maar goed wat wil je weten dan?
Laatst gewijzigd door crunx op ma 10 jun 2019, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Biodynamische kalender

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 10 jun 2019, 09:56

Zonder waardeoordelen hieraan te verbinden hebben binnen de BD de vier elementen invloed op plant en dier en mens.
En voor de bijen zouden de vier elementen hun/haar taken kunnen beïnvloeden en de imker hier rekening mee kunnen houden.

Aarde/Wortel: Bouwdrift, ofwel bouwen van raat

Lucht/Bloem: Haaldrift, gunstige periodes

Water/Blad: Weinig actieviteit, wat lustelozer

Vuur/Vrucht: Harmonie, goed om in de bijen te kunnen werken.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Biodynamische kalender

Bericht door Franschman » ma 10 jun 2019, 10:28

Beste Beeliever,
Om een vinger achter het BD imkeren te krijgen is een cursus BD imkeren te overwegen. Lees je eerst in om teleurstelling te voorkomen.
De Oostenrijker Rudolf Steiner heeft grote invloed gehad op het gedachtegoed in deze stroming.

Een holistische. visie en een respect en samenwerken met natuurlijke processen zijn belangrijk in deze zienswijze. Ook de ‘uitstraling’ en innerlijke houding van de imker zelf,zouden belangrijk zijn, vis a vis het te begeleiden bijenvolk, dat als een klein, zelfstandig functionerend universum wordt gezien. :be9:

Naar mijn mening zijn elementen van deze zienswijze zeker van waarde maar bepaalde werkwijzen en de achtergronden daarvan,doen mij zweverig aan.

Zelf kan je overwegen elementen van de BD werkwijze te integreren in de behandeling van een bijenvolk.(B.v. Natuurbouw en geen koninginnenrooster gebruiken, zwermen toestaan etc )

Welke forumgebruiker en BD fan laat zijn licht eens schijnen over deze wijze van imkeren. Respect voor de natuur spreekt mij wel aan
Imkeren blijft ten alle tijden toch ‘manipuleren’ in een natuurlijke procesgang zou ik denken. :doh:
Ook daar moet men zijn grenzen kennen lijkt mij en niet op jacht gaan naar een steeds grotere productie ten koste van al het andere.
Bestaat zoiets als respectloos imkeren ??? :doh: :? :be5:

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Biodynamische kalender

Bericht door crunx » ma 10 jun 2019, 12:07

BuzzLightyear schreef: Dat bijv blad/water goed is. Maar waarom dan?
Sorry moest zijn afgeraden. Ze zullen dan o.a. wat knorriger zijn

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Biodynamische kalender

Bericht door crunx » ma 10 jun 2019, 12:13

Franschman schreef: Bestaat zoiets als respectloos imkeren ??? :doh: :? :be5:

Ik ken wel respectloze imkers, en zeker respectloze methodiek.

Er zijn trouwens ook gewoon mafklappers, maakt dan niet uit hoeveel opleiding/ acreditatie je hebt;
Pia Aumeier is zo'n voorbeeld - Laat ook even op film zien dat je bijen ook kunt likken dus likt maar even een raam met bijen.....

(Maar pas op want die is heilig voor velen hier op het forum)

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Biodynamische kalender

Bericht door Franschman » ma 10 jun 2019, 22:28

Beste Beelievers,

Ik zag zojuist dat het mogelijk is om de zaai- een activiteiten-kalender van Maria Thun als App te downloaden.
Maria Thun heeft in navolging van haar leermeester Steiner, een kalender opgesteld waar te zien zou moeten zijn wanneer je handelingen moet uitvoeren bij zaaien, planten en oogsten, rekening houdend met stand van maan en sterren. Zonder astronomie toch gegevens ! :dance:

Ook imkers handelingen kunnen door bepaalde maan- en sterren- standen worden verbeterd, zo meent men. :doh:
Astrologisch gezien ben ik een Stier, die kunnen vasthoudend en braaf zijn :lol: Speelt dat ook een rol ?
Geen idee, mijn vrouw weet meer...... :lol: :lol: :lol:
"Het staat in de sterren geschreven " :D Ik ga uit van het gezegde:"Het maantje lacht" :lol:
Zit er ook een mannetje op de maan ? :?Komen er hunkerende Marsvrouwtjes naar de aarde?
Ik ben er klaar voor ! :violin: Was ik soms in een eerder leven een bij , een dar ?
Steiner geloofde wel in reïncarnatie :shifty:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten