Varroa-resistente bijen vliegen door Brabant.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Varroa-resistente bijen vliegen door Brabant.

Bericht door Hans van der Post. » di 08 sep 2020, 11:19

Edit: Varroa-resistente bijen vliegen door Brabant

7-SEP-2020 - Bij het Brabantse provinciehuis in ’s-Hertogenbosch is een speciale bijenkast geplaatst. Niet alleen is deze kast volgestopt met allerlei meetapparatuur, ook wordt zij bevolkt door honingbijen die de Varroa-mijt bij kop en kont, mét haar jonkies, uit het broed verwijderen.
De Stichting Arista Bee Research (BartJan Fernhout) hoopt dat de bijen gaan doen waar ze voor kwamen. En dat er nog vele zullen volgen.
lees verder: Klik
Kijk naar de Film van brandpunt: klik
!Hans.

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen vliegen door Brabant.

Bericht door Matthijsb » za 12 sep 2020, 19:19

Ik hoop dat het een positieve vooruitgang is, enkel kan het zich focussen op bepaalde eigenschappen, uiteindelijk ook weer andere problemen veroorzaken.

De natuur heeft niet voor niets bedacht een koningin met meerdere darren te laten paren lijkt mij? (Mede) Daardoor heeft de bij het al een aardig tijdje overleefd op deze aardbol.

Of zie ik het nu wat te negatief in?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen vliegen door Brabant.

Bericht door Tieme » ma 14 sep 2020, 07:39

Dat denk ik wel,

Er wordt enkele generaties met 1 dar inseminatie gewerkt om een specifieke eigenschap te versterken. Daarmee verlies je echt niet ineens al het andere. Vergeet niet dat er een verschil is tussen een volk en een koningin. Een volk heeft normaal gesproken meerdere darren als vader, maar een enkele bij of koningin altijd maar 1. Dus hoewel het volkje waar een 1-dar koningin in zit wat apart is, zijn de jonge koninginnen die eruit geteeld worden gewoon normaal. Als die vervolgens normaal paren heb je weer een gewoon volk, maar mét verbeterde resistentie.

Groeten,
Tieme

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen vliegen door Brabant.

Bericht door G,A3. » do 04 mar 2021, 13:19

Hier een reaktie op een eerdere discussie in 2017 en onderzoek in Nw.Zeeland uit het oude Zeeland. G,A3.
Re: roofmijten
Bericht door G,A3. » wo 04 okt 2017, 22:09

Dat is juist het probleem - Als je jonge bijen met niet ontwikkelde vleugels ziet lopen is het begin van het einde van het bijenvolk.
Niks evenwicht. Er hoeft maar een varroa in het bijenvolk rond te "lopen" die het virus van DWD bij zich heeft - vaak ook andere virussen - en binnen twee seizoenen is heel het volk besmet . Citaat van Hans v,d.Post.

Hans volgens mij worden de jonge bijenlarven besmet met DWD zodra de mijten in de cel de lichaamssappen gaan zuigen . De taak van de volwassen bijen is deze aangetaste larven te vinden ,ondanks de afgesloten cel, met hun reukorganen en deze te ruimen .Er wordt bij mij ook maar een gedeelte van de larven aangetast ( dit is natuurlijk afhankelijk van het aantal Varrao's ) Ik denk dat mogelijk de chemische behandeling van invloed kan zijn ,in
negatieve zin, op het poetsgedrag van de bijen doordat de bijen door de andere geuren de geur van de Varrao of de zieke larve minder goed kan waarnemen Er moet toch een verklaring wezen waarom mijn 12-jarig zonder anti Varrao behandeling in leven blijft en zich voortplant.
Graag jouw zienswijze . G,A3.


Hier een publicatie: Werkbij kan varroamijt ruiken en aanvallen op VILT.
Werkbij kan varroamijt ruiken en aanvallen
GISTEREN
De reukzin van sommige honingbijen biedt kansen om de gevaarlijke varroamijt op een natuurlijke manier te bestrijden. Nieuw-Zeelandse onderzoekers willen nu bijenkolonies opsporen die de varroamijt aanvallen om mee te veredelen. “Zo kunnen imkers bijen kweken die bestand zijn tegen de vernietigende invloed van de varroamijt”, klinkt het.

Lees meer over:
bij onderzoek

De parasitaire varroamijt is wereldwijd een groot probleem voor bijenhouders. De mijten voeden zich met vetopslag in de korf en verspreiden een dodelijk virus. Als de parasiet niet wordt bestreden, sterft de kolonie binnen twee jaar.

Maar sommige kolonies treden actief op tegen de varroamijt. In die gevallen roept de varroabesmetting een geurreactie op bij de werkbijen. “De bijen volgen de geur naar de met was ingekapselde cellen waar jong broed - de larven en eitjes - in zit en waar ook de mijten zich verschansen”, legt Nieuw-Zeelands bijenonderzoeker Fanny Mondet uit. “Ze halen het kapje eraf, vernietigen het broed en verwijderen de inhoud van de cel, inclusief de mijten. Door die interventie overleeft de kolonie.”

De signalen die dit zeldzaam opruimgedrag triggeren waren tot nu toe onbekend. Nieuw-Zeelandse onderzoekers hebben ondertussen zes verantwoordelijke geurstoffen geïdentificeerd: vier ketonen en twee acetaten zetten de werkbijen op scherp. “Deze verbindingen bevinden zich in de broedcellen die geïnfecteerd zijn met de varroamijt”, klinkt het.

Wanneer blijkt dat de werkbijen reageren op die geurstoffen, kunnen ze nuttig zijn voor het veredelingsproces

Fanny Mondet - Bijenexpert
“Alle bijen kunnen deze geurstoffen detecteren als ze eraan worden blootgesteld”, legt Fanny Mondet uit. “Maar niet alle bijen zijn in staat om het verschil te ruiken tussen gezonde en besmette broedcellen. Veruit de meeste werkbijen missen die eigenschap.”

Zij en haar team willen nu varroamijt-ongevoelige bijenkolonies opsporen om mee te veredelen. Zo kunnen imkers bijen kweken die bestand zijn tegen de vernietigende invloed van de varroamijt. Om die kolonies op te sporen, werkt het team aan een geurtest om de bijen aan bloot te stellen. “Wanneer blijkt dat de werkbijen reageren op die geurstoffen, kunnen ze nuttig zijn voor het veredelingsproces”, aldus de onderzoekers.

Podcast-tip: Hoe redden we de bij? Eos-redacteur Kim Verhaeghe vraagt het aan bioloog en bijenexpert Dirk De Graaf van de Universiteit Gent.
https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... -we-de-bij

Bron: Eos Wetenschap

Kommentaar van G,A3.: Volgens mij hebben alle zwermvolken die eigenschap mits de geur van de kast niet overheersend is, niet geoxaald wordt en de kast niet teveel opengaat en gereinigd wordt.
Laatst gewijzigd door G,A3. op do 04 mar 2021, 19:26, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen vliegen door Brabant.

Bericht door Hans van der Post. » do 04 mar 2021, 15:07

Neem aan dat de discussie in 2017 is gesloten. A3
Je neem een deel uit een discussie van 2017 waar heb je dit uitgehaald??
!Hans.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen vliegen door Brabant.

Bericht door G,A3. » do 04 mar 2021, 16:35

Hans het is een artikel uit 2020 dat vandaag op VILT gepubliceerd is. Hieronder het artikel waaraan gerefereerd wordt, ik probeer echt wel bij de tijd te blijven. G,A3.

https://www.nature.com/articles/s41589- ... enschap.eu

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten