Tijd voor bezinning

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Tijd voor bezinning

Bericht door oldtimer » do 13 jun 2019, 23:30

Tijd voor bezinning,

Mijn Imkerleven speelde zich tot eind vorig jaar voor het grootste deel af in Frankrijk waar zich geen enkel probleem qua dracht voordeed. Imkeren doe ik omdat ik het leuk vind, niet voor de honing of andere opbrengsten.
Kosten noch moeite worden gespaard om het Imkeren voor mij zo leuk en makkelijk mogelijk te maken.

Jaarlijks schaf ik toch aan materialen, bijenwas, dozen suikerdeeg, een paar honderd kilo suiker, varroa bestrijding etc voor een aanzienlijk bedrag aan. De Imker vakhandel lacht zich dood om gekken zoals ik.
Er is tijd voor bezinning denk ik, maar ik wil graag horen of andere Imkers met het zelfde probleem zitten.
Momenteel heb ik in Nederland 30 volken. Kleintjes zoals Kielers en Mini plussen niet meegeteld.

In 2016 bracht ik ergens begin Juli drie Jonge volkjes mee naar Groningen regio Stadskanaal. (5 ramers Dadant Blatt) Begin augustus moest ik terug naar Frankrijk en kwam na ander halve maand weer in Groningen. Twee van de drie volkjes dood onderin de kasten. Ramen leeg, geen spat voer.
Gestorven aan honger?

Geen overmatige wespen rond de kasten. Dus vreemd.
Varroa behandel ik consequent tweemaal per jaar, de schudzwermen altijd met een oxaaloplossing, dus die starten schoon.
Jaren heb ik in de winter nooit oxaalzuur gedruppeld, dat doe ik tegenwoordig wel, dus een extreem hoge varroa druk is er niet. Wel zie ik af en toe een krabbelaartje.

Het jaar daarop (2017) viel mij op dat er bitter weinig dracht in de omgeving was, want weer problemen met voer in de kasten. Inmiddels had ik dat jaar meer kasten op de plek in Groningen staan. De percelen van boeren in de omgevingen aangrenzend aan mijn bijenstand, worden bezaaid met mais, aardappel, bieten en graan en misschien meer niets betekenend gewas voor bijen.
In de directe omgeving staan erg veel kastanjes en heel veel Lindebomen.
Vorig jaar was een uitzonderlijk goed jaar, volken groeide goed, geen armoede met wissels van koninginnen en over het geheel genomen had ik de boel volledig in de hand, kon zwermen goed voorkomen, veel honing in de volken, kortom, een prachtig seizoen. Vele malen beter dan het jaar daarvoor. In 2017 dacht ik al, dat wordt dramatisch daar in dat deel van Nederland, dat Imkeren. Ik had nog steeds aardig wat volken in Frankrijk staan en als het dan op één plek minder of slecht gaat is dat niet zo heel erg.
Een tweetal weken geleden bloeide de kastanjes al een poosje weelderig dus je zou denken, dat gaat de goeie kant op. Ik probeer al mijn volken te voorzien van P moeren of minstens F1 moeren.

Ook koninginnenteelt kost veel geld en heel veel tijd. Neem het rijden van Stadskanaal naar Marken met bevruchtingskastjes, of naar Ameland. Marken is heen en weer 500km. X2 want de kastjes moeten ook weer opgehaald worden.
Onlangs had ik een aantal keren bij controle van de volken, narrige volken, steken, vliegerig, ook de P moer volken.
Het is opvallend dat er zo weinig honing binnenkomt met zoveel kastanje in de directe omgeving.
Wat ook opvalt is dat er zoveel moeren gewisseld worden. P moeren zomaar weg en een andere moer in het volk. Niet ééntje, nee meerdere.
Ik moet het verhaal wat kort houden.
Vanavond opende ik weer een aantal kasten, 10 raams Dadant Blatt waar nog geen Honingkamer op staat, geen voer in de raten in de broedkamer. Dus ook geen broed, eitjes of larven. De koningin gewoon aanwezig, maar geen eten, geen broed. De bijen bouwen slecht.

Dus ik ben aan het voeren geslagen, 14 Juni, meerdere volken hetzelfde verhaal, geen broed, wel koningin, maar geen voer.
Het vreemde is wel, de Kielers zijn goed gevuld met honing, koninginnen leggen als de beste.
Ook de agressieve Franse volken die ik 10 km verderop bij een boer heb staan doen het beter, maar daar was een klein veldje koolzaad, daarvan heb ik zelfs een bak honing geslingerd, van de volken bij mij thuis nog geen druppel honing en wat er in de volken zit wordt weer opgegeten, en terecht.
Het ziet er dus naar uit dat er in deze regio het ene jaar wel dracht is voor de bijen en het andere jaar niet. Morgen ga ik naar de Imker vakhandel een paar doosjes fondabee halen en op de volken leggen. Nogmaals het is 11 juni.

Zijn er Imkers met dit zelfde probleem.

Kenmerken aan de bijen:
.. De volken in Nederland kwamen moeizaam uit de winter, moeren duidelijk aangeslagen, zelfs met schimmel op de kop
.. Geprikkeld, tot stekerig gedrag, ook de P-moeren
.. Zeer weinig of geen voer in volwassen volken, 10 raams Dadant Batt.
.. Koninginnen leggen slecht tot niet.
.. Raat wordt slecht uitgebouwd.
.. Moeren worden per volk meerdere keren gewisseld.


Samengevat: Er is in dit gebied van Nederland geen of zeer weinig dracht.
Inmiddels 14 juni, had afgelopen week al wat Miniplus kastjes fondabee gegeven, en de koninginnen gaan weer voorzichtig leggen.

Het regent pijpenstelen, de Linde staat op knappen, er is een beetje hoop.
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Tijd voor bezinning

Bericht door tomer » vr 14 jun 2019, 01:08

Al imker je niet voor de opbrengsten, maar voor het plezier, dan nog moet er het seizoen rond toch wat dracht zijn om het leuk te houden. Als de bijen steeds honger hebben en moeten gevoerd worden, is dat geen plezierige of natuurlijke manier van werken. Ik ben benieuwd of imkers in jouw buurt hetzelfde probleem hebben. Kan het aan de droogte van vorig jaar liggen? Of teveel volken op een beperkte oppervlakte met te weinig goede drachtplanten (-bomen). Hier merk ik ook dat er minder nectar binnenkomt dan vorig jaar, maar er kan wel geoogst worden.
Bloeit de tamme kastanje op dit moment in Groningen??
Of is dat daar nog de paardenkastanje waarover je spreekt?

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Tijd voor bezinning

Bericht door crunx » vr 14 jun 2019, 02:22

Lex,

Ik herken niet alles wat je zegt, echter wel frustraties vanuit het veld.
Sommige zullen zeggen een hobby kost geld, ik denk daar heb ik er al genoeg van.
M'n vrouw is er zo een, kost geld maar is ook niet altijd alleen maar leuk :lol:

Maar goed misschien moeten we wat gaan doorlopen

Kenmerken aan de bijen:
.. De volken in Nederland kwamen moeizaam uit de winter, moeren duidelijk aangeslagen, zelfs met schimmel op de kop
.. Geprikkeld, tot stekerig gedrag, ook de P-moeren
.. Zeer weinig of geen voer in volwassen volken, 10 raams Dadant Batt.
.. Koninginnen leggen slecht tot niet.
.. Raat wordt slecht uitgebouwd.
.. Moeren worden per volk meerdere keren gewisseld.


Van al deze bovenstaande dingen herken ik er niet 1. Wellicht omdat ik met een "goed/ander" ras werk.
Ik voer NOOIT bij.
Inwinteren doe ik met een eigen suikeroplossing.
Misschien ook wel omdat mijn methodiek van bestrijding anders en daardoor misschien wel beter is.
Ik maak een eigen natuurlijk middel en in de winter doe ik 1x oxaalzuur verdampen. Meer hoef ik niet te doen.
Al jaren geen enkel verlies, geen enkel zwak volk

Wat betreft was, na 2x in het wasschandaal te zijn verwikkeld. Zelfs naar meerdere keren te vragen en dan nog opzettelijk door een handelaar te zijn op gescheept met verkeerde was. Heb ik een aantal jaar geleden alleen nog maar echte afrikaanse natuur was ingekocht met alle analyses uit Celle erbij. Inclusief bestrijdingsmiddel test.
Ik had er genoeg van. Alle was van onbekende oorsprong is de deur uitgegaan.
Sinds dien geen probleem met beleggen en uitbouwen.

Waar ligt het dan wel aan? Geef zelf maar een reden. Mij lijkt het heel ongebruikelijk dat het gebied wat je anders had en goed op kon teren. Nu ineens niets meer kan leveren. Het zal namelijk vast niet allemaal agradische dracht(plant) gebieden zijn. Er zullen vast ook vaste planten / bomen staan die er toen stonden en die er blijven staan.
En het zal niet realistisch zijn om te denken dat er zoveel imkers bij jou in de buurt, bij zijn gekomen die alle dracht weg kapen.

Maar goed, zie mijn verhaal niet als de nieuwe route die moet worden opgegaan. Dat gelooft men namelijk hier toch allemaal niet op het forum zonder de schriftelijke studies van 3 universiteiten, 2 dokters verklaringen, een begleiding van 4 advocaten, 2 notarissen en een goedkeuring van alle bijenhouder organisaties.

Maar mocht je toch eens openstaan voor een nieuwe/ andere methodieken die hebben aangetoond te werken. Dan weet je bij deze dat ik je daarbij kan helpen.

Maar goed dat is niets nieuws, in de bijbel stond namelijk al dat de wijzen uit het oosten kwamen. :wink:

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Tijd voor bezinning

Bericht door oldtimer » vr 14 jun 2019, 08:52

Dank voor jullie antwoorden.

@tomar, paardenkastanje (forse bloei, geen dracht)
Geen Imkers in de directie omgeving. (Een " verenigingsstal " 5 km verderop) maar wordt nauwelijks iets gedaan, toen ik mij daarbij aansloot reisden ze waanzinnig ver met kasten. Het probleem is bij hen bekend. Of het daar dit jaar ook zo ernstig is, geen idee. Ik reis niet of nauwelijks met kasten, alleen voor afleggen heb ik wat adressen.

@crunx, alleen agrarisch gebied hier, bieten, graan/tarwe, aardappels en maïs. Misschien vergeet ik iets maar het geeft in geen geval dracht.
Ik had een waspers gekocht om dat wasprobleem zelf te kunnen handelen. De waallaten die ik perste met de nieuwe waspers waren rond de 170 a 190 gram. Een normale wasplaat Dadant Blatt weegt 90 tot 100 gram. De waspers in goed overleg met de Imkervakhandel teruggestuurd en een tweede gekregen. Was het zelfde dus is ook retour. Heb nu was van Icowich.fr ben er ook niet over te spreken. ,Al een test doen.

Een dag of 5 geleden had ik nog wat fondabee , daarmee heb ik een miniplus op 3 torens die helemaal leeg en zonder voer zat gevoerd in een voerraam met bak, die was na 4 dagen bijna leeg. Wat dan verbazend is, is dat de koning weer aan de leg is. Zal ze vanmorgen ook een pak geven.
Inmiddels 5 dozen fondabee gehaald en gister avond de volken waar geen HK op staat een pak voer gegeven.

Het is nu even redden wat er te redden valt.
Ik heb een aantal plaatsen besproken voor Ameland. Dit ga ik dit jaar laten varen :lol:
Alexander (Lex)

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Tijd voor bezinning

Bericht door Jaap v.Popering » vr 14 jun 2019, 09:23

Ja ...In Nederland zal geen enkel jaar het weer en de drachtomstndigheden hetzelfde zijn , zelfs in (elk geval hier ) elke paar kilometer weer anders .
Dit jaar kenmerkt zich ( hier ) weer door lage temperaturen en veel wind en de droge periode , één dag vliegweer per week , en zes dagen komt er vrijwel geen bij uit mijn kasten .
In de lente heb ik vele ramen met overgebleven wintervoer uit de volken genomen om ruimte te maken voor het broednest , deze zijn vrijwel weer weggewerkt omdat zij vrijwel heel de lente al op de honger zitten .

Vorig jaar zijn zij ook pas eind juni honing gaan halen wat resulteerde in volle bakken , Zelfs tijdens het inwinteren zodat de helft van mijn aangekochte wintervoer nog op voorraad staat . Dat betekend dat zij vrijwel op honing overwinterd zijn wat niet mijn voorkeur geniet omdat bij lange winters meer roer in je volken voor kan komen dan overwinteren op suiker . De uitwintering week niet af van voorgaande jaren .

Ook ik ondervind dit jaar problemen met de koninginnen , ik werk met de aalster methode en een groot deel van de koninginnen zijn na de bruidsvlucht niet meer teruggekomen , of niet goed bevrucht en na het beleggen van enkele ramen willen zij weer een andere koningin . Ook hiervoor zal de vele wind en koude dagen verantwoordelijk zijn .

Ik blijf hopen op de nu aankomende periode dat het weer en de drachtomstandigheden ten gunste keren .

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Tijd voor bezinning

Bericht door Fish » vr 14 jun 2019, 09:31

crunx schreef:Maar goed, zie mijn verhaal niet als de nieuwe route die moet worden opgegaan. Dat gelooft men namelijk hier toch allemaal niet op het forum zonder de schriftelijke studies van 3 universiteiten, 2 dokters verklaringen, een begleiding van 4 advocaten, 2 notarissen en een goedkeuring van alle bijenhouder organisaties.
Rare opmerking?
oldtimer schreef:Ameland
Kan je de Buckfast-moeren niet aan iemand mee geven? Ik weet voor carnica's dat ze een soort taxi-service hebben naar Vlieland en de Duitse eilanden. Is een stuk minder milieu-belastend meteen, als iedereen de kastjes persoonlijk komt brengen zijn dat een boel kilometers.
oldtimer schreef:Zijn er Imkers met dit zelfde probleem.
Ik zit nu in mijn zesde imkerjaar, waarvan er vier zijn geweest met heel veel moeite. Dit jaar voor het eerst weer een goed jaar. Uiteraard niet exact dezelfde omstandigheden, dus ook niet dezelfde problemen. Voergebrek midden in de zomer ook wel eens gehad, P-moeren die niet op gang komen, 70% van de bijenstand die de winter niet heeft overleeft; in ieder geval heb ik ook wel het één en ander om over te klagen. Voor mij deed het afnemen van de lokale honingbijenpopulatie en het overstappen naar een andere lijn wonderen.

Lippe

Re: Tijd voor bezinning

Bericht door Lippe » vr 14 jun 2019, 11:21

Beste Lex,

ik herken jouw problematiek ook niet. Heb natuurlijk nog lang niet zoveel vlieguren gemaakt als jij, maar zie wel verschillen ten opzichte van voorgaande jaren.

Wat ik dit jaar aan externe factoren opvallend vond was de zachte winter en een goede uitwintering. Geen moeizame uitwintering zoals jij stelt. Gemiddeld 3 volle voerramen per volk verwijderd. Geen sterfte. Ik behandel alleen in juli en in december met Hiveclean.

Verder knalden de volken uit de kasten 3 weken nadat het een dikke week 20+ graden in februari was geweest. Toen 2 volken naar het koolzaad gebracht en de rest op de stal aan de rand van de stad op een moestuin complex waar veel fruit staat. De temperatuur op het moment dat het fruit bloeide was goed en had vorige week ook versuikerde honing in de raten zitten. Ze hebben er goed op gehaald. Dit heb ik van de week ook nog gehoord in de regio Deventer, snel kristalliserende voorjaarshoning. Het koolzaad was daarentegen wat minder dan vorig jaar en de acacia waar vorig jaar het perfect weer voor was tijdens de bloei gaf dit jaar geen druppel.

Ook in de regio Deventer staat de linde op knappen. Een enkele boom bloeit al. Hopelijk wordt het een goed lindejaar met de afwisselende regen en zon periodes. Er is in mijn omgeving genoeg dracht geweest tot nu toe en van bijvoeren is zeker geen sprake van. Afgelopen 2 weken is wel iets een dipje geweest en een enkel volk heeft de kantramen aangebroken, maar niets schokkends. De braam en vuilbomen bloeien hier nu dus er is weer een stijgende lijn. Heb vorige week nagenoeg volle HK's geoogst. Totaal een kleine 60Kg van 6 volken schat ik.

Aan de groei, prikkelbaarheid, leggedrag etc zie ik ook geen gekke dingen. Echter 4 vd 6 kenmerken die je noemt hebben te maken met slechte dracht. Dus dat vind ik wel een logisch gevolg zoals je zelf ook samenvat. Ik heb je nog niet gehoord over broedtrekken, dus je bent op tijd met voeren lijkt mij, ondanks dat ze wel een knauw zullen hebben gekregen. Één van mijn volken vertoond ook wisselgedrag, maar dat vind ik niet opvallend. Dat kan altijd gebeuren.
Ik vind wel dat de bijen veel sneller in zwermstemming zijn gekomen dan vorig jaar. Dit jaar met verschillende ingrepen de bijen in het gareel proberen te houden terwijl het vorig jaar bij speeldopjes bleef. Aan de dracht heeft het in mijn omgeving niet gelegen in ieder geval.

Wat me opvalt is dat jezelf naar de eilanden rijdt voor je p-moeren. Ik ben zeer verheugd dat mijn club een gezamenlijk transport regelt. Ik neem aan dat jouw club dat ook weldoet toch? Moet er niet aan denken om 500km te rijden.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Tijd voor bezinning

Bericht door Kroese » vr 14 jun 2019, 12:08

Ook hier in Apeldoorn is het op dit moment minder, terwijl ik hier toch gemiddeld een goede dracht heb.
De moeren leggen nog goed, open broed om in de bovenste bak boven het rooster te hangen voor de pleegvolken gaat nog steeds goed.
Maar ik merk wel dat het voer in de onderbak hoegenaamd op is.
Ik ga overgebleven wintervoer ramen in de onderbak hangen.
Ik ben blij dat ik de voorjaarshoning nog niet heb afgenomen, er zat nog best wat opslag van de fruit en van thuis esdoorn accasia iets in.
Ik merk hier nog steeds niet dat de Linde is begonnen, als die binnenkomt dan ruik ik dat s'avonds.
Pas dan til ik de voorjaarshoning er af.
Ik heb een hekel eraan om in de zomer te gaan voeren, maar als het niet anders kan, moet je wel.

Laat de Linde maar gauw gebeginnen, water is er redelijk geweest, volgende week warmte er bij, en dan ziet het er weer "vetter" uit.

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Tijd voor bezinning

Bericht door RutgerV » vr 14 jun 2019, 15:18

Op één van mijn standen is het nu ook armoe, geen stuifmeel in de kasten en weinig nectar. Bij een aantal volken ziet het broed er ook slecht uit, veel gaten in de deksels en dode larven. Ga volgende week de helft verplaatsen naar een beter drachtgebied, tegen een dorpskern aan, zo midden op het platteland is het momenteel op wat bramen na echt armoe. Gelukkig zijn er wat akkerranden ingezaaid die met enkele weken in bloei komen, dan zal het wel beter gaan.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Tijd voor bezinning

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 14 jun 2019, 20:19

Vandaag de eerste lindebloesem gezien in Hengelo Gelderland, nog maar een paar bloemetjes, maar de weersvooruitzichten voor de komende week zien er goed uit!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten