WAT DEED JE VANDAAG IN 2022.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2022.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 28 dec 2022, 13:53

Vandaag even wat dekplanken losgemaakt om iets van de volken te kunnen waarnemen zij zitten alle drie op een straatje of zeven .
Volk C zie je de tros wat dieper in de raten zitten .
Volk D is een volk die wat hoger tot tegen de dekplank aan zit .
Volk E zie je een beeld tussen de bakken .
Alle volken ( 25 ) zitten goed in het voer en zijn in leven de een is wat kleiner en de andere weer wat groter .
cc.jpg
ddd.jpg
eee.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 30 dec 2022, 14:01

Vandaag zo tegen het einde van het jaar wil ik met deze twee plaatjes een terugblik werpen op het afgelopen jaar .
Een jaar waarvan de overweldigende dracht in deze regio bij de top vijf van mijn imkersloopbaan behoort .

Wij wensen jullie een vrolijk uiteinde een goed begin en een honingrijk jaar toe .
aaa.jpg
bbb.jpg

AnneO
Berichten: 35
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Bericht door AnneO » za 31 dec 2022, 19:29

Hallo Jaap,
Mijn complimenten voor jouw inkijkjes in jouw imkerpraktijk en de mooie plaatjes van de drachtplanten bij je in de buurt.
Blijkbaar is de bodem zeer vruchtbaar en telen de akkerbouwers en tuinders gewassen die ook voor de bijen interessant zijn.
Ik woon aan de andere kant van Nederland in Z.O. Friesland en hier hebben we een veelal arme zandgrond met bloemarme weiden en
akkers met snijmais en aardappelen. De arme grond zorgt er ook voor dat er minder nectar in de bloemen zit
De voornaamste nectarbronnen zijn hier de wilg en paardebloemen in het voorjaar en de hulst in de hakhoutbosjes, linde en soms het
robiniabos in de zomer. Ook de tegenwoordig zo verfoeide bramen zijn een welkome aanvulling. Deze plant neemt stikstof en kooldioxide op
en wordt door veel insekten bevlogen en geeft vruchten aan mens en dier. Ik zag onlangs nog goudvinken op opgedroogde bramen fourageren.
De honingopbrengsten zijn hier zodoende een stuk lager dan bij jouw, maar vakmanschap zal ook een rol spelen.
Meestal is honingopbrengst gelijk aan de hoeveelheid suiker voor de wintervoeding.
Ik vroeg mij wel af welk roze gewas op de eerste foto staat.
Verder wens ik jullie ook een goed nieuw jaar toe.
Vr. gr,
Anne

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Bericht door Jaap v.Popering » za 31 dec 2022, 21:52

+Hartelijk dank voor het compliment .

In de zeventiger jaren was de dracht hier niet veel anders , enkele potjes honing per volk moest je genoegen mee nemen .
Daarna is er hier geleidelijk aan nog al wat veranderd met de komst van de bloemenzaadteelt .

Ik heb de namen even nagezocht want ook ik ken deze bloemen niet zo en zo van de foto . De bovenste foto van R naar L ; Silene , Lavatera , Gilea caputata , en Liatris . De onderste foto ; Gilea tricolor en een klaproos .

Groetjes Jaap v P .

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Bericht door Jaap v.Popering » za 07 jan 2023, 15:35

Met grote regelmaat hoor je dat de bijen suikerdeeg niet opslaan maar enkel direct gebruiken .
Begin dec zag ik een achtramer waar bovenin vrijwel geen voedsel opgeslagen was .
Nu ben ik een voorstander van dat ik in de herfst voedsel boven de tros wil zien omdat zij zich altijd eerst naar boven daarna naar achteren begeven . Ik heb begin december een pak suikerdeeg bovenop de toplatten gelegd ( fig een )
Deze morgen heb ik het plastic verwijderd en de pak is helemaal leeg ( fig twee )
Even een raampje naar boven gehaald en ....zie daar . Broed in alle stadia en vers voer opgeslagen aan de achter zijde .( fig drie )
een.jpg
twee.jpg
drie.jpg

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2022.

Bericht door Tieme » ma 09 jan 2023, 15:37

Het is nog niet echt een vetpot. Betekent dit dat je door gaat met voeren met deeg?

groeten, Tieme

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2022.

Bericht door Jaap v.Popering » ma 09 jan 2023, 18:18

Nee zo bovenin is het zeker geen vetpot en ik heb daar gelijk weer een pak opgelegd .
Het bijzonderste is dat het volkje zwaar genoeg weegt , ik denk dat onderin wel voldoende voedsel zit maar daar ga ik nu niet naar kijken , dat komt na de winter wel uit .

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten