PFAS en of PFOS in honing (2024)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

PFAS en of PFOS in honing (2024)

Bericht door jjmvaningen » di 23 jan 2024, 11:53

Inmiddels heeft iedereen wel eens gehoord van de termen PFAS / PFOS e , PFOA (nu GenX).

Nu doet dan ook de vraag van een bezorgde honingkoper zich voor: "zit er in honing ook van deze stoffen, en zo ja, zitten die dan onder de Europese grenswaarde?".

(er is ooit een onderzoek gedaan naar een aantal honingstalen uit verschillende landen, zie ook: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27234259/ )

Ik heb daar geen duidelijk antwoord op.

Dat zou zelfs kunnen beteken dat ik de honing niet mag verkopen voor gebruik omdat ik geen uitsluiting kan geven.

Iets voor de nVWA?

Groet'n Jacques

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: PFAS en of PFOS in honing (2024)

Bericht door sikkie68 » di 23 jan 2024, 18:01

Hoi Jacques,
ik ben ns gaan zoeken en heb beren interessant artikelen gevonden, zeker de moeite waard om deze site ens uit te spitten .....ben ook wel geschrokken, PFAS heeft weldegelijk in vloed op onze honingbijen ...... ben dr een beetje beduusd van, :o :o :o :doh:
weet nog niet goed welke conclusies we hier aan moeten hangen ......
https://setac.onlinelibrary.wiley.com/d ... /ieam.4421
de site is in het Engels, even de vertaler eroverheen halen!!!
als je in de literatuur lijs ervan kijkt dan schrik je toch echt
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Re: PFAS en of PFOS in honing (2024)

Bericht door JBrouwer » wo 24 jan 2024, 14:00

jjmvaningen schreef:
di 23 jan 2024, 11:53
Inmiddels heeft iedereen wel eens gehoord van de termen PFAS / PFOS e , PFOA (nu GenX).

Nu doet dan ook de vraag van een bezorgde honingkoper zich voor: "zit er in honing ook van deze stoffen, en zo ja, zitten die dan onder de Europese grenswaarde?".

Ik heb daar geen duidelijk antwoord op.

Dat zou zelfs kunnen beteken dat ik de honing niet mag verkopen voor gebruik omdat ik geen uitsluiting kan geven.

Iets voor de nVWA?

Groet'n Jacques
Even op de achterkant van een sigarendoosje:

De groep (PFCA's) kun je op een grote hoop gooien voor wat betreft bio accumulatie.
Kijkend naar deze cijfers en de maximale intake per tijdseenheid kom ik op het volgende sommetje:

De grote uitschieter in dat onderzoek dat je aanhaalt is de Italiaanse Eucalyptus honing met 0,878 nG/g.
De rest zit er gemiddeld een factor 4 onder.

De toegestane WEKELIJKSE grens zit op 4,4nG/kg per week. (https://www.efsa.europa.eu/en/news/pfas ... ble-intake)

Ik ga even uit van mijn eigen gewicht: 80 kilo.

Laten we als voorbeeld nemen die hoog scorende Italiaanse honing.

Daarin zit 0,878 nG/g PFCA's. Dat is dus 878 nG/kG. De hoeveelheid PFCA die ik 'veilig' per week kan consumeren is 352 nG.

Dat betekend dat ik iets meer dan 400 gram van die specifieke Eucalyptus honing per week mag eten om op of onder de veilige grens te blijven. Dat is iets meer dan 20 kG per jaar.


Natuurlijk is die Italiaanse honing een uitschieter naar boven. De gemiddelde totaalwaardes van dit onderzoek liggen tussen de 0,200 en 0,225 nG/gr dus op 212 nG per kilo honing. Dat scheelt zoals gezegd een factor 4. (Ergens in de buurt van die Italiaanse bijen is er sprake van een zwaar verontreinigd gebied)

De som ziet er dan als volgt uit:

Toegestane waarde is 4,4 nG per kilo lichaamsgewicht per week. In mijn geval dus 352 nG totaal.

Van de andere honingsoorten uit het onderzoek kan ik dus gemiddeld 1,66 kilo honing per week eten om aan de veilige kant te blijven. Dat is ca 86 kG/jaar.

Als je langdurig dergelijke hoeveelheden suiker (honing) per week zou consumeren dan heb je wel andere gezondheidsproblemen en zou ik me om die PFCA's minder zorgen maken.

In 8% van de onderzochte monsters is geen vorm van PFCA aangetroffen, dus de onderlinge verschillen zijn kennelijk behoorlijk. Het is mijn inschatting dat per land, maar ook per deelgebied er forse verschillen zullen optreden in de totale belasting en dus in de mate van opname door bijen van PFCA's.

Als ik nou in de Rotterdamse / schelde / Zeeland regio zou zitten dan zou ik misschien eens een monster laten controleren. Dat o.a. in verband met de jarenlange lozing van PFCA's door 3M in de Schelde. Net over de grens met België.

Bovenstaande som houdt natuurlijk geen rekening met PFCA's die je door andere bronnen nog binnenkrijgt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten