Peterseliehoning (Engels honingsurrogaat)

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Peterseliehoning (Engels honingsurrogaat)

Bericht door Bart de Coo » zo 08 dec 2013, 16:33

Ik hoop heel erg dat ik je nu iets ga vertellen wat je nog niet wist. Dat wordt op dit forum steeds moeilijker :dance: .

Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren allerlei levensmiddelen slecht te krijgen of onbetaalbaar. Daarom ging men massaal op zoek naar surrogaten. Ik geloof dat er complete kookboeken over geschreven zijn. Trouwens, ook in de crisisjaren werden er in de Europese keukens ook heel wat surrogaten verzonnen volgens mij.

Ik was vandaag op een kerstmarkt in het Gelderse dorpje Baak, op fietsafstand van Zutphen. Het dorp heeft een reusachtige en even prachtige laat-negentiende-eeuwse kerk en daarbinnen werd die markt dus gehouden. Er stond een echtpaar allerlei ingemaakte zaken te verkopen, zowel zoet als zuur: mispeljam, kweeperengelei, kwetsen in rode wijn, heerlijk. Ik raakte aan de praat. Mevrouw zei: jij bent toch die imker? (We hadden een jaar eerder samen op een marktje in Dieren gestaan.) Dan moet je dit eens proeven! Het is peterseliehoning en het schijnt in de oorlog in Engeland bedacht te zijn als surrogaat voor honing. Ik proefde en ik moest het onmiddellijk toegeven; als ze niks gezegd hadden, dan had ik zo geloofd dat het honing was.

Thuis aangekomen onmiddellijk gegoogeld op 'parsley honey'. Ik vond het recept inderdaad. Als ik googel op 'peterseliehoning' vind ik niets. Het nu volgende recept heb ik geknipt en geplakt:

5 oz. parsley (stalks and all)
• pint and a half of water
• 1 lb. sugar
• 1/2 tsp. white vinegar

De recepten die ik vind, lijken sprekend op elkaar. De enige variant die ik vind is citroensap in plaats van azijn. De ervaren kok zal onmiddellijk snappen wat de bedoeling is. Trek een bouillon van de peterselie. Zeef. Voeg suiker toe. Kook in tot juiste smaak en dikte. Voeg zuur toe.

Groet,

Bart

newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: Peterseliehoning (Engels honingsurrogaat)

Bericht door newby » wo 11 dec 2013, 17:58

heb je het ook al zelf gemaakt?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Peterseliehoning (Engels honingsurrogaat)

Bericht door Bart de Coo » wo 11 dec 2013, 18:35

Nee.

Ik ben het ook absoluut niet van plan, omdat zowel honing als peterselie mij veel te dierbaar zijn. De wortel van de peterselie is een van de allermooiste groenten die überhaupt verkrijgbaar zijn. Gebruik peterselie voor in de soep of de stoofpot of de groenteschotel of iets dergelijks. Ook met steeltjes en blaadjes kun je veel interessantere dingen doen.

Als ik dit ga maken, dan levert mijn moestuin enorme hoeveelheden peterselie. Bovendien zal het crisis of oorlog zijn. Het eerste zou ik kunnen meemaken. Het tweede zeer zeker niet. Dus laat maar.

Groet,

Bart

newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: Peterseliehoning (Engels honingsurrogaat)

Bericht door newby » do 12 dec 2013, 15:42

ik ben nogal van de oude stempel en vind het altijd leuk om nieuwe dingen uit te proberen dan wel te leren..
ga het dus toch eens proberen..
mijn moestuin levert zat peterselie op, dit droog ik meestal en jaar erop wat ik over heb gooi ik dan weer weg..
komend jaar maar eens proberen te maken...
op zich best wel eens eenmalig het proberen waard.....

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Peterseliehoning (Engels honingsurrogaat)

Bericht door Hans van der Post. » vr 13 dec 2013, 23:54

Blijkbaar is niemand bekend met wortelpeterselie.
Het lijkt op knolselderij.
Wortelpeterselie zaai je eind april begin mei en is klaar in oktober.
Je kunt zowel de "knol" als het groen gebruiken.
Voor de "tuinders" onder ons de "knol" lijkt op de peen van witlof - van boven zo'n 5 a 6 cm doorsnede.
En lengte 15/20 cm.
zie deze site: http://www.levenvanhetland.nl/wortelpeterselie.htm
!Hans.

Flower Eelco Power
Berichten: 32
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 21:55
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica Beebreed en F1 Beebreed.
Locatie: Net buiten Leiden
Contacteer:

Re: Peterseliehoning (Engels honingsurrogaat)

Bericht door Flower Eelco Power » do 19 dec 2013, 17:54

Wortelpeterselie ken ik wel, die hebben we nu 2 jaar gezaaid bij de schooltuinen.
Wel lastiger om mooie grote wortels te krijgen dan van "gewone" wortels ( ligt vast ook aan de grond) maar echt lekker om te eten ! Echt een blijfertje. :be8:
Maar er blijven er dus niet genoeg staan en bloeien voor de bijen, maargoed... Wel lekker :lol:
Ik ben niet gek, ik ben een bij. Zoem zoem zoem...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten