Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
kamilica 44
Berichten: 19
Lid geworden op: za 09 jun 2018, 11:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard , Carnica
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door kamilica 44 » ma 24 mei 2021, 20:31

Eigenaar weiland aan de rand van Heemstede waar ik mijn bijenvolken staan , heeft me verteld dat binnenkort land gaat bespuiten met gif omdat er veel Jakobskruiskruid aanwezig is .
Graag advies wat moet ik doen …
Bijenkasten verplaatst naar een veilige plek :be8:
of alleen kasten afsluiten voor 24 uur
Heeft iemand ervaring wat voor soort gif daarvoor gebruikt wordt.
Ik heb met boer afgesproken en ik zal onderzoeken wat ik moet doen als hij doorgeeft welke gif hij gaat spuiten ….
Het blijkt dat je ook doodgespoten plantjes van Jakobskruiskruid moeten echter nog steeds worden verwijderd omdat ze voor dieren en mensen levensgevaarlijk blijven.
Dan vraag ik me af wat is er nut van bespuiten als je toch met hand dode plantjes moet verzamelen en vernietigen. :oops:
Laatst gewijzigd door kamilica 44 op di 25 mei 2021, 01:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gifbesputing tegen Jacobskruiskruid

Bericht door Hans van der Post. » ma 24 mei 2021, 21:52

De eigenaar van het weiland wil het Jakobskruiskruid kwijt omdat het o.a. ZEER giftig is voor paarden.
Hij spuit de planten dood voordat ze gaan zaaien. Met de hand dode planten rapen is omdat ook dode planten voor paarden nog gifig zijn. I
Ik zou op zeker spelen en je volken voor een maand je volken ergens anders neer zetten. Het gif is na die maand door het UV licht afgebroken.
Zoek even een tijdelijke plek voor je bijen aan de andere kant van Heemstede.
!Hans.

Gebruikersavatar
kamilica 44
Berichten: 19
Lid geworden op: za 09 jun 2018, 11:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard , Carnica
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Gifbesputing tegen Jacobskruiskruid

Bericht door kamilica 44 » ma 24 mei 2021, 22:42

ja ... hij kan gras daarom niet verkopen .. hij heeft me een tijdelijke plek aangeboden ... en ik ga bijen verplaatsen :hive:

Gebruikersavatar
kamilica 44
Berichten: 19
Lid geworden op: za 09 jun 2018, 11:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard , Carnica
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Gifbesputing tegen Jacobskruiskruid

Bericht door kamilica 44 » ma 24 mei 2021, 22:43

bedankt Hans

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door Jaap v.Popering » di 25 mei 2021, 09:07

kamilica 44 schreef:
ma 24 mei 2021, 20:31

Bijenkasten verplaatst naar een veilige plek :be8:
of alleen kasten afsluiten voor 24 uur
Heeft iemand ervaring wat voor soort gif daarvoor gebruikt wordt.
Ik zou mij afvragen of de bijen daadwerkrlijk op deze plant foerageren , en of er gif gebruikt gaat worden waar een afschrikkende werking voor insecten gebruikt gaat worden .

Het is namelijk voor betreffende boer niet voldoende om jou bijen te laten verplaatsen , en bepaalde gifstiffen te gebruiken welke op bloeiende planten verboden , en schadelijk voor insecten zijn .
Er zijn meer insecten en honingbijen dan jou bijen .

Het kan ook zijn dat hij een toegestaan middel gebruikt , en dan heb je geen zorgen .

Gebruikersavatar
kamilica 44
Berichten: 19
Lid geworden op: za 09 jun 2018, 11:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard , Carnica
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door kamilica 44 » di 25 mei 2021, 19:59

Ik heb boer vandaag gesproken .... hij laat gifspuiten aan een bedrijf die dat doet :evil: .. Hij weet niet wat voor middel maar het lijk dat wordt Glyfosaat .Het staat voornamelijk bekend onder de merknaam Roundup. Hij houd rekening dat meerdere malen bespoten zou moeten worden ...... hij heeft me andere locatie aangeboden en die is tijdelijk omdat op dat stuk land komen Herenboeren .
Door bemiddeling van gemeente Heemstede die ze voor een vaste locatie- in de beurt vroeg ...ik noem ze OOIEVAARPAAL LAND omdat daar een paal voor ooievaar nest staat en land is bedoeld voor vogels en natuur.... en niets wetend over voorgenomen gifspuiten op dit land .....ben ik gekoppeld aan Herenboeren . Maar ze weten nog niet zullen ze bijen nog willen hebben of niet . Zo is verblijf van mijn spitsige AMM daar niet zeker.
Deel van mijn bijenstand ga ik verplaatsen naar een goede locatie maar niet zachtaardige volken kunnen niet mij. Deze nieuwe locatie was bedoeld voor zeer zachtaardige carnica volken die ik binnenkort moet gaan ophalen in hun inheemse land . Daarvoor zouden ze door teler extra geselecteerd worden. Deze kasten komen in zich maar op veilige afstand .
Mijn zachtaardige bastaards ga ik verschuilen in struiken zo dat ze niet verkeerde kant in en uitvliegen . Vandaag ben ik ga kijken en met leiding afgesproken waar kasten precies komen te staan . En locatie uit de dromen. Van buiten af kun je kasten niet zien . Maar als ze iemand van bewoners steken dan mag ik weer gaan verhuizen. Ik hou van ze en ze blijven toch steken . Wat een bijenvolk . :be5:

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door vdiesveld » di 25 mei 2021, 22:18

Als we over glyfosfaat gaan discusseren, of welk toegestaan middel dan ook, dan doe ik weer mee.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door Hans van der Post. » di 25 mei 2021, 23:29

kamilica 44 schreef:
di 25 mei 2021, 19:59
Ik heb boer vandaag gesproken .... hij laat gifspuiten aan een bedrijf die dat doet :evil: .. Hij weet niet wat voor middel maar het lijk dat wordt Glyfosaat .Het staat voornamelijk bekend onder de merknaam Roundup. Hij houd rekening dat meerdere malen bespoten zou moeten worden ......
Kamilica denk dat jou boer niet weet dat als er Roundup wordt gebruikt alles dood gaat ook gras!!!
Als je dan daarna ook nog de dode planten moet opruimen zou ik kiezen om de levende planten uitsteken ben gelijk in een keer klaar.
Gewoon een klas van de tuinbouw opleiding uitnodigen. :be2:
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door Jaap v.Popering » wo 26 mei 2021, 09:26

Hans van der Post. schreef:
di 25 mei 2021, 23:29

Als je dan daarna ook nog de dode planten moet opruimen zou ik kiezen om de levende planten uitsteken ben gelijk in een keer klaar.
Gewoon een klas van de tuinbouw opleiding uitnodigen. :be2:
Hans . Ik denk dat zij dat plantgewijs gaan behandelen , en ik denk dat zij dan voor een ander middel kiezen omdat ( volgens mij ) dat op een bloeiend gewas niet toegestaan is .

Gebruikersavatar
kamilica 44
Berichten: 19
Lid geworden op: za 09 jun 2018, 11:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard , Carnica
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Gifbespuiting tegen Jacobskruiskruid

Bericht door kamilica 44 » wo 26 mei 2021, 10:48

Het probleem is dat gemeente zou moeten ingrijpen met goed advies of werkwijze en niet toelaten dat met willekeurige kankerverwekkende stof in midden van menselijke populatie daarmee wordt bespoten .... En dan nog enkele malen totdat alles dood is .... Boer zegt dat hij rekening houd dat opnieuw gezaaid zou moeten worden ..moet je denken
Het is duidelijk dat geen sprietje en ook geen diertje op het veld en in de beurt zal overleven .
Stuk land is van boer maar gemeente heeft landje naast ong. 500 m2 waar ik ook gevraagd had om te mogen staan met mijn bijtjes.
Probleem is dat gemeente niet in goed gesprek met boer kan komen en ook volgens mij niet in staat is grote van deze ramp zien aankomen en ook niet af te handelen .
Het is duidelijk dat een deskundige impuls en misschien begeleiding aan gemeente gegeven moet worden en ze helpen met de boer samen voor algemene belang een ander oplossing te vinden.
Gewoon een klas van de tuinbouw opleiding uitnodigen ….. of een ander niet zwaar chemisch oplossing toe te passen is uitstekende suggestie. Ook omdat na bespuiten toch alles opgeraapt en verbrandt moet worden .
Ik wil boer niet leven lastiger maken en ook niet ondankbaar zijn dat mijn volken op zijn land staan en ik weet dat gemeente niet alleen uitkomt om niet te zeggen dat ze nog niet weten dat een ramp aan voorbereiden is.... maar.....
Kan iemand of meerdere mensen , gemeente of secretaresse van burgemeester bellen en naïef vragen .....hebben ze een rampen plan en is hij nodig in geval dat een oppervlakte van 5000 m2 , in hun gemeente bespoten word met glyfosfaat .
En onherkenbaar telefoon nummer gebruiken zodat niet morgen in alle kranten verschijnt … imkers voortijdig waarschuwen gemeente voor ecologische ramp . Wie doet dat . Ik ben benieuwd wat gemeente terug zegt . :be3:

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten