Sleedoornsap

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Aro
Berichten: 58
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 21:41
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Sleedoornsap

Bericht door Aro » vr 17 sep 2010, 21:31

Beste mede-forummers :be7:
Vorig jaar heb ik geprobeerd Sleedoornsap te maken.Smaak en geur waren heel goed.Een ding mankeerde eraan nl.
zo verschrikkelijk wrang!! Wie weet hier iets op?
ps.ze hebben 3 weken in de vriezer doorgebracht.
Met vriendelijke groet,
Aro

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Sleedoornsap

Bericht door Bok » za 18 sep 2010, 13:43

Tja, je hebt wrang wranger en SLEEDOORN :ugeek:

Hier helpt maar één ding tegen en dat is heel veel suiker. Die suiker kun je dan weer maskeren met alcohol (gin)
In de jagerswereld is dit een bekend drankje. Sloe Gin :confusion-seeingstars: .
groet,

Peter

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Sleedoornsap

Bericht door zanna » za 18 sep 2010, 14:21

In plaats van suiker kan je er misschien wat honing of stevia aan toevoegen.

Aro
Berichten: 58
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 21:41
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Sleedoornsap

Bericht door Aro » di 28 sep 2010, 21:11

Zanna en Peter,
Bedankt voor jullie tips,ik ga het dit jaar nog een keer proberen!!
Vriendelijke groet,
Aro

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Sleedoornsap

Bericht door Bok » di 28 sep 2010, 22:48

Recept dat ik gebruik.
300 gram suiker
500 gram bessen eventueel lekprikken. (niet ingevroren geweest)
in een anderhalve literpetfles en afvullen met Gin

Iedere week draaien. Niet schudden.

minimaal 1 jaar wachten beter 4 :think:
groet,

Peter

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Sleedoornsap

Bericht door Bijenhoudster » di 10 mei 2011, 22:23

Ik las dat je ze aan de boom moet laten rijpen tot na de eerste vorst, heb je ze misschien te vroeg geplukt?

Ik heb hier een paar bomen staan waarvan ik mij afvraag of dat sleedoorn is. Enorme bomen (volgens mij wel meer dan die 6 meter die ik steeds lees), al heel vroeg in het jaar krijgen ze bladeren. Bloeien met witte trossen dacht ik. Is inmiddels uitgebloeid en er zitten al (groene) bessen aan. Is dat sleedoorn? Ik twijfel omdat ik met googelen las ( http://wilde-planten.nl/sleedoorn.htm) dat die bladeren 2 tot 4 cm groot zijn. Bij mij is alleen het groene gedeelte al 12,5 cm.

http://frobelen.actieforum.com/t139-sleedoorn-ketchup
Dit lijkt mij wel wat.

http://www.sloe.biz/
Met forum.

Ook leuk:
http://www.hoogstamfruitnh.com/contentF ... pruim.html

Leuk ga ik zeker wat mee doen, al weet ik nog niet zeker of dit wel sleedoorn is. Hoe groot zijn de bladeren bij jullie?
Laatst gewijzigd door Bijenhoudster op di 10 mei 2011, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Sleedoornsap

Bericht door Bart de Coo » di 10 mei 2011, 22:38

Maar sleedoornbessen worden toch nooit zó gegeten? Zover ik weet worden ze gebruikt om te laten trekken in de sterke drank. En dan gaat er natuurlijk een enorme bel suiker of honing door.

Maar die vlierbloesem. Wat haal je daar een geweldige smaak uit. Ik heb hier 'De kleine Johannes' van Johannes van Dam voor me liggen, het aanhangsel van zijn magnum opus 'Dedikkevandam'. Daarin geeft hij recepten voor vlierbloesemsiroop en vlierbloesemlimonade. Dat vind je met google wel ergens.

Maar je kunt ook de bloemetjes door je flensjes- of pannekoekenbeslag doen (Of, mijn idee, je poffertjesbeslag!).

En je kunt ook nog een beignetbeslag maken - daar zijn vele manieren voor - en er hele bloemschermen door halen (!!!) en die frituren. Wauw!

Groet,

Bart

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Sleedoornsap

Bericht door Bijenhoudster » di 10 mei 2011, 23:48

Bart heb je dat wel eens gedaan?

Die vlierbloesem door deegbeslag en dan frituren is niet te eten, gefrituurde takjes...

Vlierbloesemsiroop maakte mijn moeder al, en ik dus ook, lekker. Vlierbessensiroop ook (minder lekker, maar goed als je verkouden bent) dus pluk niet alles. Vlierbloesemjam is ook lekker zekers als je er pure appelsap voor gebruikt.

Maar meidoornbloesemsiroop kende ik nog niet, paardebloemsiroop ook niet en sleedoornbloesemsiroop ook niet. Zou dat ook lekker zijn? Ik heb weer wat uit te proberen.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Sleedoornsap

Bericht door Albert Stoter » wo 11 mei 2011, 09:27

Bijenhoudster schreef:Die vlierbloesem door deegbeslag en dan frituren is niet te eten, gefrituurde takjes...

Vlierbloesemsiroop maakte mijn moeder al, en ik dus ook, lekker.
Ik vind die gefrituurde takjes wel lekker, maar vooral ook erg vet. Daarom zijn we hier na een paar keer, maar weer mee gestopt.

Bij de vlierbloesensiroop doen we bij consumptie koel en prikkelend bronwater. Heerlijk.

Verder maken we (maar eerlijk gezegd, mijn vrouw) ook vliebloesem"champagne", een licht alcoholisch heerlijk fris drankje. Dit is elk jaar veel te snel weer op :D .

We hebben een paar vlierbomen bij huis staan, en zijn blij met deze bloesemtoepassingen (en wat ruikt die bloesen heerlijk). De bessen zijn simpelweg niet te plukken omdat de vogels ons voor zijn. Binnen een tros rijpen alle bessen niet gelijktijdig, en de vogels eten elke rijpe bes er snel tussen uit. Wij zouden toch liever trossen met rijpe bessen willen oogsten (besje voor besje is echt geen doen), maar die trossen met rijpe bessen zijn er dus nooit.
In een nabij bos zie ik nog wel eens trossen met rijpe bessen (het lijkt haast alsof daar minder vogels zijn. Hoewel, dit komt wellicht ook omdat daar veel meer bomen bij elkaar staan, dus wellicht alleen in verhouding minder vogels).

Van sleedoorn maken we wijn, of zetten het op brandewijn.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Sleedoornsap

Bericht door maartenkleijne » wo 11 mei 2011, 11:00

In de bebouwde zij altijd meer vogels dan 'in het wild', dus vlierbessen kan je in het wild plukken of je moet grotere aantallen vlieren bij huis hebben.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten