Onderzoek naar afnemende bijenpopulatie

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
fps bijen onderzoek
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 12 jun 2019, 13:48
Imker sinds: -
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): -
Contacteer:

Onderzoek naar afnemende bijenpopulatie

Bericht door fps bijen onderzoek » wo 12 jun 2019, 14:03

Hallo bijen liefhebbers :be3: ,

Wij zijn Laurine en Anouk, studenten aan de UVA. Wij zijn op het moment bezig met een onderzoek naar de afnemende bijenpopulatie in relatie tot kwaliteit van leven. Een van de groepen die wij hierbij onderzoeken zijn natuurlijk de imkers :b10: . Wij vroegen ons af of we misschien 5 minuten van jullie tijd mogen vragen voor het invullen van onze survey? Ons onderzoek is gericht op imkers in de regio Groot-Amsterdam (Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland). De survey is te vinden via de volgende link: https://admin.gosurvey.in/survey#/A0FD3 ... 2E6288BE22 . Bent u een imker in de regio Groot-Amsterdam dan hopen wij van u te horen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Laurine en Anouk

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Onderzoek naar afnemende bijenpopulatie

Bericht door Fish » wo 12 jun 2019, 14:45

Voornamelijk wat technische opmerkingen, ik woon namelijk niet in Amsterdam en heb de enquête dan ook maar niet verstuurd. Hopelijk kunnen jullie toch wat met mijn opmerkingen. Vooral opbouwende kritiek, vat het niet persoonlijk op!

Ik ben zowel volkstuinder als imker, hier gaat de enquête eigenlijk mis, want deze keuze is er niet. Bij vervolg vragen weet ik dan ook niet of de vraag betrekking heeft tot mijn bijen of tot mijn tuin. Eigenlijk vraag je af en toe 2 verschillende dingen met dezelfde vraag, dit zal niet bevorderlijk zijn voor je onderzoeksresultaten. Bijvoorbeeld hoe belangrijk je het houden van bijen / het hebben van een volkstuin vindt, wordt in één vraag gestopt, maar zijn zeker twee verschillende vragen. Je gaat zo moeilijk correlaties kunnen leggen. Spenderen mensen nu meer geld omdat ze het houden van bijen belangrijk vinden, of omdat ze graag een volkstuin hebben? Slechts één voorbeeld waar je de enquête zou kunnen aanscherpen.

Verder gaat het niet eens zo slecht met de honingbij in Amsterdam. Als je zoekt, vindt je dat stadsbijen het prima doen en dat er op bepaalde plekken zelfs relatief veel bijenvolken staan. Overpopulatie van honingbijen, dat hoor je niet vaak maar is misschien wel zo in gedeeltes van Amsterdam. Laat je dan ook niet misleiden, het gaat slecht met de bij, maar zeker niet met de honingbij! Dit onderscheid wordt vaak vergeten, maar is wel belangrijk. De doelgroep imkers die je aanspreekt is dus wel een bijzondere, wat je écht zou willen onderzoeken is de wilde bij. Maar dan is de mening van iedereen belangrijk, toch?

Verwacht je dat Amsterdamse imkers anders naar de bijenpopulatie kijken dan imkers elders in het land? Vanwaar dit onderscheid op woonlocatie? Ik hoop van harte dat jullie voldoende respons krijgen, maar het aantal imkers in specifiek Amsterdam is natuurlijk beperkt.

Omdat ik toch in een zeurmodus ben beland, de vraag "Door het afnemen van de bijenpopulatie neemt de waarde van het ecosysteem af" is eigenlijk niet zo subjectief, je zou het als een feit kunnen zien. Onherroepelijk neemt de waarde van het ecosysteem af als er soorten verloren gaan. Eens of oneens is hier dus eigenlijk niet zo van toepassing. Misschien kan je het verwoorden als hoe erg mensen het vinden als de bijenpopulatie afneemt bijvoorbeeld, maar uiteraard heb je deze vraag al gesteld.

Laatste puntje, als ik exact 4 uur bijen houdt, dan heb ik twee opties om aan te klikken. Hetzelfde als ik exact 5 euro, geen cent meer of minder, over heb voor de bijen.

Verder succes met de studie!

fps bijen onderzoek
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 12 jun 2019, 13:48
Imker sinds: -
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): -
Contacteer:

Re: Onderzoek naar afnemende bijenpopulatie

Bericht door fps bijen onderzoek » do 13 jun 2019, 08:30

Goedemorgen,

Bedankt voor uw tips. Kritiek wordt altijd gewaardeerd, daar kunnen we wat mee.

Ik ben het volledig met u eens dat er tekortkomingen zijn aan dit onderzoek. Helaas zijn we niet helemaal vrij in ons onderzoek en zijn we daar soms erg door beperkt. In dit onderzoek wordt er vanuit gegaan dat u of imker of volkstuinhouder bent, de vervolgvragen vult u dus ook vanuit deze gekozen identiteit in, lees tuin als u volkstuinhouder bent en indien u een imker bent leest u bijenhouden. Dit is natuurlijk niet volledig realistisch want zoals u al aangeeft is het mogelijk om zowel imker als volkstuinhouder te zijn, dit is helaas een van de beperkingen waar wij weinig aan kunnen veranderen. Dit zal natuurlijk in het uiteindelijke rapport wel benoemd worden.

Er stond een stukje inleidende tekst voorafgaand aan de survey, daar stond onder andere het verschil tussen honingbijen en wilde bijen uitgelegd. Ik zie nu dat dat in de layout van de survey verdwenen is, ik heb daarom de vragen iets aangepast door te specificeren dat het om de wilde bij gaat.

Wij verwachten geen verschil tussen Amsterdamse imkers en imkers elders in het land. Een van de eisen van het onderzoek was dat we ons onderzoek in een specifieke regio uitvoeren. Wij hebben hierbij gekozen voor de regio groot-Amsterdam, maar we verwachten dat de resultaten in andere delen van Nederland ongeveer hetzelfde zouden zijn.

Bij de vragen over tijds- en geldeenheden moet het streepje gelezen worden als tot, dus 0 tot 4 staat gelijk aan 0 t/m 3,99. Om deze vragen te verduidelijken heb ik het streepje veranderd in tot.

Hartelijk bedankt voor uw kritiekpunten, we nemen deze voor zo ver mogelijk graag mee in het onderzoek.

Met vriendelijke groet,

Laurine en Anouk :b10:

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Onderzoek naar afnemende bijenpopulatie

Bericht door oldtimer » do 13 jun 2019, 08:55

fps bijen onderzoek schreef:Goedemorgen,



Wij verwachten geen verschil tussen Amsterdamse imkers en imkers elders in het land. Een van de eisen van het onderzoek was dat we ons onderzoek in een specifieke regio uitvoeren. Wij hebben hierbij gekozen voor de regio groot-Amsterdam, maar we verwachten dat de resultaten in andere delen van Nederland ongeveer hetzelfde zouden zijn.


Hartelijk bedankt voor uw kritiekpunten, we nemen deze voor zo ver mogelijk graag mee in het onderzoek.

Met vriendelijke groet,

Laurine en Anouk :b10:
Dag beide,

Je begint met een basis aanname die niet klopt.
Daardoor gaan alle beoordelingen over het voortbestaan van bijen al vele jaren mank. Daarmee ook vermeende oplossingen bijen te " helpen " Is veelal een lachertje.


Het onderzoek is door uw opdrachtgevers zinloos gemaakt door genoemde stellingen.
Onder andere dat er geen verschil zou zijn tussen imkers in het Amsterdamse en de rest van het land is een hele grote misvatting en zeer onjuist.

Groot Amsterdam is waarschijnlijk een verspreking. Als geboren Amsterdammer wel gehoord van regio Amsterdam, maar groot Amsterdam is voor mij nieuw.
Waarschijnlijk hetzelfde als geboren in Breda en wonen in Amsterdam en dan Amsterdammer willen zijn. Dat gaat slecht lukken.
Alexander (Lex)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Onderzoek naar afnemende bijenpopulatie

Bericht door Jaap v.Popering » do 13 jun 2019, 12:07

oldtimer schreef:
Je begint met een basis aanname die niet klopt.
Daardoor gaan alle beoordelingen over het voortbestaan van bijen al vele jaren mank. Daarmee ook vermeende oplossingen bijen te " helpen " Is veelal een lachertje.


Het onderzoek is door uw opdrachtgevers zinloos gemaakt door genoemde stellingen.
Onder andere dat er geen verschil zou zijn tussen imkers in het Amsterdamse en de rest van het land is een hele grote misvatting en zeer onjuist.
Om met een oud gezegde te reageren . :think: ...Een waarheid als een koe .

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Onderzoek naar afnemende bijenpopulatie

Bericht door Fish » do 13 jun 2019, 13:42

Het omschreven gebied bevat veel grasland, polders, hierdoor een grote verspreiding van kleinere imkers. Daarnaast zijn er twee of drie bijenparken in Amsterdam en Amstelveen. Er zijn veel nieuwe/jongen leden in omgeving Oostzaan/Waterland, volgens mij een nieuwe NBV-afdeling ook. Als je Edam-Volendam noemt, denk ik aan Marken met hun Buckfast station, maar verder vooral veel gras dus niet bijzonder veel imkers. Tenslotte heb je de stadsimkers in Amstelveen/Amsterdam.

Kortom, een grote diversiteit aan imkers in best wel een flink gebied. De verschillen met landelijk? De stad Amsterdam is denk ik wel te omschrijven als "links", veel nieuwe imkers die de bij inderdaad willen redden door te imkeren, dit zal mogelijk een vertekend beeld geven met de rest van het land, maar ik weet niet of Oldtimer hier op doelde. Verder wordt er hier amper gereisd met de bijen, in Noord-Holland is er veel kassenteelt maar bijvoorbeeld heide vindt je hier niet. Vroeger was er wat fruit en koolzaad, maar dat lijkt grotendeels verleden tijd. Maar goed, dat heeft dan weer geen invloed op de enquête, denk ik.

vdiesveld

Onderzoek naar afnemende bijenpopulatie

Bericht door vdiesveld » do 13 jun 2019, 14:20

oldtimer schreef:
Daardoor gaan alle beoordelingen over het voortbestaan van bijen al vele jaren mank. Daarmee ook vermeende oplossingen bijen te " helpen " Is veelal een lachertje.
Zeg je nu dat ALLE beoordelingen over het voortbestaan van bijen al vele jaren mank gaan??

vdiesveld schreef:oldtimer schreef:
Daardoor gaan alle beoordelingen over het voortbestaan van bijen al vele jaren mank. Daarmee ook vermeende oplossingen bijen te " helpen " Is veelal een lachertje.

Zeg je nu dat ALLE beoordelingen over het voortbestaan van bijen al vele jaren mank gaan?? Vind je dat zelf niet een tikkeltje overdreven gezegd en een klein beetje uit de hoogte gesproken van jezelf?
Ik ken ook nog een oud gezegde: alles over 1 kam scheren.[/quote]
Laatst gewijzigd door vdiesveld op do 13 jun 2019, 14:20, 2 keer totaal gewijzigd.

vdiesveld

Onderzoek naar afnemende bijenpopulatie

Bericht door vdiesveld » do 13 jun 2019, 16:25

Dag Laurine en Anouk,

Ik heb de enquete ingevuld hoor. Er zijn inderdaad een paar kanttekeningen te plaatsen, maar zo te zien staan jullie open voor suggesties. Ik juich het toe wanneer de jeugd dit soort initiatieven neemt. Het toont jullie hart voor de natuur, en da’s alleen maar goed.
Laat je niet teveel afschrikken door de negatieve en ongefundeerde reacties van sommigen. Ik weet dat er heel veel imkers zijn, die dit soort initiatieven wèl kunnen waarderen en die jullie enquete gewoon even invullen. Ga vooral door hiermee. Veel succes, ook met jullie studie!

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Onderzoek naar afnemende bijenpopulatie

Bericht door oldtimer » do 13 jun 2019, 17:01

Even een bericht Off- topic voor vdiesveld.
Een mening is prima, iedereen kan die hebben
Wij hoeven het hier op het forum niet met elkaar eens te zijn. Ik heb je een PB gestuurd waarin ik e.e.a nog eens uitleg.
PS
Het deel van je bericht wat je hebt weggehaald zal ik terug plaatsen.

Weer on-topic
Alexander (Lex)

fps bijen onderzoek
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 12 jun 2019, 13:48
Imker sinds: -
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): -
Contacteer:

Re: Onderzoek naar afnemende bijenpopulatie

Bericht door fps bijen onderzoek » do 13 jun 2019, 20:47

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik iedereen die de survey al heeft ingevuld van harte bedanken, het wordt zeer gewaardeerd!
Het is on duidelijk geworden dat er veel verschillende meningen en opvattingen zijn, we zullen proberen dit zoveel mogelijk mee te nemen in het onderzoek.
oldtimer schreef:

Groot Amsterdam is waarschijnlijk een verspreking. Als geboren Amsterdammer wel gehoord van regio Amsterdam, maar groot Amsterdam is voor mij nieuw.
Waarschijnlijk hetzelfde als geboren in Breda en wonen in Amsterdam en dan Amsterdammer willen zijn. Dat gaat slecht lukken.
Dit is geen verspreking, groot Amsterdam is één van de 40 COROP-gebieden die Nederland telt. Dit leek ons een mooie indeling om aan te houden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten