Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door Jaap v.Popering » wo 26 mei 2021, 13:23

kamilica 44 schreef:
wo 26 mei 2021, 10:48

Kan iemand of meerdere mensen , gemeente of secretaresse van burgemeester bellen en naïef vragen .....hebben ze een rampen plan en is hij nodig in geval dat een oppervlakte van 5000 m2 , in hun gemeente bespoten word met glyfosfaat .
Nu begrijp ik uit welke hoek de wind waait .

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door vdiesveld » wo 26 mei 2021, 14:09

Jaap v.Popering schreef:
kamilica 44 schreef:
wo 26 mei 2021, 10:48
Nu begrijp ik uit welke hoek de wind waait .
Behoorlijk suggestieve opmerking, voor de zoveelste keer. Een cynische sneer draagt niet zoveel bij aan de discussie, kom liever met een constructieve bijdrage.
Een beetje vriendelijkheid heeft volgens mij nog nooit iemand kwaad gedaan, je zou het echt eens moeten proberen.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door Primus » wo 26 mei 2021, 16:01

Ik weet niet in Nederland maar in België mag elke professioneel zowel boer als loonwerker of tuinonderhouder nog Glyfosaat gebruiken ze moeten wel een licentie hebben om sproeistoffen te mogen gebruiken. En ik vind het allemaal wat overroepen als je weet dat in Amerika en vermoedelijk ook in Europa Glyfosaat gebruikt wordt om het onkruid in de rijpende velden graan dood te spuiten en deze enkele weken daarna gemaaidorst worden en wij allen dat graan gebruiken voor onze dagelijkse kost. Dus ik geloof echt ook niet dat het zo gevaarlijk is als het professioneel wordt toegepast. Maar ja, mensen uit de stad in de grote blokken denken misschien dat het graan en ons eten in de fabriek wordt gemaakt, helaas niks is minder waar en ik steun nog steeds de boeren die voor onze kost zorgen op een verstandige wijze. Ik heb trouwens héél mijn leven bijen in agrarisch gebied en nog nooit zijn mijn bijen gestorven van sproeistoffen.

MVG CP

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door vdiesveld » wo 26 mei 2021, 21:48

Steeds meer wordt duidelijk hoe verwoestend glyfosfaat is voor een ecosysteem. Met name van het bodemleven, de basis van de bodem, blijft erg weinig over. Maar niet alleen het bodemleven, ook op insecten, waaronder bijen, is het schadelijk effect van glyfosfaat aangetoond. Het gif sijpelt langzaam richting grondwater en wordt daar in steeds grotere hoeveelheden aangetroffen. Ook in ons drinkwater.
Inmiddels zijn duizenden rechtszaken tegen Bayer gestart, wegens het vermeende carcinogene effect op mensen. Bayer heeft daarin tot nu toe voor miljarden dollars en euro’s geschikt. En dat doen ze niet omdat ze zo zeker van hun zaak zijn.
Gelukkig zijn er steeds meer mensen zich bewust van het gevaar van glyfosfaat. Er zijn ook steeds meer gemeenten in Nederland die een glyfosfaatverbod als bijzondere bepaling in pachtcontracten met boeren laten opnemen, Doetinchem en Enschede zijn daar voorbeelden van. Die willen een algeheel verbod niet afwachten. Voor de mensen die dat graag willen lezen, kan ik voorbeelden van heel veel onderzoeken laten zien, waarbij de schadelijkheid van glyfosfaat op verschillende niveaus van leven aangetoond wordt.
Tegenstanders van glyfosfaat zijn niet automatisch tegenstanders van boeren en zij zijn ook niet automatisch activisten. Houd alsjeblieft eens op met het direct veroordelen van mensen.
Het is voor sommigen hier misschien niet voor te stellen, maar agrariër zijn zonder dat je alles platspuit met gif, kan heel goed samen gaan. Dat heet duurzame land- en tuinbouw. Dat heet de toekomst.
En het feit dat uw bijen, Primus, het goed doen in agrarisch gebied, zegt helemaal niets over de schadelijkheid van glyfosfaat. Dat is een drogreden. Dat is hetzelfde als ik zou beweren dat roken goed voor je is, omdat mijn oma er 96 mee is geworden. Maar vele onderzoeken tonen toch echt aan dat roken helemaal niet zo goed voor je is. Je kunt een individueel geval niet als algemeen principe laten gelden.
Laatst gewijzigd door vdiesveld op wo 26 mei 2021, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door Astrid Schoots » do 27 mei 2021, 13:09

Hier een stevig artikel, gevonden in onze 'eigen' WUR, Wageningen University & Research: https://edepot.wur.nl/247095 over de gevolgen van glyfosaat. Deze hoogleraar beschrijft klip en klaar wat langdurig glyfosaatgebruik doet in de bodem: het legt oa sporenelementen vast waardoor ziektegevoeligheid bij planten groter wordt, wat dan aan droogte enz wordt toegeschreven - ironisch genoeg wordt ook het vochthoudend vermogen van de bodem minder. En bij het vee blijkt dat er rechtstreekse verbanden zijn, tussen het eten van glyfosaat-behandelde gewassen en spontane abortussen en geboorteafwijkingen. Ook krijgt botulisme meer voeten aan de grond door het verzwakken van de beschermende organismen (om maar eens een paar dwarsstraten te noemen).
Zo wordt in Frankrijk de Parkinson-epidemie ook direct gekoppeld aan de agro-industrie, zie zeer helder filmpje https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=3JKECIJDFXU).

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door Jaap v.Popering » do 27 mei 2021, 14:02

Astrid Schoots schreef:
do 27 mei 2021, 13:09
Hier een stevig artikel, gevonden in onze 'eigen' WUR, Wageningen University & Research: https://edepot.wur.nl/247095 over de gevolgen van glyfosaat. Deze hoogleraar beschrijft klip en klaar wat langdurig glyfosaatgebruik doet in de bodem:
Er zitten ook tegen geluiden in , het bespelen van de publieke opinie ...Ik lees ..

Ondanks datHubers bevindingen niet door de overheid en bedrijfsleven als bewijs worden
geaccepteerd, is het publiek onder de
indruk van zijn betoog .

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door vdiesveld » do 27 mei 2021, 14:20

Je probeert er een verkeerde draai aan te geven. Dat is helemaal niet het bespelen van de publieke opinie, dat is gewoon objectief laten zien hoe het zit. De overheid en het bedrijfsleven (lees Bayer) accepteren de bevindingen uiteráárd niet als bewijs, zij verdienen er buitensporig veel geld aan. Het zinnetje ervoor zegt nog veel meer over de belangenverstrengeling en de enorme dikke vinger in de pap van Bayer: ‘De toestemming voor het gebruik is tot nu toe gebaseerd op onderzoeken van de producenten zelf’(!) Eigenlijk te triest voor woorden dat dit überhaupt geaccepteerd wordt.

beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door beethere » do 27 mei 2021, 20:32

vdiesveld schreef:
do 27 mei 2021, 14:20
Je probeert er een verkeerde draai aan te geven. Dat is helemaal niet het bespelen van de publieke opinie, dat is gewoon objectief laten zien hoe het zit. De overheid en het bedrijfsleven (lees Bayer) accepteren de bevindingen uiteráárd niet als bewijs, zij verdienen er buitensporig veel geld aan. Het zinnetje ervoor zegt nog veel meer over de belangenverstrengeling en de enorme dikke vinger in de pap van Bayer: ‘De toestemming voor het gebruik is tot nu toe gebaseerd op onderzoeken van de producenten zelf’(!) Eigenlijk te triest voor woorden dat dit überhaupt geaccepteerd wordt.
Sorry dat ik het zeg, maar bij de meeste producten werkt dit zo, hoe denk je dat vaccins toegelaten worden. wie doen de onderzoeken, vrijwel alle medicijnen?? het toelaten van auto's, wie doen de onderzoeken? Het zou wat worden als dat niet zo zou gebeuren, dan gebeurt er dus helemaal niets. Nieuwe dingen moeten altijd door de fabrikant onderzocht worden, de controle ligt aan de andere kant. jouw verhaal staat ook vol met de vooringenomenheid waar je de anderen van beschuldigd. De discussie begon over het verplaatsen van bijen en eindigt met een discussie over bestrijdingsmiddelen, waar niemand weer naar elkaars argumenten luistert en ze probeert af te kappen.

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door vdiesveld » do 27 mei 2021, 22:45

Daar heeft u helemaal gelijk in. In de farmaceutische industrie werkt het precies zo en dat is net zo absurd. Ik vind het een grote schande dat er over de ruggen van zieke mensen zo gigantisch veel geld wordt verdiend aan (patenten van) medicijnen.
Maar wie begint er nu eigenlijk met beschuldigingen? Als u goed terugleest reageer ik op het moment dat er gezegd wordt ‘dat duidelijk is uit welke hoek de wind waait’. Dát vind ik een beschuldiging en erg onfatsoenlijk. Dat vindt u wel normaal? Mijn reactie daarop is dat ik vraag of men alstublieft op kan houden met het veroordelen van mensen. Het valt mij op dat als men hier op dit forum iets tegen bestrijdingsmiddelen inbrengt, men diegene direct als anti-agrarisch of activistisch bestempelt. Of zoals u het zo vriendelijk verwoordt: ‘vooringenomen’.
Ik houd me in discussies bij de feiten. Ik luister juist altijd naar andermans argumenten en daar reageer ik dan op. Ik kap niets af, ik ga er op in. Wat vindt u daar precies vooringenomen aan?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door A.A. Staals » vr 28 mei 2021, 09:08

De discussie ging over het verplaatsen van bijen.
Het antwoord hierop zou moeten zijn geweest: niet nodig. Als het volgens de regels gebeurd ( niet spuiten in open bloemen) is er geen direct gevaar voor de bijen.
Verdere discussie over de middelen hoort voor mij niet op een bijen forum.

ad staals

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten