De strijd tegen sjoemelhoning

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

De strijd tegen sjoemelhoning

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 31 jan 2024, 12:36

De media staat er weer vol van.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3739955 ... inig-fruit

En dan ook nog eens in het blad Bijen een uitgebreid artikel hierover op pagina 26 van nummer 1 van februari 2024.

De geschiedenis herhaalt zich steeds en eigenlijk veranderd er niet veel.
Te weten dat er in 1933 een " Vereeniging van Rijksmerkimkers"is opgericht om te voorkomen dat er gerommeld wordt met honing.
Ook toen waren er al problemen met import van buitenlandse honing.

De oprichtingsstatuten zijn te lezen op:
https://library.wur.nl/ojs/index.php/bi ... /7829/7332

Wij wachten de reactie met belangstelling af van de NBV af hoe die dit gaan communiceren met de honingconsumenten.

Als imkers kunnen wij hierbij ons voordeel mee doen om onze afnemers goed/beter voor te lichten hoe wij met onze honing om gaan.
Maar dan moet wel die kennis aanwezig zijn mbt honing, verwerking en kwaliteit.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: De strijd tegen sjoemelhoning

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 11 feb 2024, 13:33

Uit de "overweldigende" aandacht en reactie's van de honingimkers hierbij nog een tip;
Maandagavond 12 02-2024 om 21.34uur bij "Keuringsdienst voor waarden" een bijdrage over honing.
Lijkt me een "must" voor imkers om te kijken.
Met o.a. de verschillen in prijzen per kg., en benieuwd of er nog aandacht aan kwaliteit zal worden besteed.
Honinganalyse is geen onderwerp voor imkers is wel gebleken in de praktijk.
Imkers weten slechts weinig over de kwaliteit en bestanddelen van honing.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: De strijd tegen sjoemelhoning

Bericht door sikkie68 » di 13 feb 2024, 10:53

hoi Gerard, mee eens opvallend stil rond dit onderwerp op het forum, bij deze ben ik het met je eens ...
wat betreft de uitzending gisteravond, de verouderde analysen methode op toegevoegde c4 suikers en niet de toegevoegde c3 suikers is natuurlijk wel n ding, daar zou de NVB zeker op in moeten springen. Eerlijk gezegd wist ik wel dat er gesjoemeld werd met toevoegingen maar dat het zo geraffineerd doortrapt was wist ik niet :doh: .
Het bij stellen en up daten van de analyse methoden zoals ze in Duitsland doen zou een prioriteit moeten zijn in heel de EU, bij de zogenoemde "gerenommeerde" voedsel analyse laboratorium, schandalig.... :? :evil: :evil: .
groet sikkie uit den haag

ps ik ben des te trotser op mijn bijen en mijn honing oogst :dance: :be9: :be7:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De strijd tegen sjoemelhoning

Bericht door Hans van der Post. » wo 14 feb 2024, 00:02

gerard.b.w.vos schreef:
zo 11 feb 2024, 13:33
Uit de "overweldigende" aandacht en reactie's van de honingimkers hierbij nog een tip;
Maandagavond 12 02-2024 om 21.34uur bij "Keuringsdienst voor waarden" een bijdrage over honing.
Lijkt me een "must" voor imkers om te kijken.
Met o.a. de verschillen in prijzen per kg., en benieuwd of er nog aandacht aan kwaliteit zal worden besteed.
Honinganalyse is geen onderwerp voor imkers is wel gebleken in de praktijk.
Imkers weten slechts weinig over de kwaliteit en bestanddelen van honing.
Gerard is honing rubriek online nog ergens te zien? Vind het een overweldigde bijdrage.
Dit zouden elke beginnende imker moeten zien!!
!Hans.

Japs
Berichten: 42
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: De strijd tegen sjoemelhoning

Bericht door Japs » wo 14 feb 2024, 07:36

Hans van der Post. schreef:
wo 14 feb 2024, 00:02
Gerard is honing rubriek online nog ergens te zien? Vind het een overweldigde bijdrage.
Dit zouden elke beginnende imker moeten zien!!
Programmas bij de NPO kun je doorgaans tot een jaar na uitzending gratis terugkijken. AKeuringsdienst van waarde is een programma van KRO-NCRV, en daarmee geloof ik een uitzondering, die zijn meen ik onbeperkt terug te kijken.
Link kan wijzigen, want ze zijn geloof ik met die website bezig de afgelopen weken:
https://npo.nl/start/serie/keuringsdien ... 3/afspelen

Ik zal het morgenavond eens bekijken. Dat kon afgelopen week natuurlijk nog niet door een ander weekvullend programma :lol:

AnneO
Berichten: 35
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: De strijd tegen sjoemelhoning

Bericht door AnneO » wo 14 feb 2024, 15:01

Hallo Gerard en andere belangstellenden,
Ik Heb de aflevering ook gezien en de bevindingen waren wel onthutsend.
Het blijkt dat er waarschijnlijk heel weinig pure honing in de winkelschappen ligt. Van de 15 onderzochte merken waren er 11 frauduleus.
Dit wordt in Nederland niet onderzocht omdat in Europa alleen de C4-test wordt gebruikt die alleen suikerriet- en maissuikers detecteert.
De programmamakers mochten geen opnames maken bij enkele Nederlandse honingfabrikanten en dan zou je denken dat ze iets te verbergen
hebben en bang zijn voor confronterende vragen. Jammer dat de namen van deze fabrikanten niet worden gegeven en ik had ook graag de namen van de 4 honingmerken gezien die niet frauduleus waren.

Na wat eigen onderzoek op internet blijkt dat alleen bij de grenzen van de EU steekproefsgewijs wordt gecontroleerd op bietsuiker( C-3 methode) en
dan blijkt dat er heel veel versneden honing uit China, Turkije en het Verenigd Koninkrijk komt.
Binnen de EU schijnt er (nog) niet op bietsuiker in honing te worden onderzocht. Het zou dus best kunnen dat binnen Europa ook Chinese praktijken
plaatsvinden.
De conclusie is wel dat de grootste kans op zuivere honing bij de plaatselijke iemker is.
De keuringsdienst ging op bezoek bij een iemker die een richtprijs van 40 euro per kilo hanteert en dit is misschien wel een redelijke
prijs gezien de tijd en werk die de productie van honing vergen.
Desondanks is uit een onderzoek op dit forum te lezen dat de meeste iemkers een prijs hanteren van tussen de 5 en 8 euro per 450 gram.
Dit had de keuringsdienst van waarde ook wel even mogen vermelden.
Vr. gr, Anne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De strijd tegen sjoemelhoning

Bericht door Hans van der Post. » wo 14 feb 2024, 15:01

!Hans.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: De strijd tegen sjoemelhoning

Bericht door jjmvaningen » wo 14 feb 2024, 16:39

Ach, ik ga er (naief?) van uit dat de NVWA haar toezichthoudende taak naar behoren uitvoerd.

zie ook: NVWA
https://www.nvwa.nl › onderwerpen › etikettering-van-levensmiddelen.
2 jan 2024 — Etikettering van levensmiddelen. De NVWA controleert of etiketten op levensmiddelen de juiste informatie geven over het veilige gebruik ervan.

:D , jacques

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: De strijd tegen sjoemelhoning

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 14 feb 2024, 16:50

Bijna 100 jaar terug was men reeds bezig met honingkwaliteit.
Zo was er reeds het “Nederlands Honingcontrolestation” met de heer Dr. H.W. de Boer als directeur.
Ook bestond er In de jaren ‘30 reeds een Rijksmerk op Honing.
De N.H.C.S. – Vereniging het Nederlands Honing-Controle-Station – de imker mocht dan het Rijksmerk voeren indien men uitsluitend Nederlandse honing verkocht.
In de Groentjes van die jaren was er ook al sprake van bespuitingen, vermindering van voedsel aanbod, en ook vervalsingen van honing door suiker bijmenging werden gemeld.
In al die jaren is er dus eigenlijk niet zo veel veranderd en is geen of nauwelijks lering getrokken.
De geschiedenis herhaalt zich nu eenmaal altijd, en dat is met de bijen(teelt) en honing net zo.

De instantie die goed onderzoek doet naar honing is WFSR te Wageningen, met onderzoek op basis van o.a. DNA, HPLC, PCR, Chromatogram vergelijkingen en nog meer van deze moeilijke benamingen.
De vervalser blijft echter steeds weer een stapje voor op de onderzoeker.
De workshop honing van WFSR was op 28-10-2019 waar deze ontwikkelingen werden toegelicht.

De NBV neemt haar verantwoordelijkheid niet om honing van de imker te promoten aan de consument.
Het zou m.i. wel tot haar taken behoren.
Zorg als imker dat je je eigen verantwoordelijkheid neemt en voor een veilig en goed product zorg draagt.
Laat (je) eigen vereniging/afdeling een workshop of cursus Honinganalyse verzorgen voor hun/haar leden en belangstellenden.
Afdeling Ruinen heeft in 2023 met succes enkele workshops verzorgd.

Hierbij nogmaals de link voor het programma;
https://kro-ncrv.nl/programmas/keurings ... ikerstroop
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten