Nieuwste boek Thomas Seeley

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
vdiesveld

Nieuwste boek Thomas Seeley

Bericht door vdiesveld » ma 29 jul 2019, 09:16

In mijn vakantie het nieuwste boek van Thomas Seeley "The lives of bees" gelezen. Een heel mooi boek waarin hij onderzoek naar honingbijen beschrijft, die al vele jaren in het wild in bossen leven. Zoals alle boeken van Seeley erg helder en enthousiast geschreven. Hij geeft vooral heel veel voorbeelden van onderzoeken die zijn verhaal ondersteunen. Hij beschrijft per hoofdstuk steeds een aspect van het bijenvolk: de nestholte, de jaarlijkse cyclus, de reproductie van de kolonie, verzamelen van voedsel, temperatuur controle en verdediging van de kolonie. Hij vergelijkt voortdurend de natuurlijke situatie met het imkeren in kasten door imkers, en hij laat ook zien dat dat soms compleet anders is. Hij gaat ook in op onderwerpen die ik hier op het forum zie voorbijkomen, zoals celgrootte (Seeley gelooft niet in kleinere celmaten) en de vraag of onze honingbij gedomesticeerd genoemd kan worden. In het laatste hoofdstuk komt hij met een visie die hij 'Darwinian Beekeeping' noemt. Daarin geeft hij suggesties hoe wij bepaalde aspecten uit het natuurlijke leven van de honingbij zouden kunnen gebruiken in onze huidige imkerpraktijken, wat vooral ten goede komt aan de bij zelf. Of het direct toepasbaar is, is maar de vraag, zeker voor traditionele imkers, maar het boek geeft vooral een heel mooi beeld over hoe bijen leven in een natuurlijke situatie. Een aanrader.
Laatst gewijzigd door vdiesveld op ma 29 jul 2019, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nieuwste boek Thomas Seeley

Bericht door Astrid Schoots » ma 29 jul 2019, 10:22

Mooie boekbespreking,
het boek staat uitnodigend op me te wachten!

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Nieuwste boek Thomas Seeley

Bericht door jossmits » wo 31 jul 2019, 21:00

ik heb het inmiddels ook uit. Opnieuw een aanrader van Seeley.

Jos

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nieuwste boek Thomas Seeley

Bericht door Hans van der Post. » wo 31 jul 2019, 23:13

Even zoeken naar een vertaling van de recensie: Klik ben het Engels nooit machtig geweest
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten