Wat deed je vandaag in 2024?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2024?

Bericht door gerard.b.w.vos » di 19 mar 2024, 12:57

Met een bijna voorjaarsachtig temperatuur vandaag de AH-val geplaatst.

AHval2.JPG
AH-val bij de Warre kasten in de stal.

In de hoop dat deze NIET gevuld zal gaan worden.

De bijtjes vliegen goed met binnenkomst van mooie "pollenpootjes"
AHval3.JPG
Pollenaanvoer voor een nieuwe generatie
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2024?

Bericht door Erick » wo 20 mar 2024, 22:55

Vanmorgen de kast open gehad volop eitjes, larven en gesloten broed en wat honig en stuifmeel opslag in de hoeken van de ramen in de bovenste kamer in de onderste kamer wat stuifmeel en wat nectar. Al met al ziet het er goed uit
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

AnneO
Berichten: 35
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2024?

Bericht door AnneO » vr 22 mar 2024, 11:34

Hallo belangstellenden,
Vandaag was bij mij woensdag, ik heb toen vlak voor het slechtere weer nog een viertal kleinere volken verenigd tot twee.
Ik doe dit ieder voorjaar om weer voldoende materiaal te hebben voor het komende zwermseizoen. Als de volkjes heel klein zijn, dan doe ik
er ook wel eens drie bij elkaar. Indien er geen broed aanwezig is verwijder ik de koningin en klop het volk voor de ontvangende kast af.
Het broednest hang ik ik gewoon naast het broednest van de ontvangende kast en de rest van bijen klop ik boven en voor de kast af.
Meestal gaat het om 3 a 4 raampjes broed en dit past inclusief voer nog net in een 11 raams Segeberger.
Ik vind het altijd weer bijzonder om te zien dat de deze vereniging in deze tijd van het jaar zonder slag of stoot gaat.
Vr. gr, Anne

Dodo
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2024?

Bericht door Dodo » zo 07 apr 2024, 19:40

Ondanks, wind, wel even snel bij meeste bijenkasten (Dadant/US), 2-de honingkamer toegevoegd.

Frank vH
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 01 mei 2022, 10:56
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2024?

Bericht door Frank vH » za 13 apr 2024, 18:28

Vandaag kwam ineens een zwerm af! Bizar! 13 april! Stond op broedkamer en twee honingkamers....
Dacht de zwerm te hebben maar ze ging er weer van door. Hoog in een boom bij de buren, boven een schuurdakje.
Wel veel van de bijen kunnen 'vangen' maar de koningin waarschijnlijk weer er vandoor.
Ik kiep ze vanavond in een kast met open broed en een dop van het volk waar ze vanaf gevlogen zijn.
Hoop dat ze dit plan B accepteren!

BrianE
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 07 mei 2023, 20:06
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2024?

Bericht door BrianE » zo 14 apr 2024, 11:46

Hier ook gisteren moeten constateren dat mijn koningin weg is. Vorige week zaterdag gekeken, merkte enkele speeldoppen op waardoor ik alert werd en gisteren weer ging kijken. Wat bleek ik kon mijn koningin niet meer vinden (2 BK en HK) terwijl ik haar al die keren al had gezien.
Wel zeer veel belegde zwermcellen en een tweetal afgesloten.
Volk kwam groot op 2 BK de winter uit. Ik was er al op "'voorbereid" op het vroeg moeten maken van een veger maar nu dus te laat.
Enfin ik ben er niet hele rouwig om. Volk was een heel pittige zodanig dat ik dit jaar een nieuwe koningin in wilde gaan voeren.

Actie van gisteren: alle zwermcellen en speeldopjes verwijderd na uitvoerige check op eitjes door ramen af te kloppen. Wil nu uit mijn andere kast met liever volk een raam Brias overzetten (in theorie boek staat na 4 dgn checken ivm koningin gemist, maar dat skip ik) en kijken of ze hieruit een nieuwe redcel gaan optrekken.

nu maar hopen dat ze niet de periode voor bruidsvlucht niet te vroeg gaat zijn.....maar tja dat is de natuur vrees ik.

iemand nog tips en trucs, ik ben net afgelopen jaar begonnen met imkeren.

Bureveld
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 28 apr 2023, 15:32
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2024?

Bericht door Bureveld » ma 15 apr 2024, 12:38

Voorop gesteld dat het hoe dan ook niet leuk is, maar als je vorige week zaterdag hebt gekeken en toen alleen speeldoppen hebt gezien en nu belegde doppen en zelfs gesloten doppen dan gok ik toch dat je er een paar over het hoofd hebt gezien.
Dus mij tip zou zijn, als je speeldoppen ziet, gelijk goed kijken en alles wat je ziet nalopen.
Hoe dan ook, ook hier een beginnend imker en alle begin is moeilijk. Daarnaast, het is een vreemd voorjaar, het lijkt wel heel snel te gaan nu.

DontPanic
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2024?

Bericht door DontPanic » za 20 apr 2024, 12:30

3 Aziatische hoornaar koninginnen gevangen. Vorig jaar voor het eerst mee te maken gehad op een van mijn bijenstanden maar het gaat hard! Hopelijk hebben veel imkers hier ook selectieve vallen staan.
Afbeelding

Marije_en_Bas
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2024?

Bericht door Marije_en_Bas » za 20 apr 2024, 13:20

Wow!! Drie maar liefst!!
Ook met dit gure weer dus?
Ik heb twee vallen gekocht. Eentje staat buiten, maar daarvan is de lokstof op. De ander heb ik nog niet geplaatst.
Dit geeft motivatie om actie te ondernemen.

Ik ben nog wel wat zoekende wat de beste plekken zijn...

DontPanic
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2024?

Bericht door DontPanic » za 20 apr 2024, 16:34

Marije_en_Bas schreef:
za 20 apr 2024, 13:20
Wow!! Drie maar liefst!!
Ook met dit gure weer dus?
Ik heb twee vallen gekocht. Eentje staat buiten, maar daarvan is de lokstof op. De ander heb ik nog niet geplaatst.
Dit geeft motivatie om actie te ondernemen.

Ik ben nog wel wat zoekende wat de beste plekken zijn...
Ja ze vliegen bij best lage temperaturen en ook in lichte regen en wind etc.

Mijn vallen staan op een meter of 20 van de bijenkasten. Ik heb ze vrij staan en ongeveer op ooghoogte. Ze krijgen dus best veel zonlicht ook. Ik gebruik een selectieve val gemaakt van zo'n doorzichtige action doos. Daarin staat dan een wiekpot (oud honing potje met een gat in deksel en een lont erin). Op die manier zal je lokstof niet snel verdampen. Die potjes kunnen dan weken tot maanden zo blijven staan. Wel goed om natuurlijk vaak te controleren of je niet perongeluk iets vangt wat hier wel hoort. Maar mijn ervaring met de selectieve val is goed, alles groter dan een aziatische hoornaar komt er niet in en alles wat kleiner is gaat via het koninginnenrooster weer naar buiten.

Maar inderdaad goed om het te blijven doen. Deze komen allemaal van 1 locatie. Op mijn andere locatie heb ik ook nog niks gevangen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten