zomerse momenten op winterse dagen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » za 31 jan 2009, 13:34

Nog even een detail

Er wordt veel eucalyptushout gebruikt voor het maken van de kasten. Maar die op de laatste foto staan die zijn beter. Hier voor is grenen (Pines) gebruikt.
Eenmaal klaar dan worden ze onder gedompeld in een parafine bad. Ze voelen dan ook een beetje vettig aan.De raampjes is meest eucalyptshout De deksel zo als wij hier hebben kent men niet Een aantal plankjes met 2 dwarshoutjes dat is alles. Maar overal zie je dat asbest. Langzaam aan wil men er verandering in brengen maar het duurt lang.Isoleren is niet aan de orde. Wel komen er rare beessies voor die gaten in de kast knagen.

De bodem is simpel Wel is alles standaard. En dat over een gebied zo groot al Europa. Nee wij hebben er hier een aardig ratjetoe van gemaakt Toch komen er nu hier en daar wat afwijkingen naar boven drijven. Binnen kort krijg ik daar wat meer gegevens van
Kasten voor angelose bijen (trigona,meloponia)is een ander verhaal Soms lijken die wel op spijkerkissies


Dan nog het laatste punt... De standaard

De laatste tijd zie ik een hele goede vinding. Hij is gemaakt van een simpel betondraad constructie, makkelijk in elkaar te schuiven ,goed stapelbaar, niet te zwaar, geen onderhoud, sterk, kortom tot nu toe de beste. Maar je wilt niet geloven welke constructie
je tegen komt Ik denk dat je er een boekje vol mee krijgt.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door Kroese » za 31 jan 2009, 21:48

apiario schreef:

Dit is dan ook een standaard.
Smeren ze die paal en die betonijzer frames nog in met iets tegen de mieren?

Wat mij verder opvalt, dat het relatief vrij kleine volken zijn. Vaak 1 broedbak en 1 of 2 HK's Bij die hoeveelheden honing, moeten ze denk ik vaak wisselen.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » zo 01 feb 2009, 00:16

Hoi Hennie,

Ja, ze zitten op tien ramen soms 9 met daar op een honingkamer. Toen Arno nog volop in de honing productie zat ,liep de hele boel regelmatig na.Dan hadden we een hoeveel geslingerde ramen bij ons Aan het tikken op de deksel kan je horen of er verzegeld voer in zat.Dan werden de ramen snel verwisseld en hup naar de volgende aan het eind van de dag hadden we heel wat kamers met verzegelde honing. Let wel ze zijn agressief,maar in het halen ook. In het zuiden waar het wat kouder is heeft men wel meer grotere volken. Nu Arno is over gegaan op de stuifmeelproductie moet je niet te grote volken hebben. Dan loop het mis met het rooster waardoor ze naar binnen moeten. Overigens in november zag ik een imker die een grote verbetering in de stuifmeelval had aangebracht. En dat zag er heel goed uit.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door hans hoogendoorn » zo 01 feb 2009, 00:20

apiario schreef:... Overigens in november zag ik een imker die een grote verbetering in de stuifmeelval had aangebracht. En dat zag er heel goed uit.

Prachtig verslag, smullen ! tikken op de kast om te horen hoeveel voer ... etc. haha

dus ga door
ff inbreken Bertus, hoe zag die verbetering er uit behalve ... goed ?

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » zo 01 feb 2009, 09:02

hoi Hans,

Ik heb er ergens een plaatje van. Maar ik moet zoeken.
Bij de huidige stuifmeelval is de ingang een plaatje kunstof met ronde gaatjes er in Die zorgen dat de klompjes stuifmeel er af geschoven worden. Als er goed dracht is en dan hebben bijen even tijd nodig om door zo,n gaatje te kruipen. Er ontstaat daar een opeenhoping van stuifmeeldragers maar ook is er een belemmering voor bijen die uit de kast moeten of die geen stuifmeel bij zich hebben Via een slim idee is er iemand die dat oploste met een heel simpelgeval zodat er nu een ingang is voor de stuifmeeldrager (hoger))en een aparte uitgang (stuk lager)voor hen die naar buiten moeten. En het werkt!

de speciale darren uitgang is dan overbodig

Nu ik het overlees kan het duidelijker, dus een aanvullende poging:

De ingang zit dicht tegen de kast aan Bijen die iets bij zich hebben willen zo gauw mogelijk naar binnen en zoeken de kortste weg. De uitgang ligt een stukje lager en steekt een 15/20 cm naar voren uit De inkomende bij vliegt dat stukje voorbij

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » zo 01 feb 2009, 09:28

Afbeelding

Olie of auto vet wordt meest al gebruikt.


Afbeelding


mooi bedacht in de fles wordt olie gegoten


Afbeelding


Zou deze imker iets met auto,s te maken hebben?
Nogmaals je kan met standaards een boekje vol krijgen

NoudvanWageningen
Berichten: 31
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 18:31
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Bastaart / Buckfast
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door NoudvanWageningen » zo 01 feb 2009, 11:08

Bertus, prachtige foto's! Op die laatste zie ik schaduw op de standplaats. Als het daar ook tegen de 30°C is, lijkt me dat een verademing. Ook de witte kastkleur en de dakjes met ventilatie latjes eronder. Hoe gaat het zwermen daar. Is er een vast patroon van, of komen daar ook verwilderde volken voor. Worden er kunstzwermen gemaakt ?
De bijen op een eerdere foto lijken op die van een foto of filmpje uit Indonesië van Hennie.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » zo 01 feb 2009, 12:53

Ja het is vaak wel een verademing,voor imker en bij. Vaak loopt de temperatuur wel ver boven de dertig. Vooral als je noordelijker komt. Zo heb ik ook nog een foto van een imker die zijn bijen boven op een rots heeft neer gezet. Ja die staan in de zomer letterlijk te koken.

Het beste is een bos rand of iete pietsie in het bos te zetten zodat ze wat schaduw hebben. En door hun velheid is het ook niet aantrekkelijk op die plaatsen neer te zetten waar regelmatig mensen voorbij komen. Nee daar houden ze niet zo van. Als ze dan ook nog wat zwarte kleren dragen is "Leiden in last". Razend worden ze op alles wat zwart is. Vandaar ook een wit pak zo mogelijk witte laarzen

Het zwermen, oefff............In het begin snapte ik er geen bal van. Tijdens het werken in de bijen kwam ik een raam tegen met 10/12 doppen er op. Die gaat direct zwermen zei ik .
Nee zet het maar weer gewoon terug aldus Arno. Daar snapte ik niets van. De beste koningin laten de bijen in leven en de andere "maken ze met eerbied van kant" Kortom zonder te zwermen hebben ze een nieuwe moer. Voldoet de ene niet dan zorgen ze netjes voor een ander. Hier hoor ik vaak dat men soms een moer een paar jaar aanhoud. Ik ben er niet zo voor .
Op het proefstation in Pinamahagaba (sp) heeft men duizende volken de koningin voorzien van een oranje stikker. Na negen maanden had 90% de koningin opgeruimd zonder te zwermen. Met andere woorden ze hebben een hekel aan oude moertjes
Zwermen ze dan helemaal niet? Dat is ook niet het geval. Zoals Hennie Kroese al op merkte kleine volken. Zodra je een groot volk heb loop je het risico dat het volk vind dat ze niet voldoende kunnen halen. En dan treed ook daar de 'verdwijnziekte' in werking. Het hele volk verlaat de kast met achterlating van voer en eitje en broed En zoekt een ander onderkomen. Zo kan je wel eens je beste volken kwijt raken .

Maar het vermeerderen gaat net zo als hier. Ook worden en nieuwe koninginnen in gevoerd als men dat wenselijk acht. Zo ik al hier voor memoreerde zit er soms nog al wat erfelijke verschillen in. Het land is zo groot dat er altijd mutatie ontstaan.
Toch worden er meer natuurvolken dan hier en die worden ook goed gebruikt , daar is helemaal niets mis mee. Je hoeft niet bang te zijn voor varroa besmetting. Alhoewel ik, zolang ik daar nu kom weinig of niets hoor over ziekte gevallen.


Afbeelding

Als hier de zon de hele dag staat te branden Dan is het voor de bijen een hel

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » zo 01 feb 2009, 15:06

Afbeelding


Zo kan het ook ,goed verzorgd. Keurig!!
Voor het mooie had ik en nog draadstang standaard onder gezet, maar we moeten ook niet zeuren. Ziet er geweldig uit.
Ze staan in een Eucalyptus bos. Deze bomen geven zeer veel honing.
De laatste tijd zie je in het kader van herbebossing dat er gruwelijk veel Eucalyptus wordt aangeplant. Hier en daar verdrijft het de koffieteelt. Het is ook zeer luctarief. Na 6 jaar is het kaprijp en wordt er goed betaald.
Als ik naar de brievenbus loop kom ik terug met een arm vol papier. 80% rotzooi wat zo de prullenbak ingaat.
Al die Euclyptus bomen daar worden gebruikt voor de cellulose waar onze kranten van gemaakt worden.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » zo 01 feb 2009, 15:15

Afbeelding

Ook een mooi plakje waar het goed toefen is voor de bij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten