Astra

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Astra

Bericht door JanvdR » ma 27 apr 2020, 20:01

Astra.

Astra werd geboren in een prachtige, grote koninginnecel. De enige koninginnecel op het raampje. Der cel werd opgemerkt door de imker. De imker dacht: “dat is een mooie cel, misschien zit daar wel een heel goede, toekomstige koningin in”. Hij plaatste het raampje in een andere kast en voegde nog wat voer, broed en werksterbijen toe. Het is een risico dacht hij, terugdenkend aan imker cursussen, maar we gaan eens zien wat er gebeurt. Tot grote vreugde van de imker begon Astra eitjes te leggen en er verschenen werksterlarfjes. Ze was dus bevrucht. Astra was zo hoog mogelijk gevlogen en had alleen de sterkste darren toegestaan haar te bevruchten. Haar volk ontwikkelde zich heel goed. Naast het volk van Astra waren er nog vier andere volken, onder wie het volk van de moeder van Astra, een F1 Carnica.
Toen kwam de herfst. De nazomer was niet fijn geweest, Weinig dracht, droog en daardoor verzwakten de volken. Het volk van Astra deed het nog steeds goed. Dit zag een boze koning en hij beval de wespen daar een eind aan te maken. Vanaf dat moment werden alle volken bedreigd door wespen die uit waren op de heerlijk, zoete honing. De volken probeerden zich te weren maar de wespen kwamen in steeds grotere getale aanvliegen. De imker die honderden wespen zag op de deksels van de kasten probeerde met handschoenen aan de wespen te verpletteren. Het mocht niet baten, ze bleven komen en ook de verkleining van de vliegopening van de kasten bleek voor de wespen geen obstakel te zijn, ondanks het feit dat de imker het morsen van suikerwater vermeed.
Na enige tijd waren 4 van de 5 bijenvolken dood alleen het volk van Astra leefde nog. Toen de wespen verdwenen waren ging de imker eens kijken en zag dat er heel veel voer was maar dat haar volk slechts bestond uit iets meer dan twee raampjes bijen. De teleurstelling van de imker was groot en hij dacht dat dit volkje na de winter dood zou zijn.
Eind december besloot de imker nog eens te kijken en tot zijn grote verbazing waren er nog steeds twee raampjes bezet met bijen. Hij besloot de overgebleven bijen te bedruppelen met oxaalzuur, het deed hem pijn maar hij dacht dat er geen alternatief was. Er vielen ongeveer 20 varroamijten. Daar bleef het bij.
Bij de voorjaarsinspectie heeft de imker zo lang mogelijk gewacht. Eerst toen het begin april lekker weer was heeft hij de kast geopend. Voer genoeg en een heel raam broed. Dat viel niet tegen en de imker heeft niet nagelaten Astra daarvoor een compliment te geven. Hij besloot Astra niet verder te storen en pas een week of 4 later weer eens te bekijken.
Momenteel vliegen ze volop en gezien het aantal voorvliegers gaat het goed. Volgende week weet ik meer.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Astra

Bericht door JanvdR » wo 20 mei 2020, 19:53

Enige tijd geleden schreef ik over Astra een bijenkoningin die het zwaar te verduren had. Vandaag heb ik eens gekeken en het bleek dat Astra het heel goed doet. Ze heeft een mooi volkje opgebouwd en komt zelfs al in zwermstemming. Het darrenraam dat ik ingehangen had was voor 3/4 uitgebouwd. Hoewel er geen varroadreiging was heb ik uit voorzorg toch het darrenraam onder spanning gezet. Twee uur op 42 graden. Het volk toonde tijdens de behandeling geen afwijkend gedrag. Dit gaat wel goed komen. Het volk is nu zo sterk dat ik er een aflegger van ga maken. De prestaties van Astra maken het waard. Vanaf nu heb ik geen carnica's meer maar Apis Mellifera Collinghorst.
Heel vaak wordt aangeraden kleine volkjes op te ruimen. Dat is in de meeste gevallen terecht. In enkele gevallen, waar je heel goed weet waar de oorzaak ligt, is het aanhouden van het volk de reddiing van een goed volk.
Het klinkt misschien heel raar maar dit volk doet me heel erg denken aan de volken die ik Wageningen had. Ik herken het gedrag, de geur en de kleur. Hier heb ik weer het gevoel een team te zijn.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten