zomerse momenten op winterse dagen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door jawi » wo 04 feb 2009, 13:43

Beste Bertus,
Mooie foto's!
Wat ik mijn afvroeg, kent Brasil ook een drachtloze winter? En zo nee, waarom leggen de bijen dan zo'n voedselvoorraad aan?

Jan-Willem

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » wo 04 feb 2009, 14:47

Beste Jan-Willem,

Geografies gezien strekt Brasil zich van bij de evennaar naar het zuiden over een enorm gebied uit. Mijn ervaringen komen hoofdzakelijk uit het midden van het land. Zo op de streep van Vitoria naar Belo Horisonte. In het zuiden is het veel minder warmer dan in het noorden
Waar ik veel vertoef ken men geen winters. Wel is het er wat kouder in de winter periode wanneer wij hier zomer hebben. Vaak is het droger dan in de zomer zoals nu. Nu regent het er soms veel. Maar dan is er ook nog het verschil van hoogte. Gek gezegd als ik van Venda Nova naar Vitoria (havenplaats) zou moeten kan ik dat freewielend doen. Arno woont op zo,n duizend meter hoog, vlak bij Venda Nova Deze plaats ligt 12 km meter van hem vandaan, maar in een dal waar het aanzienlijk warmer is.(verschil 400 m) De kustplaats Vitoria is heel wat warmer als bij Arno. In de winter is het wat vaker bijvoeren,
maar ment ken er ook de winterdracht. Kortom er zit een groot verschil in waar men imkert. En dan komt er nog bij dat er op de wereld zo,n 60.000 soorten loofhoutbomen(tegen maar 21 naaldhoutsoorten) zijn en Brasil rijk bedeeld is met veel soorten. Ik heb al afgeleerd om naar dracht planten te kijken op grote schaal dat vat ik niet helemaal.
Over het algemeen zitten de grote stuifmeel imkers meer in het noorden (Bahia) maar elders zijn er ook grote imkers (3000 kasten) Maar nog veel meer kasten hebben de kleine imkers(boeren) bij elkaar. Vandaar als je dat niveau opkrikt de resultaten hoog zijn.

Maar dus kort gezegd kent Arno wel drachtloose periodes. Maar als het in de zomer 3 weken slecht weer is hebben de bijen gauw honger en is hun voorraad snel geslonken. En dat weten die rakkers ook ,dus halen.

bedankt voor je vraag.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door martin b » wo 04 feb 2009, 16:49

Bertus, gewoon doorgaan. De foto's met uitleg zijn niet alleen mooi maar we leren er ook nog van. Wat dan ook weer vragen oproep, zoals gebruiken ze ook de slingers die wij kennen en of er ook raadhoning wordt gewonnen. (Ik hoop natuurlijk dat je daar ook foto's van heb[;)])

martin

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » wo 04 feb 2009, 17:18

O,ja goeie vraag Martin

Eerst nog even het vorige afmaken. Dat ging een beetje over de "winter" daar. Het heeft even geduurd maar net vond ik de plant die ik zocht. De naam, ik weet het niet meer, komt wel weer. Maar het is een geweldige struik die heel veel honing in de winter geeft bij voldoende aanplant slepen de bijen de kasten vol.
Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » wo 04 feb 2009, 19:24

Afbeelding


Slingers

Wij morren hier soms wat af dat komt misschien om dat niet goed weten hoe we met onze rijkdom om moeten gaan.Ik weet het niet
Zo ik al zei onder de plattelandmensen daar zijn de meeste bijenkasten. Maar ze zijn ook vaak het armst . En klagen het minst.Vindingrijkheid is dan ook op een hoog pijl. In de tweede wereld oorlog zullen de "ouwe grijse imkers" nog wel weten toen werden de meeste vindingen gedaan. Vandaar dat ik verschillende vormen zal laten zien, van zelf gemaakte tot zeer mooi gekochte.

Ik denk dat er hier geen enkele vereniging die zulke prachtig bijenhuis heeft als daar met alle voorzieningen aanwezig


Afbeelding


Krijg het idee dat toen de auto afgedankt werd er nog een slinger van kon worden gemaakt.

Afbeelding

Het platteland

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » wo 04 feb 2009, 20:46

Afbeelding

Dit honing huis is betaald door de regering. Ter ondersteuning van de imkers in de regio die daar om beurten hun honing kunnen slingeren en verwerken zodat het kant en klaar in de winkels kan worden verkocht. Het is niet het enige gebouw. Er naast staan nog zon huis voor het omkleden en douchen en eten. Het is ingericht met de nieuwste snufjes en ziet er pikobello uit


Afbeelding

invetaris


Afbeelding

Contrast is soms wel erg groot


Afbeelding


De honing wordt een plactik buisje geperst en aan het einde in vaste segmentjes gedrukt

zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door zonregeditor » wo 04 feb 2009, 22:17

Superleuke fotoserie zeg!

Zo zien we ook eens wat van het echte leven in brasil :)

Wel een groot contrast met de witte wereld die we hier vandaag mochten aanschouwen!
groet peter

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » wo 04 feb 2009, 22:50

hoi Peter

Van het echte leven heb ik ook een hele serie leuk om ook te laten zien. maar deze eerst maar.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » do 05 feb 2009, 10:12

Afbeelding


Nog even over raathoning. Zo ik het daar zag, doet men in een kast van tien ramen er twee er uit. De bijen bouwen dan zelf twee nieuwe raten er bij. Als je het deksel dan voorzichtig optilt
dan heb je mooie blanke raat. Deze wordt dan thuis in reepjes gesneden en in de potten gedaan.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » do 05 feb 2009, 11:56

Afbeelding


Hennie Kroese,....... hier zie je dat er ook wel grotere volken gehouden worden

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten