Wilde bestuivers op heideterreinen nemen af.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Wilde bestuivers op heideterreinen nemen af.

Bericht door Hans van der Post. » wo 07 apr 2021, 23:16

Vandaag in een Nieuwsbrief van Nature Today in mijn mailbox:

Aantal wilde bestuivers op heideterreinen neemt af in de aanwezigheid van bijenkasten.

Lees en huiver: KLIK
!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wilde bestuivers op heideterreinen nemen af.

Bericht door Tieme » do 08 apr 2021, 07:59

Interessant. Het zou helemaal mooi zijn als het onderzoek herhaald werd zonder bijenkasten, zodat uitgesloten wordt dat de plaats van de kasten een factor van invloed is.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wilde bestuivers op heideterreinen nemen af.

Bericht door Jaap v.Popering » do 08 apr 2021, 08:58

Tieme schreef:
do 08 apr 2021, 07:59
Interessant. Het zou helemaal mooi zijn als het onderzoek herhaald werd zonder bijenkasten, zodat uitgesloten wordt dat de plaats van de kasten een factor van invloed is.
Ook mooi zou ik vinden dat het verschil meegenomen zou worden van plaatsen waar het jaar ervoor het heidehaantje geheerst heeft . Ik kan mij zo voorstellen dat op die plaatsen waar het jaar ervoor geen voedsel te halen was ook vrijwel geen solitaire bijen genesteld hebben .

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Wilde bestuivers op heideterreinen nemen af.

Bericht door DoubleDutch » do 08 apr 2021, 09:34

Dit is ongeveer een jaarlijkse discussie volgens mij. Ik vind het altijd grappig hoe de mens echt werkelijk nooit naar zichzelf kijkt.

In agrarisch gebied (grasland) is er vrijwel geen bloemetje (meer) te vinden en daar heeft de honingbij part noch deel aan.
Eén groene woestijn hier in de Beemster.
Vervolgens gaan we dan kijken op de heide waar de mens dat (gelukkig) niet voor elkaar hebben en dan gaan we een oorzaak aanwijzen. Ik ben op dit moment in de gemeente Westerveld wat geloof ik zo'n beetje de meest met pesticiden vergiftigde gemeente is van Nederland (Leliekweek).

Het zou in mijn ogen bijna hetzelfde zijn om de teloorgang van weidevogels te wijlen aan het (gelukkig) toegenomen aantal roofvogels. Handje in eigen boezem is misschien een beter idee.

Daarnaast ben ik verbaasd over de interesse van insecten (waaronder solitaire bijen) voor eenvoudige "nestgelegenheid" in bijvoorbeeld "bijenhotels". Ook dit lijkt me één van de mogelijke problemen naast het aangestipte voedsel verhaal.

Ook het vergelijk tussen benodigde hoeveelheden nectar / stuifmeel gaat volgens mij helemaal manco met wilde bijen. Ook vliegen honingbijen tot ca. max 3 km van de kast toch?


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: Wilde bestuivers op heideterreinen nemen af.

Bericht door wimke » do 08 apr 2021, 21:07

Ja lekker simpel, rondom een moderne melkveehouder ook al geen bloemetje te zien laat staan solitaire bijen ,honing bijen of wijde vogels.
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 43 gasten