F16 volk

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Jurre
Berichten: 2
Lid geworden op: di 18 mei 2021, 09:38
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

F16 volk

Bericht door Jurre » di 18 mei 2021, 09:49

Hallo allemaal,

Begin dit seizoen werd ik verrast door klachten van tuinierders (ik sta op een moestuin) dat ze aangevallen werden door bijen :be5:
Veel en vaak. Tot dan toe, en ik imker nu sinds 2011 had ik dit niet meegemaakt.
Er zijn wel eerder meldingen geweest van bijensteken, maar incidenteel en het werd ook afgedaan als "kan gebeuren"
Dit jaar was het dus anders. Niet wetende wat de oorzaak was zijn we (mijn mede imker en ik) op zoek gegaan naar de oorzaak en een oplossing.
Ondertussen liepen de gemoederen hoog op en inmiddels is er een steeds hoger oplopend conflict.
De oorzaak is inmiddels opgeruimd, ruim een week geleden en er zijn geen meldingen meer van aanvallen door bijen.
Inmiddels word wel de discussie gevoerd of wij als imkers nog wel op die tuin mogen blijven.

Het probleemvolk was een buckfast volk dat ik in 2019 had gekocht. Dit was ook het jaar waarin voor het eerst een melding over een steek gedaan werd. Die melding heeft bij toen niet de alarmbellen doen af laten gaan.

Enfin. Hoe vaak komt het voor dat een volk zich tot een F16 volk ontwikkeld?
Waar heb ik de bal laten vallen?
Iemand ervaringen, suggesties?

Alvast bedankt.

Jurre

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: F16 volk

Bericht door Tieme » di 18 mei 2021, 14:46

Hi Jurre,

Vervelend dat dit je overkomt.

Het kan bij alle rassen onverwacht voorkomen. Zuivere Buckfast en Carnica zijn vrijwel altijd aardige volken, maar er zitten soms zwarte schapen tussen en je kan niet altijd weten waar het van komt. Deze kun je dan het beste verwijderen en ombouwen tot vriendelijke volken. Als je op een publiek toegankelijke plek staat is het zaak om zeer snel te reageren bij incidenten. Als mensen het idee hebben dat je te langzaam of laconiek reageert is het gauw gedaan met de tolerantie voor bijen en hun steekgedrag.
Persoonlijk zou ik niet op dergelijke locaties willen staan omdat bijen tot op zekere hoogte onvoorspelbaar zijn en dit je op een gegeven moment gewoon een keer overkomt.

groeten,
Tieme

Jurre
Berichten: 2
Lid geworden op: di 18 mei 2021, 09:38
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: F16 volk

Bericht door Jurre » di 18 mei 2021, 21:09

Hoi Tieme,

Bedankt voor je reactie.
In elk geval blij te lezen dat je dit eigenlijk niet kunt voorkomen, en dat het incidenteel gebeurd.
Ik weet niet of de soep uiteindelijk zo heet gegeten wordt, als nu opgediend.
We vinden het natuurlijk uitermate vervelend.
Zelf nooit echt diep nagedacht hoe wenselijk het is/was om op zo'n publieke plek te staan.
Ik had er de cursus gevolgd, en de plek kwam daarna vrij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten