Brandwonden en honing

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Brandwonden en honing

Bericht door m.kolsters. » vr 06 jun 2014, 10:22

Ik heb mij verbrand met een pan kokend water van 3 liter ik had de oor nog in mijn hand en het water over mijn bovenbeen.
Broek snel uit en koele met water en toen heb ik er koninginnengelei met honing op gedopt 2 graast verbrand.
De plek was 3 handen groot maar na 3 uur geen pijn meer en nu nog niet wel heb ik drie blaren met vocht van 3x3 cm.
Ik moet wel zeggen dat honing zeer goed is voor verbrandingen plekken tegen pijn.
Tinus Kolsters

FlorisN
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 00:43
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Brandwonden en honing

Bericht door FlorisN » za 07 jun 2014, 13:43

Bij de klassieke behandeling met crèmes die een bacteriedodend middel bevatten (vaak zilversulfadiazine = ZSD), ziet men desondanks allerlei kleine ontstekingen ontstaan. Voorts zorgt het ZSD er vaak voor dat de diepere haarwortelcellen die de verbranding hebben overleefd, en die het begin zouden kunnen vormen van het wondherstel, alsnog afsterven. Bij een behandeling met honing heeft men deze problemen niet. Ontstekingen ontstaan niet of vrijwel niet en de resterende haarwortelcellen worden niet belemmerd, eerder gestimuleerd. Honing werkt sterk antibacterieel en bevat bovendien het aminozuur proline. Daaruit kan collageen worden opgebouwd, een eiwit dat fungeert als de matrix rond de nieuwe cellen. Onderzoekers noemen in dit verband dat honing gunstig werkt op de granulatie, de weefselvorming en de vorming van epitheelcellen. Voorts is het gunstig dat een honingapplicatie vochtig blijft en niet aan de wond hecht.
(bron: Onderzoek dr. Postmes, samengevat door Ad Vermaas en in iets uitgebreider vorm ook gepubliceerd in BIJEN van april 2002.)

In een veel groter onderzoek (2 groepen van 450 patiënten) bleek dat de gemiddelde geneestijd bij de honingbehandeling aanmerkelijk korter was dan bij de conventionele ZSD-behandeling: 8,8 dagen tegen 13,5 dagen. Ook het littekenpercentage was bij de honingbehandeling veel lager (6,2 tegen 19,7%). Waarschijnlijk is het wel zo dat de waterstof-peroxide waarde van de desbetreffende honing hoger moet zijn dan 25.

Wel geldt natuurlijk de regel dat u (indien mogelijk) een arts raadpleegt en niet zelf op onverantwoorde wijze ‘doktert’.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten