Wat deed je vandaag editie 2020.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door buzzer » do 09 jan 2020, 13:33

De tijd vliegt, net als de bijen. Alweer een jaar voorbij. De winterbehandeling weer gedaan en tot mijn grote schrik 1 lege kast dwz wel voer, geen bijen. Vorig jaar op die standplaats twee volken verdwenen na de winter......
Nu wat lege kasten schoongemaakt en eens een inventarisatie gemaakt van de spullen in de opslag....
Een geweldig jaar gewenst en "loat heuren wat oe van de stroate hult ".
Groeten uut Olst.
Alle begin is (bij) zonder honing.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door G,A3. » do 09 jan 2020, 18:22

Een haaldag vandaag?
20200109_150704 (002).jpg
Alle 6 onbehandelde volken leven nog.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 10 jan 2020, 18:59

Ja ... en dan staat er onverwacht weer het 5000 ste berichtje .
In de voorbije jaren hebben wij veel ups en downs gekend en ben mij er van bewust dat ook ik de wijsheid niet in pacht heb .
Wel heb ik altijd mijn best gedaan om zover mij bekent zo dicht mogelijk bij de waarheid te schrijven , en ik hoop nog wat jaartjes mee te gaan .

Hierbij natuurlijk enkele plaatjes uit het verleden . de Phacelia ....hopend op een goede dracht voor aankomend seizoen ...en de Alstroemeria .welke de honingbij eerlijk deelt met de hommel , .hopend op een goede bestuiving .
bb.JPG
aa.JPG

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door Jaap v.Popering » ma 13 jan 2020, 16:01

Vandaag al mijn volken even aan een snelle controle onderworpen , al mijn volken ( 25 ) zo te zien in goede gezondheid .
Plaatje 1 een volk welke niet zwaar genoeg aanvoelde en ik een pak suikerdeeg voor in gereedheid had ......Voer zat .
Plaatje 2 is een kast die voldoende aanvoelde , maar blijkt de achterzijde bereikt te hebben en uit voorzorg maar een pak suikerdeeg op gelegd .
1 .jpg
2 .jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door Jaap v.Popering » za 18 jan 2020, 19:34

Vandaag even de dekplank opgetild van het volk in mijn achtertuin waar ik een week of drie terug apifona opgelegd heb . Foto 1 Ik zie dat er behoorlijk condens aan het plastic hangt en heb het donkerbruine vermoeden dat er broed in het volk zit en tegelijk het pak helemaal leeg is . Foto 2 bevestigd dat . Zij ( mijn bijen ) waren zeer rustig en ik heb een van de middelste ramen er uit gehaald foto 3 aan de bovenzijde larven van een dag of 6 oud duidelijk zichtbaar of er op het raam ernaast ook broed zat heb ik niet gekeken ....

Denk er aan dat vanaf heden de voedselvoorraad behoorlijk aangesproken gaat worden . Ook heb ik een plaatje gemaakt van het volk er naast met nog steeds 10 ramen voer . Welke van de twee het beste volk is durf ik niet te zeggen , wel dat ik deze middag nog om wat suikerdeeg gereden ben om betreffend volk nog wat extra te geven .
1 .jpg
2 .jpg
3 .jpg
4 .jpg

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door oldtimer » za 18 jan 2020, 19:58

Toevallig vandaag al mijn volken een pak fondabee gegeven. Er zit overal leven in. :clap:
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door Teake de Jong » za 18 jan 2020, 23:04

Het verbaast me dat er halverwege januari al volken bijgevoerd moeten worden!
Komt dat door de zachte dagen van de afgelopen periode en dat de koningin daardoor vroeger is begonnen met eitjes leggen?
Ik neem aan dat ze goed gevoerd de winter zijn ingegaan.
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 19 jan 2020, 09:26

Of bijenvolken om deze tijd voldoende voedsel hebben is afhankelijk van meerdere factoren .
Tussen het inwinteren en nu zijn weer wat maanden verstreken het ene volk reageert soms heel anders dan het andere .
Tijdens het inwinteren kunnen zij een groot gedeelte van het bedoelde wintervoer omzetten in broed , het ene volk zal veel langer doorbroeden dan het andere .
Ook het foerageergedrag is hier verantwoordelijk voor na het inwinteren zal ook het ene volk meer verzamelen dan het andere alle volken zijn nooit gelijk .
De door mij getoonde volken staan naast elkaar en zijn gelijktijdig ingewinterd , het ene zit zonder en het andere heeft nog vrijwel 10 raampjes wintervoer
Zo is ook de late dracht van groot belang , vorig jaar heb ik in september minder gevoerd en zaten in december bom vol . Dit jaar hebben alle volken ik schat zo in van een kilo of vijf minder in de herfst kunnen verzamelen .

De koninginnen zijn niet vroeger begonnen het is normaal dat zij al vrij snel na de kortste dag weer beginnen met het leggen van eitjes .

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door Erick » zo 19 jan 2020, 10:59

Vandaag gekeken hoe het zit met de suikerdeeg die ik eind oktober begin november aan mijn bijen had gegeven op de foto is te zien dat er redelijk van gebruikt is.
Helaas kan je niet zien dat er aardig wat bijen ervan aan het snoepen zijn.
20200119_092256.jpg
:think: Volgende keer er aan denken dat ik een gat aan de tekst zijde maak zodat ik beter zicht heb :whistle:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door tomer » ma 20 jan 2020, 13:26

Geven jullie nu allemaal pakken suikerdeeg als voorzorg, of omdat het echt moest? Te zuinig of te vroeg ingewinterd, of hebben de volken echt meer voer verbruikt dan normaal?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten