De honig en zijn gebruik

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Plaats reactie
Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

De honig en zijn gebruik

Bericht door Huitema » ma 09 apr 2012, 21:08

De honig en zijn gebruik, door W.-F. Rondou

Voor zover ik na kon gaan is dit boekje nog niet op het forum aan de orde geweest. Het beschrijft een aantal recepturen, die ik op mezelf en mijn naasten niet zou willen uitproberen. Ik kan de waarde van dit geschrift niet goed inschatten. Van Giersbergen vond het kennelijk de moeite waard.

http://www.gutenberg.org/ebooks/26443

jjmvaningen
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: De honig en zijn gebruik

Bericht door jjmvaningen » vr 03 mei 2013, 20:11

Mooie klus voor onze onvolprezen Bart uit Dieren?
(ik lees met veel genoegen zijn diepgravende neerlandische onderzoekjes :D )
groet, jacques

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De honig en zijn gebruik

Bericht door Bart de Coo » di 14 mei 2013, 14:17

Dank voor je compliment, Jacques! En leuk dat je een oud onderwerp uit de mottenballen haalt. Laat ik eens kijken wat ik erover kan zeggen. Ik hoop dat ik je niet teleurstel.

W.F. Rondou, woonachtig te Oud Heverlee (Vlaams Brabant?), hoofdonderwijzer ter plaatse, vertaler uit het Frans van verschillende boeken, waaronder boeken over de bijenteelt, bekendste voorbeeld Het bestier der bieënhalle. Verder secretaris en mede-oprichter van de Vlaamsche Bieënbond en hoofdredacteur van het tijdschrift De bieënvriend. In de notulen van de oprichtingsvergadering van de Bond laat hij zich kennen als flamingant. Hij is een tegenstander van een Belgische imkersbond, omdat de voertaal dan zeker Frans zal worden.

Over het boekje valt eigenlijk niet zo heel veel te vertellen, behalve dan misschien dat de farmaceutische waarde van de recepten die hij geeft waarschijnlijk nul zijn. Ik heb net zo min als Huitema zin om er eens een paar uit te proberen, behalve dan wanneer ze me gewoon lekker lijken.

Ik vind vooral de cultuur-historische aspecten van zo'n boekje interessant. Hij zegt bijvoorbeeld dat gekristalliseerde honing wel eens vervalst wordt met meel. Verdomd! Daar schreef Dirk Cluyt in 1597 ook al over! Ik denk dat dit - gelukkig! - een volkomen verdwenen en vergeten vorm van fraude is.

Ook heel aardig is zijn uiterst negatieve oordeel over pershoning. Hij beschouwt dat - eind negentiende eeuw - als een achterhaalde praktijk. Honing moet je slingeren, vindt hij. Verder beschouwt hij de vaste bouw überhaupt als achterhaald. Hij zegt zelfs dat de ronde korf inmiddels heeft plaats gemaakt voor de kast. Dat zal wel niet helemaal waar zijn, maar toch. Liep Vlaanderen toen voor op Nederland? In 1948 schrijft de Nederlander Cancrinus nog dat de korven in de meerderheid zijn!

Rondou wijdt tot slot een heel hoofdstuk aan recepten voor de 'veeartsenijkunde'. Dat demonstreert heel mooi hoe agrarisch de wereld toen nog was en hoe zeer de mensen met de dieren samenleefden.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De honig en zijn gebruik

Bericht door Alex Mönch » vr 07 jun 2013, 19:00

Een jaar geleden was ik drie maanden in Australie.....had op een gegeven moment een fikse wond onder mijn voet opgelopen.
Heb er toen een klodder Banksia honing op gesmeerd en toen een pleister...geen ontsteking en zeer snel genezen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten