2 koninginnen in Kast

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

2 koninginnen in Kast

Bericht door Primus » di 11 mei 2021, 16:29

We weten al een hele tijd dat 2 koninginnen in één kast geen wonder is( zeker bij Carnica's) maar nu kwam ik wel iets raars tegen. Veertien dagen geleden zag ik een kast na en toevallig zag ik de koningin lopen op de raat een ongemerkte en ongeknipte. Elk jaar in augustus verwissel ik al mijn koninginnen en die zijn gemerkt en geknipt zodat vergissen niet mogelijk is. Dus dacht ik wat soms nog wel is gebeurd dat ze vorig jaar de ingezette moer gewisseld hadden en dit gewoon een andere koningin was. Vandaag kast terug nagezien met vangkooitje in de aanslag en speurend vind ik snel de koningin, tot mijn verbazing de gemerkte en geknipte van vorig jaar. Maar nog geen 5 centimeter er vanaf zag ik ook de andere koningin die gewoon eitjes bleef leggen. Rare dingen, ik heb de ongemerkte nu ook maar gemerkt en geknipt en weer op dezelfde raat teruggezet. Raar dat er een hele winter gewoon 2 moeren in een kast blijven rondlopen. IK weet ook zeker dat het nog geen jonge van dit jaar is omdat nergens geen of restanten van een wisselcel gevonden werden. Toch ben ik benieuwd hoe lang dit gaat duren .
Groeten CP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in Kast

Bericht door Hans van der Post. » do 20 mei 2021, 10:10

Primus ik heb ook al jaren Carnica's het is mij in al die jaren maar twee keer voorgekomen dat ik twee moeren (oude en jonge moer) in de kast vond.
Als jij in augustus je moeren verwisseld is dit omdat ze "op zijn"? is jou imkermethode Renson? Kan het daar aan liggen dat de verwisseling niet wordt geaccepteerd en het volk zelf een moer kweekt die zij goed vinden.
!Hans.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in Kast

Bericht door Primus » do 20 mei 2021, 14:45

Hans van der Post. schreef:
do 20 mei 2021, 10:10

Als jij in augustus je moeren verwisseld is dit omdat ze "op zijn"? is jou imkermethode Renson? Kan het daar aan liggen dat de verwisseling niet wordt geaccepteerd en het volk zelf een moer kweekt die zij goed vinden.
Hans,

Ik wissel alle jaren al de moeren in augustus, werk nooit met oude moeren. Ik heb al wel verschillende keren tegengekomen dat er een jonge bij in de kast zat maar nooit dat die samen overwinterd zouden hebben.

MVG CP

max
Berichten: 15
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 22:02
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in Kast

Bericht door max » ma 24 mei 2021, 11:24

Ik had een paar weken geleden een nieuwe kastkaart gemaakt, en bij controle zag ik een moer lopen met een groene stip.
Vanochtend weer even snel gecheckt en nu zie ik een moer lopen met een rode stip.
Volk komt elk jaar bijzonder groot uit de winter en nu snap ik ook waarom, er wonen al 3 jaar 2 moeren in.
Beiden zijn trouwens geknipt, dus het kan niet zo zijn dat er een in de kast is gevlogen
Is trouwens wel de eerste keer dat ik dit mee maak.

gr Max

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in Kast

Bericht door tomer » ma 24 mei 2021, 12:19

Al 3 jaar?! Ben je zeker dat je nergens een foutje hebt gemaakt? Hoe kan het dat je in de voorbije 3 jaar dit niet eerder hebt gezien?

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in Kast

Bericht door Franschman » ma 24 mei 2021, 13:37

Nu opletten !
Na Groen en Rood moet toch ook Oranje tevoorschijn komen ( geintje :lol: ) :be3:

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in Kast

Bericht door A.A. Staals » ma 24 mei 2021, 17:14

Lijkt mij niet mogelijk. Rood is van 2018 en groen van 2019.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten