klompkappen met bijmotief

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

klompkappen met bijmotief

Bericht door martin b » di 24 nov 2020, 09:27

Om mijn klompen wat te op te vrolijke heb ik klompkappen gemaakt met bijnen motieven.

Eerst was modelen gemaakt, een kant de Egyptiche hieroglief, en de andere kant de morderne bij.
Was gewicht was 100 gram per kap, dus brons kwam niet in vragen, 100 gram was is 1 kilo brons.
Dat is zeer zwaar lopen, dus heb ik aluminum gebruikt.

De was modelen in gips gegoten, daarna de was uitgestookt, en volgegoten met aluminum.
Jammer genoeg was het uitstoken van de was, niet voor 100 % gegaan, en zat er nog een heel klein beetje was in.
Zodat het gieten niet voor 100 % gelukt is, de wat kleine en fijne ditails zijn niet goed overgekomen.
Toen zwart gespoten en het meeste zwarte er weer afgehaalt zodat je meer diepte krijgt, van de afbeeldingen.
Maar voorlopig goed genoeg om ze toch te gebruiken. Van de winter nog maar een keer overnieuw doen.
klompen.jpg
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: klompkappen met bijmotief

Bericht door Hans van der Post. » di 24 nov 2020, 11:31

Martin hoe maak je aluminium vloeibaar?? en waarin?
!Hans.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: klompkappen met bijmotief

Bericht door martin b » di 24 nov 2020, 14:17

Hans ik heb me een oven gebouwd, deze is 0,3, de eerste was op houtskool, met extra lucht toevoor.
De tweede van cellenbetonblokken die was een stuk groter, maar dat was niet nodig.
Het duurde vrij lang voor het op tempratuur was, deze komt veel sneller op temp.
Deze is toch zo groot dat ik met gemak 20 kilo brons kan smelten.
Voor aluminum gebruik ik 1 brander, en voor brons 2.
Op de foto zijn nog de oude branders te zien, die heb ik een slag groter gemaakt.het pijp gedeelte die in de oven gaan.
Het zijn onkruidbranders, die ik aangepast heb, de knijpers zit ik op de handvaten om max gas te kunnen hebben.
Met de knop kun je dan regelen hoeveel gas er in gaat, en dus de grote van de vlam.
oven6.jpg
oven3d.jpg
Hier is het alu. gesmolte, en klaar om er uit te halen met de tang, en dan met de lummel te gieten.

Staale buis van 4 mm dik en doorsnee van 35 cm en hoogte 50 cm, met deksel.
Er blijft een buis over op het werk, daar heb ik deze uit gehaald, dus dat was mooi meegenomen.
Met daar in isodeken die 1400 graden kan hebben. Die leg ik ook op de grond, met daar op een vuurvaste steen.
Het duurt ongeveer 30 min tot het aluminum goed gesmolten is en heet genoeg om te gieten.
Ligt er aan wat voor alu. je er in doet. meestal doe ik eerst muffens maken van het verzamelde alu.
Zodat je bij de eerste smelting, de rostzooi er af kunt scheppen, en bij het object gieten, schoone alu. heb.
oven4.jpg
klok_IMG_6303.jpg
Ga ook nog een bronse klok gieten voor vrienden, de wasklok is klaar, nu nog de ontluchting aan brengen,
en dan in het gips zetten. Gewicht van de klok als die klaar is ongeveer 16 kilo.

Het is goed te doen, dat smelten, maar men moet altijd oppassen alu. is 700 graden en brons 1250 graden.
Heb dan ook brandveilige kleding aan, gelaads bescherming en de goede handschoenen aan.
met een groet van martin

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: klompkappen met bijmotief

Bericht door Eddy Geurtsen » di 24 nov 2020, 18:28

Hallo Martin, wat een interessant werk! Hierbij moet ik denken aan een artikel dat ik schreef over het gieten van "onze" kerkklok, omstreeks het jaar 1615. Dat gieten geschiedde ter plaatse, naast de kerktoren. Dat was een geweldige klus, behalve het maken van de gietvorm moest er een smeltoven gemaakt worden die gestookt werd met takkenbossen. Stel je voor, zo'n grote hoeveelheid brons smelten, geen hittebestendige kleding, dus het was ook nog eens gigantisch gevaarlijk werk.
En niet te vergeten de grote hoeveelheden bijenwas die er nodig waren voor het maken van zo'n klok! Maar in die tijd stond er op ieder boerenerf wel een "iemschoer", dus die was zal toen niet zo'n probleem zijn geweest.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: klompkappen met bijmotief

Bericht door Hans van der Post. » di 24 nov 2020, 20:40

Martin dank voor de inkijk bij het alu gieten.
!Hans.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: klompkappen met bijmotief

Bericht door martin b » wo 25 nov 2020, 13:52

hallo Eddy, ja wat ze vroeger al konden, was knap, vooal omdat ze de klank al vooraf konden bepaalen.
Zo goed ben ik ook weer niet, de vorige klok, klonk goed genoeg, is ook meer voor de gein.

Graag gedaan hans.

Denk er nog wel over na om een kunstraadpers in aluminum te gieten.
Dat kan dan een luchtgekoelde worden, omdat aluminum de warmte goed geleid.
Het liefs met een harde positive mal, zodat ik in zand kan gieten.
En de mal vaker kan gebruiken, met was is dat eenmalig.

Doe nog wel bericht hiervan, als het lukt.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: klompkappen met bijmotief

Bericht door sikkie68 » do 11 feb 2021, 11:00

beter laat dan nooit!
:clap: wauw wauw, prachtige ambacht! heel knap
dit ga ik mijn vader laten zien die heeft vroeger op de grofsmederij te Leiden gewerkt zal dit ook wel fraai vinden , at home ambacht! :handgestures-thumbup:
groet angelique
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten