Sleedoornsap

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Sleedoornsap

Bericht door semar » wo 11 mei 2011, 14:52

een ouderwest net over de vlierbessenstruik??

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Sleedoornsap

Bericht door Bijenhoudster » wo 11 mei 2011, 14:55

Mijn vader heeft ze rond zijn weiland staan, genoeg voor ons allemaal incl vogels. Hij heeft ze ook aan zijn straat staan, waar de was hangt en de auto's staan, niet handig met vlierbesvogelpoep. In het verleden plukte ik die besjes stuk voor stuk van de tros, 1 tot 1,5 emmer vol, want ze zijn niet tegelijk rijp en die groene zijn giftig. Vorig jaar plukte ik de rijpste trossen, de groene besjes plukte ik eraf, de rest knipte ik dicht bij de bes af met de kleine takjes er nog aan gingen die in de sappan. Ideaal in tijd ben je net zolang bezig want zo'n pan staat uren op het vuur, maar je bent niet meer een dag bezig met besjes plukken met rugpijn maar kan lekker wat anders gaan doen.

Vanmorgen bij de meidoorn gekeken zit echt geen bloemetje meer aan. Verder heel veel aangetaste bladeren uit druif, pruim, appel en peer gehaald, alle ziektes zitten daar wel in... meeldauw, groene luis met honingdauw, zwarte luis, en nog van alles wat ik niet ken. Heermoes geplukt, brandnetel geplukt, aftreksel staat nu te week. Potjes maken voor oorwormen. Ik griezelde van al die luizen enz.

Maar kan het blad van de sleedoorn 12,5 cm lang zijn?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten