zomerse momenten op winterse dagen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » zo 01 feb 2009, 15:27

Afbeelding


In de maand November heb ik een bezoek gebracht aan een natuurpark
We moesten daar in de buurt zijn voor een seminarie voor de imkers aldaar.
Schitterende vergezichten.

Zo, ik wacht de reactie maar even af.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 01 feb 2009, 19:34

Bertus
Je bent zo duidelijk dat er weinig te reageren valt [:I] Ik zou willen zeggen , Gewoon doorgaan .

Jaap v P

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » zo 01 feb 2009, 21:59

Afbeelding


Zo juist uit Brazilie ontvangen:

Wat fotos van bijenhouders uit Santa Maria Jetib die er een "duits" systeem op nahouden, model "swenk", die mensen zijn immigranten uit het pommerengebied, dat ligt vandaag de dag tussen Noord-Duitsland en Polen. Het oude pruisen, voor de eerste wereldoorlog. De bewoners spreken half duits-pools, er zitten ook enkele nederlandse immigranten (uit zeeland) tussen.
Het zal zo rond 1858 zijn gweest.

Afbeelding


Ze zijn ze nu aan het overzetten op normaalkast. Let op het deksel geen asbest meer.
De delen raat worden vaak met een elastiekje op hun plaats gehouden. De bijen doen de rest.

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door Astrid Schoots » ma 02 feb 2009, 10:38

apiario schreef:Schitterende vergezichten.
Zo, ik wacht de reactie maar even af.

Ha Bertus, het is weer genieten van je verhalen en vergezichten.
Je beschrijft ook mooie details. Misschien heb ik iets gemist, maar met wat voor raatafstand werkt Arno, of de meeste imkers?
De honingbak lijkt me minstens 40 mm, of is dat gezichtsbedrog omdat de kasten kleiner zijn en de ramen goed gevuld? En hoe is dat meestal in de broedkamer?
Astrid

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » ma 02 feb 2009, 11:04

Dag Astrid,

Nu moet ik me even achter het oor krabben.................Dat weet ik niet. ......Van hoog tot laag heb ik daar nog nooit iemand iets over horen zeggen. Ik heb er ook niet naar gevraagd.
Ik denk dat dat Europees is. Hier hebben we allerlei soorten kasten en afstandrepen moddeletje sus of zo. Ik ken iemand die ze notabene rond maakt!!:)
Dat kent men daar niet.
Van alle bezoeken die ik bij imkers bracht is het nog nooit voorgekomen dat ik een afwijkend raam ben tegen gekomen. Alle ramen waren gelijk, ik denk over heel Brazilie De afstand wordt door het raampje zelf bepaald. En met de bij die men daar heeft denk ik dat ook niemand daar ooit een zaak van gemaakt heeft. En of het een keer niet goed zit, de bij pruts de kast wel vol hoor. (Ik zal kijken of ik daar een plaatje van heb)

Als je dat zo bekijkt is het is het nog zo gek niet.... 1 soort bij en 1 soort kast...... Zouden we hier ook moeten hebben.



Afbeelding



Afbeelding[center]

De bovenste zit stik vol. Op de onderste inspecteert Arno ook een kast ook vol.
Nu is het wel zo als het gat te groot is en er is voldoende dracht Ja dan hebben sommige volken er een rotsooitje van te maken.
Vergeet niet dat de temperatuur in Europa en Brazilie niet gelijk is

[center]Afbeelding


Deze vond ik nog Astrid, hier weet je niet meer wat wat is. Goede kast, goede ramen slechte of nog niet goed opgeleide imker. Kan nog veel leren

Afbeelding


En wat hier van te denken, helemaal geen raam te bekennen. Nee, die bijen prutsen het wel vol

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » ma 02 feb 2009, 20:25

Afbeelding


Dit is de hoofdingang van de bijenstand van Arno Hier krijgt hij visite van imkers uit zijn omgeving. Die dan (nu we het er toch over hebben ) geheel verzorgde dag aangeboden krijgen van de overheid,compleet met eten en drinken) Even een kiekje voordat men de apiaro gaat bezichtigen.
Het terrein beslaat 3,5 hectare, daarvan is een deel oerbos en een deel waar de bijen staan.Op hellingen is zoveel mogelijk rekening gehouden met natuurlijke dracht planten en er zijn wat Eucalyptussen aan geplant. Men kan er een onder begeleiding een wandroute volgen die dan via een tunnel afdaalt naar een ruimte waar men de bijen kan waarnemen.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » ma 02 feb 2009, 21:00

Afbeelding

Op het terrein, speciaal op de wandelroute zijn wilde orchideeen van bijzondere zeldzame
afkomst op nieuw geintroduceerd.


Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » di 03 feb 2009, 11:36

Afbeelding

Een lange sliert imkers konkelt over de wandelroute. Waar af en toe stil gestaan wordt om tekst en uitleg te geven over de vegetatie ten behoeve de dracht die er voor de bijen is

Let vooral op de boomvarens . Soms is het op afstand hoorbaar dat ergens een boom is die daar staat te bloeien,aan het gezoem.

Afbeelding


Karina zorgt er voor dat ze allemaal in de tunnel verdwijnen. Je ziet op de achtergrond de kasten staan. De vraag reist onmiddellijk waarom die tunnel? Dat is voor de toeristen uit de steden als Rio/Sao Paulo die hebben vaak geen notitie van wat bijen houden is en zeker niet met de geafrikaniseerde. Dan vaak nog kinderen er bij. Dus alles is afgeschermt om ongelukken te voorkomen.

Afbeelding


Zo de pakken zijn aan. De imkers kunnen aan de slag. Kasten open maken en uitleg over de volken,voersysteem,enz,enz.

Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » di 03 feb 2009, 21:23

Afbeelding


Ik heb deze foto ook al eens op de log gezet,maar ik denk dat hij hier ook niet mag ontbreken Hij is wel apart hoor, hij lijkt niet op de paardebloem.:)

Maar de naam van de plant weet ik ook niet, Ik kwam hem tegen bij een imker die in zijn tuin wel meer verrassingen had. Het zijn angelose bijen die aan het smullen zijn. Ik had graag nog wat imkers bezocht de deze bijen houden. Maar het zat er niet in deze keer. Het weer zat ook niet mee.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » wo 04 feb 2009, 09:44

Afbeelding


Nu ik hier van uit mijn atelier naar buiten kijk is het sneeuw wat de klok slaat. Maar op deze foto is het iets anders. Als je het goed kan koekeloeren dan zie nog al wat verschillende soorten. Alleen al op zo,n boomstam, schuinachter is een soort grijs gordijn, dit is samen gesteld uit die draden die je ook aan de voorkant ziet. Bij dat gordijn hangen ze op een waslijn en leven van de lucht om hen heen .Ze hebben geen wortels.
Als je in zo,n omgeving woont dan kan je begrijpen dat de imkers die ik bezocht heb niet reisden.
Al hoewel je ook andere dingen mee maakt. Zo was er een imker, Jong en dynamisch (en een beetje hypisch)die een 30 tal kasten had. Op een bepaalde tijd lade hij de kasten op een vrachtwagen en bracht ze naar een gebied , vlak achter een van de prachtige stranden die men daar heeft.
Bouwde een slordig standje van wat bonenstaken op het strand en verkocht de hele zomer daar zijn honing. En verbleef daar de hele zomer.


Afbeelding

Soms vroeg ik wat is de naam van die boom af plant. Maar Arno zei, dat dat daar op het platteland niet werkt. Voor bomen heeft men daar soms wel 6/8 plaatselijke namen( van latijnse namen nooit gehoord)


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten