Honing-whiskylikeur

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Honing-whiskylikeur

Bericht door Bart de Coo » za 06 apr 2013, 20:40

In welke verhoudingen moet je honing en whisky mengen voor een mooie likeur?

Ik was in oktober in Engeland. Op de veerboot terug naar huis liet ik mij een fles Drambuie (Spreek uit drem-bjoe-wie) aansmeren met heidehoning. Ik vond het heerlijk. Gelukkig vond ik onlangs bij de plaatselijke slijter precies dezelfde fles, maar dan veel duurder natuurlijk. Toen dacht ik, dat kan ik ook. Ik bulk van de heidehoning en een goedkope whisky scoren we in Duitsland.

Nou, zei een maat van mij, neem geen goedkope whisky, maar een single malt van vijf jaar oud. Die mag geen single malt heten, begreep ik, omdat die minstens tien jaar oud moeten zijn. Dat zal wel. Maar om de whisky gaat het nu even niet. Daar komen wij wel uit.

Het gaat mij dus om de verhouding. Hoeveel heidehoning en hoeveel whisky voor een mooie likeur? Iemand? Is Tinus Kolsters misschien online?

Groet,

Bart

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Honing-whiskylikeur

Bericht door Ruinerweg » za 06 apr 2013, 21:43

Bart,

Ik heb eens een proefje gedaan toen ik snotverkouden was. Een flinke theelepel in een glas whiskey, was goed weg te
krijgen. Ik heb het idee dat wanneer het is opgelost en een een paar weken heeft kunnen staan de smaak er nog beter op wordt.
Ik ga het vanavond nog eens proberen met wat meer HEIDEHONING!

Succes!

Groeten,

Roel

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Honing-whiskylikeur

Bericht door willem » za 06 apr 2013, 21:50

Bart de Coo schreef:In welke verhoudingen moet je honing en whisky mengen voor een mooie likeur?
Have a look here : http://plazilla.com/drambuie-likeur-maken
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
KJvS
Berichten: 89
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 10:16
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Honing-whiskylikeur

Bericht door KJvS » za 06 apr 2013, 21:57

Holy crap! Vanavond al twee topics van imkers die aan de drank willen gaan. Komt dit door het late voorjaar? :D
Kees-Jan

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Honing-whiskylikeur

Bericht door Bart de Coo » za 06 apr 2013, 22:04

Roel,

Het advies van Tinus Kolsters is ook altijd, honing met sterke drank mengen zeker drie maanden laten liggen.

Willem,

Maar dat is een gave site! Bedankt! Met sniaasappelschil en korianderzaad en filteren. Zeer zeker proberen! Als ik eraan denk, dan meld ik hier het eindresultaat. Merk op dat iemand al eens vond dat ik door de yoghurt met heidehoning geraspte citroenschil moest doen. Was jij dat niet Willem? Ik ben het vergeten. Citrusvrucht en heidehoning lijkt een gelukkige combinatie te zijn in elk geval.

Er schiet mij opeens te binnen dat door Hoegaarden ook sinaasappelschil en koriander gaat.

Kjvs,

Dat zal het zijn. Ik denk dat je dat zeer juist hebt ingezien :roll:

Groet,

Bart

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Honing-whiskylikeur

Bericht door Ruinerweg » za 06 apr 2013, 22:06

Nou, zeg dat wel!
Wij hebben vandaag de hele middag met de kraam van onze vereniging op de Brink in Ruinen gestaan bij een evement bij een temperatuur van 4 graden en een ijzige wind!

Als er een fles Dram-nog-wat had gestaan, dan was er een flinke deuk in gedronken toe we thuis waren!
En indien ons honingbier dat we onlangs met het brouwgilde http://www.dewortketel.nl genoeg had kunnen rusten hadden we dat als toetje genomen!

Proost!

Groet,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Honing-whiskylikeur

Bericht door FerryB » za 06 apr 2013, 22:18

Dat ga ik zeker maken dit jaar geweldig.
Ga ik mijn eigen drankwinkeltje beginnen ;-)
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Honing-whiskylikeur

Bericht door buzzer » za 06 apr 2013, 22:53

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren geleden op Tenerife dronken we ron-miel, ook een combi van rum met honing. Verkrijgbaar in diverse alcoholpercentages. Het koste me bij de douane wat uitleggen want die stonden zich al rijk te rekenen n.a.v. de eerste fles met 43%. De meeste soorten zitten rond de 20% alc. Een gemiddelde werd berekend en gelukkig lekte de laatste fles een beetje zodat de douanier afhaakte met sticky fingers.... :D Gelukkig de flessen per stuk in een plastic zak dus geen schade.
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Honing-whiskylikeur

Bericht door m.kolsters. » zo 07 apr 2013, 09:56

Als je wat ook wil mengen met honing moet je de vruchten eerst een paar weken in honing doen dan proeven en dan likeur maken.
Nu komt de tijd dat je dennen likeur moet opzetten ( als het weer het toe laat ) half mei pluk je de dennen appels van
fijnspar 13 in een liter doe deze op alcohol 35% en laat deze 3 maanden staan doe het filteren en aan passen met honing.
Als je in het najaar verkouden bent neem dan een slok goed gorgelen en door slikken morgen beter, heb je lucht weg probleem dan het zelfde.
Whisky moet ik niet ga hem dan ook niet maken Bart.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten