En ethische vraag

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: En ethische vraag

Bericht door gerard.b.w.vos » za 31 jul 2021, 18:42

bee-tree schreef:
za 31 jul 2021, 13:44

Gerard meldt terecht een hiaat in bijenteeltcursussen, namelijk "Bijenvoedingsleer"
Dat zou een rubriek in het Forum kunnen worden.
Doe geen enkele moeite bee-tree.

Er is geen enkele belangstelling voor bijen gerelateerde producten bij de meeste imkers.
Misschien wel bij bijenhouders.
Meerdere presentaties gemaakt, echter is menig imker slechts van de productie van veel honing en volken geïnteresseerd.
Pollen info indertijd op het forum geplaatst was ook geen belangstelling.
Dus extra rubrieken , daar zit geen enkele imker op te wachten.
Als ik de theorie lessen zie van een (aankomend) bijenteeltleraar heb ik mijn bedenkingen.
Over bijenproducten bij die colleges en ook bij de basiscursussen voor beginners is kennis van bijenproducten wel heeeel erg ver weg.
Wordt amper besproken/behandeld.
Het gaat alleen om profit.
Nou kom dan maar met je reactie.

Voor jou bee-tree dan nog ter afsluiting wat info over honing uit een van mijn presentaties, hoef je dat niet nog op te zoeken :) :

Wat zit er allemaal in onze honing?
- Suikers 80%
fructose 30 – 50%
glucose 25 - 45%
overige suikers 5% (turanose, maltose, trehalose, isomaltose, erlose, melecitose, raffinose, sucrose)
- Water 17%
- Proteïnen (eiwitten) 3%
- Pollen
- Enzymen (temperatuur gevoelig!) ( invertase, amylase, katalase, zure fosfatase, glucose-oxidase)
- Mineralen / Sporenelementen
- Aminozuren
- Vetten
- Aromastoffen
- Kleurstoffen
- Secundaire plantenstoffen
- Vitaminen
- HMF
- Meer dan 300 stoffen zijn er gevonden in honing (Eva Crane 1980)
- en nog wat zaakjes die we niet zouden willen, plastics, fijnstof, pesticiden e.d.

Fijn weekeinde allen :D
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: En ethische vraag

Bericht door Astrid Schoots » ma 02 aug 2021, 09:30

Mooie topic en leerzame bijdragen, dank Gerard en Beetree.
En bovenal een goede en terechte opmerking van Kamilica.

Ooit leerde ik op cursus ook dat bijen beter op witte suiker dan op hun eigen honing konden overwinteren. Dat zou zelfs nodig zijn vanwege de vele zg. ballast(!)stoffen in de honing, in combinatie met gedwongen winterzit bij strenge winters en de grenzen aan de rekbaarheid van de endeldarm. Helaas wordt die onwaarheid nog steeds verkondigd. En vormt dus een goed excuus om ruim te oogsten..
De laatste jaren blijkt dit standpunt behoorlijk achterhaald te zijn en is inmiddels ook het tegendeel bewezen: bijen kunnen uitstekend op eigen honing overwinteren. Sterker nog: bijen hebben hun eigen honing nodig om gezond en weerbaar te blijven.

Onze winters zijn dusdanig dat er vaak genoeg een zachtere dag is voor tussendoor-reiniging. Maar zelfs óók bij strenge winters met drie maanden vorst is overwinteren op eigen honing mogelijk, mits de honingconsumptie minimaal is.
En dat kan alleen bij een geringe opwarmbehoefte, dus bij goede tochtvrije behuizing, ongestoord op een rustige plek.
:hive:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: En ethische vraag

Bericht door Jaap v.Popering » ma 02 aug 2021, 12:05

Astrid Schoots schreef:
ma 02 aug 2021, 09:30

Onze winters zijn dusdanig dat er vaak genoeg een zachtere dag is voor tussendoor-reiniging. Maar zelfs óók bij strenge winters met drie maanden vorst is overwinteren op eigen honing mogelijk, mits de honingconsumptie minimaal is.

:hive:
Grote kans dat wij dan meer met klachten te maken krijgen en de honingbijen uit de bebouwde com gaan weren .
Ik heb vorig jaar slechts de helft suiker ( 5 kg ) gegeven en meer overlast op mijn eigen auto ervaren . Bijenpoep onder de microscoop gezien is vrijwel enkel stuifmeelresten en die komen niet uit kristalsuiker .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... E7iIjfitTp

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: En ethische vraag

Bericht door Tieme » ma 02 aug 2021, 12:13

Het zou ook wel een mooi verhaal zijn als het niet kon. Hoe hebben de bijen dan ooit in de natuur overleefd? Bijen kunnen ook prima op heidehoning overleven, en ook daarvan werd altijd beweerd dat dat in ieder geval niet kan (door de ballaststoffen). Maar het kan prima.

Toch is het nare met een vraag naar de ethiek van de honingoogst, dat er een veroordeling in lijkt te zitten. Ik weet niet of dat de bedoeling is, maar zo komt het dan op mij over. Ik oogst honing en ik vind het ook leuk als een volk veel gehaald heeft. Al lijkt het, aan het einde van het seizoen, bij sommige volken, op het ruilen van honing voor suiker, toch zie ik het bezwaar niet zo. Mijn bijen zijn landbouwhuisdieren en die worden gehouden voor nuttige producten die ze leveren, naast het plezier dat ik beleef door naar ze te kijken.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: En ethische vraag

Bericht door Ruinerweg » ma 02 aug 2021, 12:22

Tieme,

ik herken veel in wat je zegt, als wij met de kraam ergens overkomt het mij geregeld dat mensen een opmerking maken van "Zo jij bent ook één van die mensen die de bijen en de wilde bijen etc. hun eten afpakt" waarna het gesprek soms verder gaat met opmerkingen als "Ja en dan de bijen op advies van Wageningen de bijen vol stoppen met allerlei soorten gif op advies van Wageningen".
Bij veel mensen is de nuance zoek.

mvg., Roel.

www.ruinerimkers.nl

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: En ethische vraag

Bericht door tomer » ma 02 aug 2021, 13:54

Tegenwoordig vind je in de biowinkels producten als "No Bee Honee" (ik wil er geen reclame voor maken, maar vermeld toch maar de naam), namaakhoning op basis van tapiocasiroop en appelsapconcentraat. Er staat dan in grote letters op: "bij-vriendelijk" en "met respect voor mens, dier en natuur"...waardoor de indruk wordt gewekt dat echte honing die door imkers geoogst wordt bij-onvriendelijk zou zijn, een soort van dierenuitbuiting. Ideaal voor veganisten en ook voor mensen die de bijen willen redden dus. Ha ja, want je kan toch moeilijk bijen houden en al hun honing afpakken zonder bijen te pletten.
Mensen zouden moeten weten hoeveel bijen er nog zouden zijn zonder imkers!
Maar als de imkers nu zelf al beginnen te twijfelen of ze wel goed bezig zijn... :think:

Ik heb ook soms van die klanten die honing willen kopen tegen de allerlaagste prijs, maar die mij tegelijkertijd de les willen spellen omdat ik mijn bijen niet op eigen honing overwinter. :naughty:

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: En ethische vraag

Bericht door martin b » ma 02 aug 2021, 17:12

No Bee Honee zou in Nederland niet verkocht mogen worden.
In iedergeval mag de naam honing niet gebruikt worden, ook niet in een andere taal.
Het is namaakhoning of nep honing, en die is bij de wet verboden.
Ik geloof, maar niet voor 100 %, al sinds de jaren 50 / 60 de vorige eeuw, dat die wet ingegaan is.
Heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar ze dat toen in het verleden ook gemaakt hebben, maar ermee gestopt zijn, al voordat ik er kwam werken.
met een groet van martin

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: En ethische vraag

Bericht door tomer » ma 02 aug 2021, 20:27

martin b schreef:
ma 02 aug 2021, 17:12
No Bee Honee zou in Nederland niet verkocht mogen worden. In iedergeval mag de naam honing niet gebruikt worden, ook niet in een andere taal.
Land van herkomst: Nederland. :D
Daarmee dus dat men het Honee noemt en niet Honey.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: En ethische vraag

Bericht door martin b » ma 09 aug 2021, 15:11

Had ik dus niet goed gelezen, en dat zal bij veel kopers ook wel het geval zijn.
Verkopen ze toch nog, door de vergissingen die de mensen maken.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: En ethische vraag

Bericht door Tieme » ma 23 aug 2021, 12:20

Hi Roel,

Dat er vragen van mensen komen over het afpakken van de honing is lastig, maar ik heb niet de missie om iedereen aan het verstand te peuteren hoe alles zit. Enige tijd geleden werd een mens medelijdend aangekeken en werd het verhaal over de teloorgang van de bij afgestoken. Nu zijn we boosaardige wezens want de wilde bijen worden door ons met uitsterven bedreigd. En nu zijn we ook nog dierenbeulen omdat we de bijen niet met rust laten...... Het is wel een van de redenen dat ik liever niet op markten sta of mee doe aan open dagen.


groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten