Moer van de leg ?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Purmerbij
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 14 okt 2022, 09:51
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica & Buckfast
Contacteer:

Moer van de leg ?

Bericht door Purmerbij » di 20 jun 2023, 20:34

Hi,

Ik heb een kast 1 bk, 4 hks ( darwiniaans imkeren) waarvan de moer blijkbaar half van de leg is.
Ja, je leest het goed half van de leg. De moer loopt nog in het volk en zojuist eitjes aangetroffen op het darrenraam (bouwraam.)
De rest van de ramen zijn geen eitjes te vinden, wel is het zo dat de bijen de beschikbare ruimte in de BK vol aan het gooien zijn met nectar en er is zeker nog ruimte in de hks. (Moer is van juni 2022)

Iemand een idee

Groetjes

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Moer van de leg ?

Bericht door Fish » wo 21 jun 2023, 12:30

Zou van alles kunnen zijn, van een broedstop door bijvoorbeeld hitte tot een moerwissel of zwerm (al zeg je de moer nog te herkennen). Het lijkt mij wat vroeg dat ze zich al op de winter gaan voorbereiden, al is het wel de langste dag vandaag.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moer van de leg ?

Bericht door Hans van der Post. » wo 21 jun 2023, 14:52

Purmerbij schreef:
di 20 jun 2023, 20:34
Hi,

Ik heb een kast 1 bk, 4 hks ( darwiniaans imkeren) waarvan de moer blijkbaar half van de leg is.
Ja, je leest het goed half van de leg. De moer loopt nog in het volk en zojuist eitjes aangetroffen op het darrenraam (bouwraam.)
De rest van de ramen zijn geen eitjes te vinden, wel is het zo dat de bijen de beschikbare ruimte in de BK vol aan het gooien zijn met nectar en er is zeker nog ruimte in de hks. (Moer is van juni 2022)
Iemand een idee Groetjes
(darwiniaans imkeren)
Is er nog gesloten werksters broed in het volk aanwezig? Wat is darwiniaans imkeren?
Zit er een eitje in in een darrencel? of meerdere op de bodem enof zijkant van de darrencel?
!Hans.

Gerben_
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 03 jul 2023, 16:51
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Moer van de leg ?

Bericht door Gerben_ » ma 03 jul 2023, 17:32

Bij twee kasten heb ik hetzelfde. Beide kasten hebben een nieuwe moer sinds begin vorige maand. Na een maand waren beide koninginnen flink aan de leg en zaten 5 a 7 ramen goed gevuld met BRIAS. Bij de laatste inspectie viel mij op dat 1 volk alle raten had gevuld met honing, nectar en stuifmeel en zo goed als broedloos was, het andere volk had nog heel veel gesloten broed, maar geen open broed. In beide kasten heb ik wel een paar gesloten doppen gezien. Geen idee wat er aan de hand is.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moer van de leg ?

Bericht door Hans van der Post. » ma 03 jul 2023, 23:06

Gerben_ schreef:
ma 03 jul 2023, 17:32
Bij twee kasten heb ik hetzelfde. Beide kasten hebben een nieuwe moer sinds begin vorige maand. Na een maand waren beide koninginnen flink aan de leg en zaten 5 a 7 ramen goed gevuld met BRIAS. Bij de laatste inspectie viel mij op dat 1 volk alle raten had gevuld met honing, nectar en stuifmeel en zo goed als broedloos was, het andere volk had nog heel veel gesloten broed, maar geen open broed. In beide kasten heb ik wel een paar gesloten doppen gezien. Geen idee wat er aan de hand is.
Je schrijft: Geen idee wat er aan de hand is. In beide kasten een paar gesloten doppen. Geen open broed?
Kan het zijn dat er ook minder bijen in de kasten zitten?
Heb zo`n idee dat de volken met de oude moeren zijn gaan zwermen.
Breek de doppen niet. Leg elke avond je oor op de dek plank te luisteren dan zal je horen het tuten en kwaken van de jonge moeren.
!Hans.

Gerben_
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 03 jul 2023, 16:51
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Moer van de leg ?

Bericht door Gerben_ » za 08 jul 2023, 12:44

De nieuwe moeren zijn er vanwege een zwerm inderdaad. Daarna waren de nieuwe moeren na enkele weken weer gaan leggen en bij de inspectie een maand na de zwerm zag ik in beide kasten 5-7 ramen met BRIAS. Maar ze zijn beide dus ineens gestopt met leggen, de ene al meer dan 3 weken geleden (bijna geen broed meer te zien) en de andere sinds kort (nog veel ramen met gesloten broed, maar geen open broed). Ze hebben doppen gezet, dus het volk wil blijkbaar een nieuwe koningin. Er zijn geen redcellen, wat er volgens mij op duidt dat het niet een geval is dat ze plots moerloos zijn geworden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten