WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 05 mar 2023, 19:24

Tijd om de plaatjes van het volk behorende bij de varroalade te laten zien , ik denk dat er best meer zijn die een oordeel over dit volk hebben .


Foto 1 Is de bovenbak met een straatje of zes bijen en ik zie wat gesloten voer zitten .


Foto 2 Is een van de middelste ramen met voer .



Foto 3 Een plaatje tussen de bakken met een straatje of acht bijen met aan de zij en achterkant gesloten voer .

Mijn conclusie is , op de varroalade aan de voorkant een straatje of vier bruin wasmul wat op een raam of vier broed zal betekenen .
Ik heb dit volk slechts vijf liter fondabee gevoerd De witte suikerresten zal betekenen dat de honing welke zij in de late herfst op de groenbemesters gehaald hebben gecistaliseerd zal zijn .

Zo te zien zal ik zodra het mogelijk is ook hier een leeg raam naast het broednest hangen omdat ik denk dan de beschikbare ruimte niet zo veel zal zijn .

Ik ben zeer tevreden over dit volk .
IMG_8276.jpg
IMG_8277.jpg
IMG_8278.jpg

Dodo
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Bericht door Dodo » ma 06 mar 2023, 09:08

Beste Jaap, bruine was mul betekent noch niet dat ramen onder welke mul op lade aanwezig is, al in algeheel met broed bezet zijn. Gedeeltelijk wel, maar de rest is voorbereiding voor de koningin om broednest verder te uitbreiden.
Van links gekeken op de 2-de, 5-de en 6-de broedram is nog genoeg ruimte voor de uitbreiding van de broed.
Ik zou gewoon deze volk met rust laten. Volk geeft (voor deze tijd van het jaar) meer dan genoeg ruimte voor broed.
En u weet ook (aantal imker jaren van u) dat ramen onder welke op de lade witte korreltjes liegen, na schonen van voedsel restanten, nieuwe lege celen bevatten welke zijn geel aantrekkelijk voor de koningin.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Bericht door Jaap v.Popering » ma 06 mar 2023, 13:46

Wanneer ik foto's maak knip ik er natuurlijk meer dan ik nodig heb . zie deze foto dat op alle ramen aan de achterzijde gesloten voer aanwezig is .
Half februari heb ik op meerdere ramen aan de bovenzijde ( zonder deze er uit te halen ) gesloten broed gezien . Natuurlijk zitten deze ramen niet vol met broed maar dat kan ook niet want alle voer en stuifmeel is nog niet opgebruikt .

Vandaag of morgen is er best wel even gelegenheid om dit even op te knappen , is binnen een minuut geregeld .
IMG_8279.jpg

Dodo
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Bericht door Dodo » ma 06 mar 2023, 14:20

Succes er me.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Bericht door Primus » ma 13 mar 2023, 15:38

Vandaag al de kasten met grote volken in 2 waswafels gegeven en snel de voorraad gekontroleerd. Dat doe ik altijd als de eerste wilgenbomen bloeien. Wat opviel is dat ze toch de rem op het broed hebben gezet met de koude van de laatste weken. Maar nu gaan ze supersnel gaan als het iets warmer wordt. Op naar de Lente!
MVG CP

Japs
Berichten: 38
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Bericht door Japs » ma 13 mar 2023, 19:56

Wat een drukte vandaag zeg. Heerlijk om weer te zien. Vanmiddag met met mooie weer een snelle voorjaars inspectie gedaan op de volken die uit de wind stonden. Geen darrenbroed, wel net zoals bij Primus wat kleinere nestjes.
Voldoende voer op de juiste plekken in alle kasten.
Daarna nog mooi met de hond naar het bos. Ik ben tevreden!

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Bericht door sikkie68 » do 20 apr 2023, 13:27

HOI ALLEN
afgelopen zondag mijn bijenkasten snel geïnspecteerd en een bodem verschoond van een kast. de overige waren zo goed als schoon.
3 van de 4 volken hebben de winter overleefd. en deze volken doen het goed! De dames halen veel stuifmeel van oa het bollenveld wat we afgelopen najaar hebben geplant. Een groot succes mag ik wel zeggen
Brias in beide broedkamers van de 3 volken. Wat ruimte gegeven door nog gesloten wintervoer weg te halen en een kunstraat naast het broednest te zetten gegeven, inmiddels ook uitgebouwd.... gister hoorde en zag ik de eerste darren rondvliegen van 1 volk Heerlijk weer die gons te horen.
Inmiddels vliegen de dames ook op peer appel, kers, mahonie en nog wat meer struiken die nu in volle bloei gaan/staan in het Jacobahof...

elke dag wordt het volk groter, en verwacht dat het binnen een paar dagen de eerste honing kasten er op kunnen!
groeten uut Den Haag :be9: :be9: :hive: :dance:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Marije_en_Bas
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Bericht door Marije_en_Bas » do 04 mei 2023, 16:20

Mooi weer, werk was rustig dus wij hebben allebei een middag vrij kunnen nemen en zijn net de bijen in gegaan.
Alle vier volken halen honing. Één volk heeft zelfs twee honing kamers vol. Nog niet verzegeld.

Het volk dat klein uit de winter was gekomen groeit als een malle en haalt duidelijk in.

Van de andere drie grote volken hebben we drie verschillende afleggers gemaakt.
Van de eerste een veger, met koningin van vorig jaar in het aflegger volk, cadeau voor collega die begint met imkeren.

Tweede volk had al gesloten Q doppen dus daarmee hebben we een broed aflegger gemaakt. Even goed in de gaten houden of we waar kunnen nemen wanneer die uitkomen.

De derde, dat hoofdvolk was gigantisch maar geen aanzet tot Q doppen dus daar een klassieke broed aflegger gemaakt en moeten we over dertien dagen dus doppen breken, wat we ook in het eerste hoofdvolk moeten gaan doen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 31 mei 2023, 09:33

Gisteren een onderzoeker van de Universiteit Groningen op bezoek gehad .
Zij doen onderzoek naar de bijensterfte met name of de mieren hier ook nog invloed op kunnen hebben .

Foto 1 Het verzamelen van verse dode bijen voor vijf kasten .
Foto 2 Het verzamelen van mieren wat niet altijd gemakkelijk was .
IMG_8560.jpg
IMG_8561.jpg

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.

Bericht door DontPanic » wo 06 sep 2023, 09:50

Eergister kwam ik voor het eerst 2 Aziatische hoornaars tegen. Ze hebben geen interesse in de wiekpot, maar zijn uitsluitend geinteresseerd in eiwitten. Ik heb hiervan melding gedaan op waarneming.nl.
IMG_9522.jpg

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten