'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door vdiesveld » vr 20 mei 2022, 09:36

En als je een echt boek wilt lezen, dan is ‘De Nederlandse Bijen’ van Theo Peeters en nog een aantal vooraanstaande wilde bijenmensen, een aanrader. Daar staat elke bij van Nederland uitgebreid in beschreven, inclusief de planten waar ze op vliegen, nestgelegenheid, actieradius en nog veel meer.
Ook gratis te downloaden als pdf bij bestuivers.nl/publicaties/de-nederlandse-bijen

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Jaap v.Popering » vr 20 mei 2022, 14:42

Ik vind de suggesties welke altijd weer gewekt worden over de verdwenen solitaire bijen en de verwachting welke zij dan wekken dat deze na het verminderen van het aantal honingbijen weer terug zullen komen niet terecht . Deze zullen niet verdwenen zijn omdat er voldoende geschikte nestgelegendheid en waardplanten waren , als een van beide ontbreekt zal de bedoelde bij uitsterven .
Sinds de laatste ijstijd zullen er vele insecten gekomen zijn en ook weer door de veranderende omstandigheden verdwenen zijn , dat zal zo door blijven gaan .
Ik put mijn kennis uit het boek ; Bijen en Wespen in Zeeland .
In Zeeland hebben wij ruim 400 soorten sommige komen slechts op één plaats voor en andere zijn op elk eiland te vinden , duidelijk hebben zij elk hun eigen voorkeuren om te kunnen overleven .

De soorten welke in de dorpen en steden voorkomen zullen ook de meest voorkomende zijn . Ik heb eens op ons dorp overlast van solitaire bijen vastgesteld ondanks de grote aantallen honingbijen welke hier gehouden worden . De honingbij richt zijn aandacht op de massa's bloemen en de solitaire meer op de veldjes met slechts enkele bloemen zodoende heeft elk wat zij nodig hebben .

Jaap v P .

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door vdiesveld » vr 20 mei 2022, 21:02

Jaap v.Popering schreef:Deze zullen niet verdwenen zijn omdat er voldoende geschikte nestgelegendheid en waardplanten waren , als een van beide ontbreekt zal de bedoelde bij uitsterven.
Zoals al gezegd is het grootste deel van de wilde bijen generalist, net als de honingbij zijn zij niet gebonden aan één soort plant. Lees de genoemde literatuur er maar op na.
Waardplanten ontbreken dus niet volledig, maar worden door menselijk toedoen wel steeds schaarser. Als honingbijen en wilde bijen in tijden van schaarste moeten concurreren, dan delft de zwakste het onderspit. In dit geval de wilde bij omdat wij als imkers de honingbij op de been houden. Wij kunnen nieuwe volken aanschaffen en extra voedsel geven in tijden van schaarste. Die wilde bij moet zichzelf zien te redden. Dat is eigenlijk oneerlijke concurrentie. We moeten echter niet de honingbij de schuld geven, we moeten zorgen voor meer biodiversiteit in de vorm van waardplanten en nestgelegenheid.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Jaap v.Popering » za 21 mei 2022, 08:21

vdiesveld schreef:
vr 20 mei 2022, 21:02
, we moeten zorgen voor meer biodiversiteit in de vorm van waardplanten en nestgelegenheid.
Maar dan wel op de plaats waar je bedoelde solitaire bij ook voorhanden is .

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door vdiesveld » za 21 mei 2022, 08:33

Waarom alleen daar? Je ziet overal in Nederland waar natuurherstel optreedt, de oorspronkelijke soorten langzamerhand weer terugkeren. Ook de soorten met een kleinere actieradius. Als die een nieuw territorium zoeken vliegen ze ver buiten die radius.
Maar volgens mij gaat het in dit artikel daar niet over. Dit gaat volgens mij over het feit dat er in Amsterdam een teveel aan honingbijen is, waardoor wilde bijtjes, die er al waren, verdrongen worden door oneerlijke concurrentie.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Jaap v.Popering » za 21 mei 2022, 21:04

vdiesveld schreef:
za 21 mei 2022, 08:33
. Dit gaat volgens mij over het feit dat er in Amsterdam een teveel aan honingbijen is, waardoor wilde bijtjes, die er al waren, verdrongen worden door oneerlijke concurrentie.
En daar geloof ik geen sikkepit van en heb daar al meer over geschreven .

Waarom alleen daar ? Omdat ik van mening ben dat je dan zeer zeker die bepaalde solitaire bij helpt , zij zijn al in een geschikt gebied . Dat is niet overal het geval .

Ik vind het weer tijd worden om er een punt achter te zetten , wij zullen het niet eens worden .

Groetjes ..Jaap v P

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door vdiesveld » zo 22 mei 2022, 08:49

Je zegt ‘ik geloof daar niks van’ en ‘omdat ik van mening ben’, maar dat is nergens op gebaseerd. Je weet ontzettend veel van honingbijen, maar de dingen die je zegt over wilde bijen zijn vaak niet waar. Als je je er in zou verdiepen, dan zou je dat weten.
Prima als je een punt achter deze discussie zet, maar sorry Jaap, zolang je dingen blijft zeggen die niet kloppen, blijf ik reageren.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 mei 2022, 08:53

vdiesveld schreef:
zo 22 mei 2022, 08:49
Je zegt ‘ik geloof daar niks van’ en ‘omdat ik van mening ben’, maar dat is nergens op gebaseerd.
Lever jij dan eens één bewijs dat honingbijen ergens solitaire bijen verdreven hebben !! Ook dat zijn meningen en aannames van een bepaalde groepering , en meer niet

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door vdiesveld » zo 22 mei 2022, 09:14

Ja hoor, er zijn al heel veel onderzoeken gedaan de laatste jaren. De NBV heeft vorig jaar hierover een webinar gegeven, echt de moeite waard om te kijken. Er komen een aantal onderzoeken aan de orde die allemaal hetzelfde zeggen: er is wel degelijk een (negatieve) invloed van honingbijen op wilde bijen. De tweede spreker zet alles heel mooi op een rijtje. Allemaal feiten Jaap.

https://www.bijenhouders.nl/live

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 mei 2022, 12:27

vdiesveld schreef:
zo 22 mei 2022, 09:14
Ja hoor, er zijn al heel veel onderzoeken gedaan de laatste jaren. De NBV heeft vorig jaar hierover een webinar gegeven, echt de moeite waard om te kijken. Er komen een aantal onderzoeken aan de orde die allemaal hetzelfde zeggen:
Vind jij dat gek . de slager die zijn eigen vlees keurt .
Voor 2006 is dat een vereniging geweest ten behoeve van de honingbij , daarna over genomen door natuurvrienden . Waar is de plaats waar voldoende solitaire bijen huisden en door bijplaatsen van onze honingbij deze verdwenen zijn .

Bij mij krijgen de honingbijen de solitaire direct voor mijn stal niet verjaagd . Tenslotte ....Hier is een schor met zeeaster waar voor 2012 de schorzijdebij niet voorkwam omdat er geen enkele geschikte nestgelegenheid was . Na een dijkverzwaring heeft men hier aandacht aan geschonken en enkele zandbedden aangelegd . Slechts enkele jaren later waren er ondanks de vele bijenvolken meerdere kolonies in genoemde bedden te vinden . Ik heb natuurlijk geen enkel bewijs of deze uit zichzelf hier gekomen zijn of in een pakketje .

en nu sluit ik werkelijk en heb je iets om over na te denken .

Groetjes ..Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten