Raatmede

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Raatmede

Bericht door m.kolsters. » wo 11 jul 2012, 20:38

Dag Jaap de dag was ook mooi van de bloem bestuiving, dan ook een goed glas heihoning bier en een glas raat mede als dank.
Het was zeer interessant en leerzaam en goed vertoeven in st.Annaland.
Heb je ook een kunnen genieten van een beers product.
Tinus Kolsters

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Raatmede

Bericht door Franschman » di 23 okt 2012, 05:09

Kopie van Dunonnet  Cheret 1898.jpg
Frivool etiket mag ook bij mede !
Ik ben onder de indruk van jullie creativiteit op drankgebied. Als men ergens over drank en smaak wil horen dan is het wel in dit drankenland France. Mede wordt hier Hydromel genoemd en heeft hier Cognac kwaliteit !
Over enkele dagen is het Toussaint ,1 november, in Nederland: Alle Heiligen- Allezielen. Behalve dat hier de graven door familieleden worden opgesierd met 'bergen' van crysanten is Toussaint een algemene feestdag waarbij Fransen zich , vanuit alle hoeken van het land naar de graven begeven van familieleden om daar hun nagedachtenis te vieren. ( let op de verkeersdrukte !)
Dat evenement gaat hier gepaard met een overvloedige maaltijd met allerlei drank want..... 1 november is ook het moment dat de Bouilleurs de Cru, de meestal ambulante destillateur langskomt en begint op verzoek van de klant te stoken met zijn 'alambic'. Veelal is het eindresultaat een 'eau de vie' de Prune en de Poire ( pruimen en peren) .Natuurlijk beginnen we met een Apero en eindigen met een Pousse café ! :lol: De plaats van mede lijkt mij ook bij een hartig entrée, goed te kunnen. In dit deel van Frankrijk zou dat 'foie gras' (eenden of ganzenlever) zijn, voor natuurbewuste Nederlanders is de herkomst ervan een gruwel.( Bij de zogenaamde 'gavage' worden de dieren kunstmatig overvoerd, met behulp van een trechter. Dat levert een vergrootte, vette lever op de foie gras, een delicatesse).
Of het mogelijk is mede 'over te halen' tot een sterker product, te gebruiken als digestif of 'pousse café' is mij niet bekend ,maar theoretisch moet dat kunnen. Hoe smaakt dat ? :wink:

Ondanks jullie creativiteit op drankgebied geldt: "een goede mede behoeft geen krans" :D maar een wat frivoler etiket op de fles mag van mij.
Wellicht zoiets ?? :lol:

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Raatmede

Bericht door m.kolsters. » di 23 okt 2012, 14:09

Het enigen wat hier past is kom maar proeven, in welke sterkte wil je proeven.
Als er genoeg honing in zit blijft het gisten tot deze op is.
Tinus Kolsters

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Raatmede

Bericht door Franschman » di 23 okt 2012, 20:31

Hartelijk bedankt voor deze gastvrijheid en uitnodiging.
"We will meet again ,I don't know how, don't know when ..... :P

gerard.b.w.vos
Berichten: 857
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Raatmede

Bericht door gerard.b.w.vos » do 15 nov 2012, 13:51

In april zijn door mij ook een aantal raten omgewerkt/gesmolten naar/voor mede.
Half oktober was een van de 25 liter flessen helder en uitgegist en kon het eea worden overgeheveld.
Het resultaat was prima, mooie kleur, goede smaak 14% alcohol en een prima bouquet.
Dus besloot ik maar om een fles met en zonder etiket in te leveren voor de keuring van bijenproducten van afgelopen zaterdag in Beilen.
Het resultaat was dat de (te keuren) fles zo goed als leeg terug kwam en er 9,2 punten voor kreeg.
Tinus Kolsters heeft al een keer gezegd dat het restant in de fles nog meer zegt over de mede dan het beoordelingscijfer.
Nou, dat klopt dus. :D
Resumé van dit verhaal; Ik heb een boel heerlijke mede voor komende tijd en zou iedereen het advies kunnen geven;
Gooi je rest voer(ramen) na de winter niet weg maar ga er mede van maken :dance:
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Raatmede

Bericht door m.kolsters. » do 15 nov 2012, 18:04

Zo wil ik het horen, kwaliteit uit de kast in de fles.
En Gerard heb je met kerst een heerlijke drank (kerst mede )
Wat ik ook denk dat het veel stuifmeel en propolis bevat. dus heeeeeeel gezond. :violin:
Tinus Kolsters

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Raatmede

Bericht door Els Kleijnendorst » do 15 nov 2012, 21:10

Tinus, zal geen stuifmeel bevatten, anders was de mede troebel gebleven.

Gerard; als ik weer eens in de buurt ben kom ik een glaasje proeven. Ben erg benieuwd.

Groet,
Els

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Raatmede

Bericht door m.kolsters. » vr 16 nov 2012, 11:16

Nee Elsje je kan van stuifmeel ook mede maken, de smaken en de toegevoegde stoffen zitten er toch in.
Wat een bij er in mengt is mij niet bekend maar je proeft het verschil wel.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten