Toelichting en verklaring op mijn handelen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gesloten
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Toelichting en verklaring op mijn handelen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 20 jul 2020, 09:56

Naar aanleiding van de met regelmaat terugkerende commotie over mijn antwoorden met betrekking tot de gewasbeschermingsmiddelen heb ik behoefte om hier het een en ander toe te lichten .
stal .jpg

Ik sta nu zo’n veertig jaar met deze bijen stal ( zie foto ) op deze boerderij . zonder dat ik spuitschade geconstateerd heb . Dit in tegenstelling van mijn ervaringen van de zestiger jaren destijds was het drie keer per jaar prijs .
Op de foto zie je ook het veld hoe de agrariërs hun veld zaaiklaar maken om onder andere meerjarige bloemen in te zaaien . De randen hiervan ( zie de linker zijde ) worden met roundup behandeld . De eigenaar is daar tegen mij altijd eerlijk over wij hebben een zeer goede verstandhouding over de behandelingen die hij op zijn bedrijf uitvoert en strikt de Nederlandse wet en regelgeving naleeft waar tegenwoordig een strenge controle op plaatsvind . Dan is een agrariër volgens mij vrij om zijn gronden te behandelen hoe en wat , deze zelf bepaald , maar ik kan en wil daar geen enkele invloed op uitoefenen , zou ik ook niet willen in de schoenen van de eigenaar te gaan staan .
Is het dan de bedoeling dat ik op dit forum ga liegen over het wel en wee van mijn bijenvolken . De wetenschap maakt natuurlijk niet uit of mijn bijen doodgaan , maar de praktijk in het open veld leert de ervaring . ….Ik denk dat de imkerij het meest gebaat is met eerlijke antwoorden , of een ieder dat nu leuk vind of niet . .

.Verder wil ik niet met regelmaat als persoon aangevallen worden over middelen welke algemeen binnen de Nederlandse wetgeving gebruikt mogen worden . Ik verdedig of veroordeel deze middelen niet ( het is allemaal troep ) maar zal daar wel in alle eerlijkheid over mijn ervaringen met betrekking tot de honingbijen over blijven antwoorden .

Soms voel ik mij als iemand die met de auto met een snelheid van 45 km per uur de straat inrijd , een met handen zwaaiend en wijzend persoon nadert , daarbij stopt en vraagt wat er aan scheelt . …Hij antwoordende dat ik veel te hard met mijn voertuig rijd en ik ook dien te weten dat bij een snelheid van 20 km per uur er minder ongelukken gebeuren .

Dan over mijn betrokkenheid bij de natuur waar deze middelen op afstand gebruikt nauwelijks invloed op zullen hebben . . Zelf ben ik meer voor de cultuur , dat is bloemrijker en meer voedzaam voor de insecten . ik wil daar twee foto’s over plaatsen .
natuur .jpg
Een hoek van plaatselijke dijk waar men niet machinaal kan beheren ( maaibeleid ) heeft men laten liggen en is een stukje natuur ontstaan met ; bebossing -brandnetels -bramen- reuzenberenklauw - riet -Jacobs kruiskruid -Smeerwortel , enz.
cultuur .jpg
Een fietspad langs een plaatselijke provinciale weg waar mensen gemeend hebben om de natuur een handje te moeten helpen met bloemen . Dan spreekt men over cultuur , heel leuk voor het oog maar of de insecten daar zo gelukkig mee zijn met al die snel rijdende auto’s met opwaaiend fijnstof waar je als insect al heel snel tegen de voorzijde van die wagen kan belanden . Persoonlijk zie ik liever dat men voor de insecten ver van de wegen vandaan een oase van bloemen en leefomgeving creëert .


Een ieder mag hier zijn of haar mening neerzetten , maar ik ga hierover niet in discussie .

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Toelichting en verklaring op mijn handelen

Bericht door Erick » ma 20 jul 2020, 10:58

:handgestures-thumbup:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Toelichting en verklaring op mijn handelen

Bericht door DoubleDutch » ma 20 jul 2020, 17:29

Nou ben ik startende imker en ben vorig jaar al getuige geweest van de discussie hierover en je standpunt in dit verhaal.

Maar is het niet vreemd dat je een stelling poneert op een forum als dit, maar niet in discussie wil of open staat voor andere mening. Dat vind ik echt heel vreemd. Waarom zet je het er dan op? Maar oké.

In mijn ogen maak je de vergissing tussen pesticiden en herbiciden. Pesticiden zijn bedoelt om "schadelijke" dieren te doden en herbiciden zijn bedoeld om (bepaalde) planten te doden.

Roundup is de laatste en is dus niet in de eerste plaats bedoeld om insecten te doden. Het klopt dus helemaal dat je vrijwel geen spuitschade hebt want daar is het niet voor bedoeld.

Maarrrrrr een ander probleem is dat de stoffen die er in zitten in verband worden gebracht met vormen van kanker en andere ziekten (Onder andere Parkinson).
Kijk even de uitzending van Zembla over het extreme aantal gevallen van Parkinson in Zwaagdijk.

Kortom specifiek Roundup is een sluipmoordenaar. Onderzoek in de de Gemeenste Westerveld (Lelies) heeft aamgetoond dat de stoffen inmiddels overal aanwezig zijn tot 8km in natuurgebieden, in huizen, scholen etc etc....

Als je zou willen zien welke invloed Roundup op de bijen zou hebben, zal je de honing en was moeten checken en niet "de spuitschade waar je over spreekt".

Al is er maar een minste verdenking vind ik dat herbiciden in dat geval verboden moeten worden. En dat is mijn mening waarover wel gediscuseerd mag worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Toelichting en verklaring op mijn handelen

Bericht door JanvdR » di 21 jul 2020, 20:26

Hallo Jaap,
ik denk dat je het allemaal goed bedoelt. Vanuit jouw ervaring heb je nog nooit enige hinder ondervonden van pesticiden. Ik kan dan concluderen dat je geluk hebt gehad en dat ik begrijp dat je op deze wijze reageert. Als je hiermee wil beweren dat pesticiden (dat zijn alle plagen samen inclusief herbiciden) voor bijen ongevaarlijk zijn dan sla je de plank volledig mis. Je hebt gewoon geluk gehad.
Dit jaar ben ik als coördinator voor bijengezondheid 2 x geroepen voor massale bijensterfte. Spuitschade is in het veld niet of nauwelijks vast te stellen maar je kunt wel andere factoren voor massaal bijensterfte uitsluiten. In deze gevallen bleef sterven door spuiten als enige over. Bovendien is bewezen wie de veroorzaker was. Er zijn stalen naar een laboratorium gestuurd om nader te onderzoeken. De uitslag is nog niet bekend.
Het is niet leuk om zo veel dode bijen te zien.
Uit jouw reacties concludeer ik dat je probeert te generaliseren van wat jouw ervaringen zijn en dat is geen goede methode. Anderen hebben jou daar al op gewezen.
Nogmaals; ik denk dat je bedoelingen goed zijn vanuit jouw ervaringen maar erken eindelijk eens dat dat minieme ervaringen zijn die geenszins een bewijs zijn voor de onschuld van pesticiden.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Toelichting en verklaring op mijn handelen

Bericht door Jaap v.Popering » za 25 jul 2020, 08:46

Eric
Dank je wel voor de steun .

DoubleDutch
Ik denk dat je bij mij aan het verkeerde adres bent voor de schadelijkheid van roundup .. Ben je al bij het CTGB geweest met je aantijging over de gezondheid risico van bedoeld middel , die hebben namelijk de toelating verstrekt . ? Die zullen al die onderzoeken wel op de plank hebben en kunnen je een duidelijk antwoord geven . Ik denk dat die betrouwbaarder zijn dan al de geruchten welke in het rond gebazuind worden .

JanvdR
Jan je vergist je , dat beeld staat al sinds de zestiger jaren van de vorige eeuw op mijn netvlies gebrand . Destijds hadden wij spuitschades welke soms drie /vier dagen aanhielden , mijn volken moeten verplaatsen omdat elke dag weer al mijn vliegbijen dood voor de kasten lagen , daar zat je bij te huilen . gelukkig al vele jaren geleden voor het laatst .
Ik kan je verzekeren dat ik eind zestiger jaren voldoende spuitschade ondervonden heb en ben dus wel op de hoogte daarvan , zelfs gestopt geweest met imkeren . Ook ik ben in het verleden gezondheid coördinator geweest en ben daarmee op de hoogte . Ik neem aan dat je bij je vermeende spuitschade de specifieke kenmerken van vergiftigde bijen waargenomen hebt .
Als je spuitschade ondervind is het niet aan de gebruikte middelen te wijten , die zijn veilig waarvoor zij bij het juiste gebruik bedoeld zijn ,( het doet natuurlijk wel waar het voor gemaakt is ). …maar aan de gebruiker die een verkeerd middel of verkeerde dosering gebruikt heeft ……
Wanneer ik mij bezat ( dronken drinkt ) is dat niet de schuld van die fles Whisky welke ik leeggedronken heb , maar van mijzelf .
Wij hebben een gewasbescherming handelaar/voorlichter die de universiteit doorlopen heeft daarna een studieclub voor telers heeft opgericht . spuitschade komt ( bij mijn ervaringen ) in onze regio niet of nauwelijks voor vanwege zijn goede voorlichting aan de leden/ gebruikers , waarvoor ik hem al meerdere malen een pluim op zijn hoed gespelt heb . Verder heeft deze al vele jaren de leiding over die studieclub weke in samenwerking met de proefboerderij een proefveld realiseren , spuitproeven waarvan de uitslagen meegenomen worden op de etikettering van gewasbeschermingsmiddelen .
Spuitschade aan de bijen moet je niet in het veld vaststellen maar voor de vliegplank ( tollende bijen ), daar kom ik vrijwel elke dag . Het vaststellen van de dader is inderdaad heel moeilijk soms zit je er met je vermeende veroorzaker kilometers vandaan . Dan vindt men een potentiële schuldige die een verkeerd middel gebruikt heeft , maar blijkt de spuitschade door een ander middel veroorzaakt te zijn .

Omdat ik het bekende welles nietes spelletje wil voorkomen verzoek ik de beheerder dit af te sluiten met een slotje .
Bij voorbaat dank .

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten