Mislukte mede redden

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Mislukte mede redden

Bericht door Bart de Coo » ma 12 jun 2017, 17:05

IMG_4475.JPG
Van het weekend een 'batch' mede geproefd, maar ik was ontevreden. Ik had in september perskoeken gekookt en van het honingwater mede gemaakt. Niets toegevoegd. Het resultaat was helaas dun, wrang en bitter.

Ondertussen ben ik bezig met het maken van vlierbloesemsiroop, ook met het oog op de medeproductie. Afgelopen jaar heb ik namelijk een voortreffelijke vlierbloesemmede geproefd en dat wilde ik ook! Die mede was gewoon gemaakt van honing, water, gist en vlierbloesemsiroop, dus er zat wat suiker door. Maar wat smaakte die geweldig.

Dus ik deed wat vlierbloesemsiroop bij de mislukte mede, en wat extra suiker. Het resultaat smaakte prima, portachtig, erg lekker.

Ik kwam op het idee, omdat ik vorig jaar iets soortgelijks heb gedaan met een partij mislukte wijn - niet van mij. Ik voegde onrijpe walnoten toe (klap met de hamer erop) en suiker en ik liet het een half jaar staan. Prima resultaat, vriend en vijand waren verkocht.

Ondertussen heb ik een flinke 'batch' opgezet zonder suiker, dus honing, water, gist, citroen, vlierbloesem. Als ik tijd en zin heb, dan ga ik van het weekend aan de slag met lindebloesem. Recepten? Gewoon een recept met vlierbloesem volgen en de vlierbloesem vervangen door lindebloesem.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mislukte mede redden

Bericht door m.kolsters. » zo 01 okt 2017, 12:13

Zo te lezen Bart maak jij suiker wijn ha ha.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten