manuka honing

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

manuka honing

Bericht door maartenkleijne » wo 16 mar 2011, 06:45

Gisteren was ik Liverpool. In een gewone supermarkt zag ik acht verschillende soorten kwaliteitshoning in prijzen van 2.50 tot 4,00 pond.
En op de bovenste plank twee merken manukahoning van 10 en 11 pond voor 450 gram. Wie heeft in Nederland Manukahoning gezien?
gr,
m

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: manuka honing

Bericht door Cor Van Pelt » do 17 mar 2011, 16:58

Hoi,'

Ik denk dat Manuka honing uit Australia of New Zealand komt.
Groeten uit Alberta.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: manuka honing

Bericht door maartenkleijne » do 17 mar 2011, 17:55

Els stuurde mij een interessant prive bericht dat jull;ie vast ook wel mogen lezen:
om Manuka honing te kopen moet je in een honingspeciaalzaak zijn. Vroeger zat er een in Delft, maar die is al jaren verdwenen.
Wel heb ik een paar jaar geleden bij mijn bezoek aan Nieuw Zeeland natuurlijk extra aandacht gegeven aan die oh zo speciale Manukahoning. Ik heb er verscheidene geproefd, zowel uit de supermarkt (en daar verkopen ze in iedere supermarkt wel 4? 7? 8? soorten manuka-honing, de prijs was te vergelijken met die van de in onze supermarkten verkrijgbaren bloemenhoning), als bij imkers en ook bij een paar honingverwerkende bedrijven (grote imkers of opkopers - zoiets als De werkbij hier).
Ook daar was deze honing niet extreem duur.
Wat mij wel opviel was dat deze honing bij die laatste groep heel vaak gemengd werd met kruidenaftreksels/tincturen en dat dan op het etiket ook uitgebreid de veronderstelde medisch gunstige dingen stonden. Iets dat in Nederland (en de gehele EU) ontoelaatbaar is.
De smaak vond ik heel erg overeenkomen met onze heidehoning. De gehele struik ziet er trouwens uit of hij tot de ericaceae groep hoort.

Met vriendelijke groet,
Els
gr,
m

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: manuka honing

Bericht door Rene K » do 17 mar 2011, 19:18

Stond een tijd geleden een artikel over in "Bijen houden" komt uit Nieuw Zeeland en schijnt ontstekings remmend te zijn (aantoonbaar).
Imkerij Immenhof in Molenhoek verkoopt hem in ieder geval en volgens mij ook het bijenhuis.

Rene

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: manuka honing

Bericht door pieter1 » za 19 mar 2011, 09:56

Rene K schreef:Stond een tijd geleden een artikel over in "Bijen houden" komt uit Nieuw Zeeland en schijnt ontstekings remmend te zijn (aantoonbaar).
Imkerij Immenhof in Molenhoek verkoopt hem in ieder geval en volgens mij ook het bijenhuis.

Rene
Alle honing werkt toch aantoonbaar ontstekingsremmend?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: manuka honing

Bericht door AndreasH » ma 21 mar 2011, 10:52

Ik heb laatst Manuka honing gekocht in de natuurwinkel. Volgens mij van de Traay maar of het dan ook echt Manuka is.... Geen idee. Vond'm niet echt heel erg speciaal smaken om heel eerlijk te zijn. Helaas :-(
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: manuka honing

Bericht door Rene K » ma 21 mar 2011, 17:00

pieter1 schreef:
Rene K schreef:Stond een tijd geleden een artikel over in "Bijen houden" komt uit Nieuw Zeeland en schijnt ontstekings remmend te zijn (aantoonbaar).
Imkerij Immenhof in Molenhoek verkoopt hem in ieder geval en volgens mij ook het bijenhuis.

Rene
Alle honing werkt toch aantoonbaar ontstekingsremmend?
Is een ingewikkeld verhaal, zit een bepaalde stof in (waarvan het gehalte ook wordt bepaald) als je er op googled vind je veel info!

Rene

Nelson
Berichten: 1
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 00:26
Contacteer:

Re: manuka honing

Bericht door Nelson » za 28 mei 2011, 00:37

Bij deze:
Webwinkel Reikim verkoopt het in Nederland:
Manuka honing wordt ingedeeld en gelabeld met de MGO™ of UMF® factoren die worden geassocieerd met de sterke anti-microbe activiteit van deze honing tegen de bacteriën E.coli en stafylokok die bronnen van huid en wond infecties zijn. Voor beide labels geldt: hoe hoger het getal, hoe sterker de antibacteriële werking.

Zie de honing als een natuurlijke antibiotica, bij grotere klachten en mindere weerstand neemt men zwaardere antibiotica. De ingrediënten van manuka zijn daarnaast: glucose, fructose, melkzuur, vitamine c, niacine, riboflavine.

Mensen die suikerziekte hebben, kunnen over het algemeen de honing wel uitwendig gebruiken. Bij inname wordt geadviseerd eerst de huisarts of behandelend arts te raadplegen. Twijfelt u over uw gezondheid in welke vorm dan ook, dan is het altijd verstandig eerst advies in te winnen bij uw huisarts!

Manuka is een struik die van dezelfde familie als de Australische 'tea-tree' afstamt. Zij staat ook wel bekend als de Nieuw Zeelandse 'ti-tree'. De nectar die door bijen uit de Nieuw Zeelandse manuka bloemen wordt verzameld en omgezet in honing, heeft unieke antibacteriële eigenschappen. Antibacteriële stoffen bevatten vaak waterstofperoxide. Denk maar aan de tandarts. Er wordt een (verstandskies) getrokken. En om de wond in je mond schoon te houden moet je spoelen met waterstofperoxide.

Hoe werkt de honing?
Elke honingsoort bevat een enzym "glucose oxidase", dit zet glucose om in gluconzuur en waterstofperoxide. Dit enzym is afkomstig uit de voedselsapklier van de bij. In pure honing doet dit enzym praktisch niets. In verdunde oplossing wordt het enzym actief en ontstaat waterstofperoxide. Je mag de honing daarom niet opwarmen, anders maak je het enzym kapot. Dat verdunnen doe je zelf! Als je het inneemt, verdun je de honing met je eigen speeksel. Als je het je het op een (geïnfecteerde) wond gebruikt verdunt het door aantrekking van wondvocht. Wilde bij - Nieuw Zeeland

Honing trekt water aan. Als je honing op de rand van een wond legt, onttrekt dit het wondvocht aan de wond en daarmee ook de bacteriën of gifstoffen. Door zeer regelmatig honing op een wond aan te brengen blijft vocht zich van binnen naar buiten bewegen. Daarbij komt nog dat honing een zelf steriliserende werking heeft waardoor bacteriën en schimmels niet kunnen overleven.

Om er voor te zorgen dat honing deze zelfsteriliserende werking behoudt, moet de aangebroken pot honing in het donker bewaard worden bij een temperatuur die niet hoger is dan maximaal 5 graden celsius.

Een andere werking is stimulatie van epitheelvorming (de bovenste laag van de cellen van de huid) van wondranden. Deze stimulatie is uitermate geschikt voor het minimaal houden van littekens. In elke honing zit dus de waterstofperoxide.

Wat maakt manuka honing zo bijzonder?

Manuka honing heeft als extra eigenschap dat ze sterk antibacterieel is. En dit maakt de honing zo bijzonder. De dubbele werking van zowel waterstofperoxide en de natuurlijke antibiotica samen, zijn toepasbaar op vele vlakken, maar worden vooral ingezet bij huidwonden.

Al sinds 25 jaar bestudeert prof. Peter Molan, directeur van "the honey research unit of the University of Waikato", de antibacteriële werking van manuka honing. Deze antibacteriële werking werd gelabeld met UMF: Unique Manuka Factor. Nadat prof. Molan de waterstofperoxide onttrokken had aan diverse soorten honing ontdekte hij dat alleen nog de honing van manuka struiken en van slangenkruid een antibacteriële werking hadden, die niet gebaseerd was op de werking van waterstofperoxide. Waarschijnlijk beruste de antibacteriële werking van manuka honing ook aan andere nog niet gerelateerde onbekende fytochemische eigenschappen.

Professor Henle van de Technische Universiteit Dresden heeft in zijn onderzoeken het antwoord gevonden op de vraag welke stof dit blijkt te zijn. Het blijkt te gaan om de stof methylglyoxal. Honing die volgens deze meetmethode worden geoogst worden gelabeld met MGO: MethylGlyOxal. Van nature is deze stof aanwezig in bijvoorbeeld koffie en chocolade (5-10 mg/kg) en in ieder lichaam komt het afhankelijk van de suikerstofwisseling ook in kleine hoeveelheden voor. In gewone honing wordt deze stof in verhoudingen van 20 - 50 mg/kg teruggevonden, echter is deze stof in manuka honing in zo hoge concentraties (tot wel 800 mg/kg) terug te vinden, dat de antibacteriële werking met recht uniek mag worden genoemd. Dit is dan ook de reden dat de manuka honing en afgeleide producten, vele malen duurder is.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: manuka honing

Bericht door Berend » za 28 mei 2011, 01:21

Nelson schreef:Manuka is een struik die van dezelfde familie als de Australische 'tea-tree' afstamt. Zij staat ook wel bekend als de Nieuw Zeelandse 'ti-tree'.
Tea-tree is erg fijn spul. Had ik hier niet eens ergens gelezen dat mensen een paar druppels tea-tree meegaven tijdens het wintervoeren?

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: manuka honing

Bericht door Franschman » zo 19 jun 2011, 10:30

Bekijk maar eens ; Eric Tourneret op zijn site the Honey gatherers onder New Zealand. Dan zie je wat Manuka honing is, wie het oogst en waar en hoe de struik er uitziet. Voorts het hele verwerkingsproces Fantastische opnamen . Het is een business van Maori's :D

Mooiere opnames kan ik je niet bieden Wie wel ? :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten