Raar voorval...

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Fran
Berichten: 10
Lid geworden op: di 19 sep 2023, 22:16
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Iberica
Contacteer:

Raar voorval...

Bericht door Fran » do 25 jan 2024, 20:56

Deze morgen een raar voorval opgemerkt.
Ik woon in de bergen ten Noord Oosten van Murcia, España. Gisteren was het rond de 38° in de zon, 'snachts daalt de temp tot rond de 5°.
De bijtjes vliegen constant en doen zich te goed aan de vele kruiden die nog volop in bloei staan.
Maar deze morgen lagen er 10 tallen bijen op de grond rond het huis. Ook bij de buren een 100 tal meters verderop... hetzelfde.
Als enige imker in de buurt, veronderstel ik dat ze van mezelf afkomstig zijn.
Ik nam er eentje op, en toen ik er mijn warme adem overheen blies, bleek ze nog te leven.
Toen heb ik ze zoveel mogelijk in de zon gelegd, en bleken ze, behoudens twee, na een tijdje allemaal verdwenen te zijn. Zo ook bij mijn buurman.
Dit is de eerste keer dat dit voorvalt.

Zou het kunnen, doordat de temp hier toch snel zakt als de zon achter de bergen verdwijnt, ze niet tijdig terug in de korf geraken?
Nu kijk ik uit naar morgenvroeg, want ook vandaag steeg de temp weer richting 35°!


Ik hoor graag jullie mening!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Raar voorval...

Bericht door Hans van der Post. » do 25 jan 2024, 23:30

Dit voorval wat je beschrijft gebeurd hier ook.
Als de temperatuur beneden de 10 graden C. komt verkleumen de bijen. Is het maar een nacht dan dan kunnen ze bij hogere temperatuur weer "bijkomen". Hier gebeurd dit als de wilgen bloeien kom je 's avonds thuis zie hier en daar rond de kasten verkleumde bijen die aan de achterpoten vol stuifmeel zitten.
Ik verzamelde die bijen een pot nam ze mee naar binnen en als het weer een gonzende "club' was liet ik ze op de vliegplank naar binnen lopen.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten