Mede maken.

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Mede maken.

Bericht door joselito » do 12 jan 2017, 19:18

gerard.b.w.vos schreef:Als het waterslot droog komt te staan kan je het ook gelijk weggooien. :o
Weggooien niet, maar dan heb je wel wijnazijn voor vele jaren :)

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mede maken.

Bericht door m.kolsters. » di 17 jan 2017, 15:01

En als het azijn is zo als ze zeggen gewoon een paar potten honing er bij, heb je weer mede.
Wat het waterslot betreft is dat geheel juist hou het vol en dicht met een watje of afsluiter.
De fles is half vol en dat geeft niet zo veel heb er wel tien die niet vol zijn. ( te veel geproefd.) proef met je mate.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Mede maken.

Bericht door Cor Van Pelt » do 19 jan 2017, 03:59

Ik heb nog wat honing in potten van 3 jaar terug. Nu lees ik over mede maken. Maar ik lees ook dat dat wel een lange tijd vraagt om een goed produkt te krijgen.

Wie van jullie hebben op de kortste tijd mede gemaakt? Als het een paar jaar duurt zie ik er vanaf!!

Groeten uit Alberta.
Cor.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mede maken.

Bericht door m.kolsters. » do 19 jan 2017, 12:37

Cor de kortste tijd is 3 maanden, maak de honing warm 75 gr. met water verdund zoet is 2 honing een water droog is 2 water een honing
maar wel bedenke dat zoet hoger gist en langer goed blijft. Als dit is afgekoeld 20 gr. dan gist korrel gist en voedingen zout er bij en\ als het water slot aan twee kante even hoog is kan je in de fles gaan doen.
Tinus Kolsters

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mede maken.

Bericht door BBBeez » do 19 jan 2017, 13:47

Je kan ook een BOMM maken: Bray's one month mead. Zie: http://gotmead.com/blog/recipe/brays-on ... -the-bomm/

Die is na een maand al lekker! Het geheim is een getrapte toevoeging van gistvoeding (1x bij de start van de fermentatie, 1x na 24 uur en 1x na 72 uur) en het gebruik van de Wyeast 1388 biergist. Dat is ook wel bekend als de Duvel gist. Ik heb zelf ook goede ervaring met de BOMM.

Het getrapt toevoegen van gistvoeding heeft sowieso de kwaliteit van mijn mede's verbeterd.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Mede maken.

Bericht door Fish » di 17 sep 2019, 10:58

Inmiddels eindelijk wat honing over om mede van te maken. Gekozen voor twee batches van 5 liter, één met een Lalvin D-47 gist en de ander met Safale US-05 gist. Na 3 weken al redelijk klaar met de fermentatie, respectievelijk 15,5% en 12% alcohol. Grappig dat je een heel verschillende drank krijgt door puur een andere gist, geuren en smaken zijn verschillend. Maar het was toch echt dezelfde honing! De sterkste batch gaat nu verder met wat licht geroosterde Franse eiken chips, de andere laat ik gewoon zo verder rijpen.

Voor de volgende batches ga ik ook die trapsgewijze toevoeging van voedingsstoffen proberen, dan hoop ik met de kerst alvast een flesje te kunnen proberen.

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Mede maken.

Bericht door rdeimker » vr 04 sep 2020, 21:50

Heeft iemand een tip om Mede te laten stoppen met gisten? Ik heb 14 dagen geleden 20 liter mede gemaakt met een gist cultuur voor champagne, het resultaat is dat de gist iets hoger alcoholpercentage kan hebben... Het is momenteel een behoorlijk pittige drank geworden, zo erg dat je geen droge of zoete mede meer drinkt, maar de alcohol proeft. En het lijkt ook niet te stoppen. Ik wil het daarom laten stoppen, alleen 20 liter past niet in mijn koelkast of vriezer.

Heeft iemand tips om zonder chemische meuk de gisting te stoppen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mede maken.

Bericht door Hans van der Post. » vr 04 sep 2020, 23:15

Ik liet de gisting stoppen door een halve fles droge witte wijn er bij te voegen.
Je kunt ook gekookt afgekoeld water gebruiken je verdund dan de aanwezige suikers en alcohol.
!Hans.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mede maken.

Bericht door BBBeez » za 05 sep 2020, 09:35

Bij een nieuw uitvergiste mede is er altijd een risico dat de gisting later in de flessen weer opstart. Dan krijg je kurken die uit de flessen schieten of ontploffende flessen. De beste niet-chemische manier is de mede helemaal uit laten vergisten. Een nieuwe mede maken met minder honing en een andere gist (bijv een biergist). De champagne gist gaat meestal door tot alle suikers omgezet zijn waardoor het eindresultaat een droog en zwaar drankje wordt.

Na de volledige vergisting van de tweede mede de twee mede’s mengen en bottelen.

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Mede maken.

Bericht door rdeimker » zo 06 sep 2020, 08:51

Bedankt voor de tips, ik heb nog een lading mede van eerder staan. Zal deze mengen zodra de champagne mede klaar is. Het doel was bubbels te krijgen, maar dat lijkt moeilijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten