De Coronatapes (II)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

De Coronatapes (II)

Bericht door Bart de Coo » za 18 apr 2020, 13:47

Bijenvrienden, beginnende bijenvrienden in het bijzonder!,

Vier weken geleden, op 21 maart, maakte ik een video van de voorjaarsinspectie. Ik deed dat, omdat ik toen nog dacht dat het niet zo’n vaart zou lopen met al die coronamaatregelen, maar zo’n vaart liep het dus wel. Mijn bedoeling was om de deelnemers van mijn beginnerscursus ik zal maar zeggen een ‘surrogaat’ te bezorgen, in afwachting van de echte confrontatie met de bijen, maar het mocht er niet van komen.

https://youtu.be/E05bQeJRViI

En dus besloot ik de videoreeks maar voort te zetten. Dit keer de voortgangscontrole, volgende keer het maken van een ‘veger’ of ‘koninginnenaflegger’. Ik zal de reeks telkens publiceren onder de titel ‘de coronatapes’.

https://youtu.be/4pPJfL6WxIY

Suggesties en kritiek zeer welkom. Ik ga niet beloven dat ik het ermee eens ben en ik verzoek je vriendelijk om er rekening mee te houden dat al die leraren het op hun eigen manier doen en dat er vele wegen naar Rome leiden.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
GroeneBij
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 05 jan 2020, 20:30
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: De Coronatapes (II)

Bericht door GroeneBij » za 18 apr 2020, 20:42

Leuk Bart!

Als beginnende imker leuk om je filmpjes te zien.
Bedankt voor het delen!




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
GroeneBij
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 05 jan 2020, 20:30
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: De Coronatapes (II)

Bericht door GroeneBij » zo 19 apr 2020, 09:26

Ik heb een vraag over dat lege raam zonder kunstraat, waar de bijen darrenraat opgezet hebben.

Zat daar een stukje voorbouw op?
Ik begreep als je dat niet doet dat ze dan scheef kunnen bouwen. Dat is bij jou niet gebeurd zien we in deel2.

Is dat omdat er aan weerszijden al raten zitten?
Wat is jouw ervaring hiermee?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De Coronatapes (II)

Bericht door Bart de Coo » zo 19 apr 2020, 10:05

Beste,

Dat mooi en regelmatig laten uitbouwen van een volledig leeg raampje, dus zonder reep kunstraat, zou ik alleen doen wanneer het lege raampje tussen twee mooi, regelmatig uitgebouwde raampjes in zit, anders niet.

Het is prima mogelijk om te imkeren met uitsluitend reepjes kunstraat, of strookjes was. Ik zou dan wel een kleinere hart-op-hartafstand nemen. Normaal gesproken, in deze kasten ook, is dat 3,85cm, dus gemeten van de ene kunstraat naar de andere. Je gebruikt dan afstandrepen voor tien ramen.

Er zijn ook afstandrepen voor elf ramen in de handel, voor dezelfde kast. Dan zit je dichter bij de 3,5cm hart-op-hart. De ervaring is dat deze afstand de bijen aanspoort tot mooie rechte raten. Ik deel die ervaring volledig. Dat zou ik dus doen als je de bijen alles zelf wil laten uitbouwen (bijna) zonder kunstraat. Een nadeel is dat je dan vingers niet meer zo makkelijk om de oortjes krijgt, maar daarvoor gebruiken we gewoon een stuk gereedschap.

Deze video van Jeroen Vorstman, eigenaar van ‘de Bijenclub’, over het aanbrengen van voorbouw op toplatten, vind ik bijzonder aardig: https://youtu.be/VrW9v6DhVyE Die Vorstman is sowieso wel een aanrader. Zo wil ik het zelf ook nog wel een keer gaan doen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
GroeneBij
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 05 jan 2020, 20:30
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: De Coronatapes (II)

Bericht door GroeneBij » zo 19 apr 2020, 12:58

Thanks voor de tips.

Ja die Jeroen is wel leuk.
Heb zijn video’s bekeken en zijn boek gelezen

Hij is ook aan het experimenteren met warre kasten, lijkt me ook wel leuk.
Eerst maar eens een volk levend houden in een spaarkast


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten