Honing als katalysator

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Honing als katalysator

Bericht door Franschman » ma 17 dec 2018, 20:12

In de auto zit er eentje, maar wist je dat als je honing aan gistende most toegevoegd ,de gisting goed en vlot verloopt.
Honing werkt als een katalysator bij de reactie.
Honing is immers door enzymen van bijen geinverteerde suiker!

Proost :lol: Weer wat geleerd :roll:

De beste Borrel maak je zelf :o

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Honing als katalysator

Bericht door Fish » di 18 dec 2018, 10:40

Een enzym is per definitie een katalysator, maar of de enzymen in honing ook een rol als katalysator hebben bij de vergisting van suikers lijkt mij niet. Voeg je honing toe aan most, dan worden de aanwezige koolhydraten omgezet in ethanol en koolstofdioxide, maar doordat de honing wordt verbruikt spreek je niet meer over een katalysator (die versnelt slechts een reactie, wordt niet verbruikt).

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Honing als katalysator

Bericht door Franschman » di 18 dec 2018, 18:00

Beste Fisch,
Daar kun je wel eens gelijk in hebben. De definitie van katalysator is helder. De stof wordt in het proces niet gebruikt.
Wellicht kan de honing met enzymen, (het zijn dacht ik eiwitten, )het proces van gisten vergemakkelijken.
Inverteren is ook en interessant proces waarbij enkelvoudige suikers worden gevormd..wat vinden bijen lekker ?

In Frankrijk,ken ik veel mensen die zelf drankjes maken. Likeuren worden smakelijk gemaakt met glucose.Hierbij wordt de ‘zoetkracht’ nauwkeurig geregeld
Kennelijk hebben bijen ook en ‘fine bec ‘ , slappe suikeroplossing (sacharose ) laten ze staan. :be1: Grappig is dat naast ‘ Zoetkracht’ook zout bij de mens verschillend wordt ervaren .Wellicht kan je ook spreken van ‘zoutkracht’.
(Dat doet me wee denken aan de salmiak die ik in mijn jeugd lekker vomn :roll: )
Mijn Franse kennissen werken met verschillende zoutsoorten en fijnheden van korrels. Bij fois gras ( een vloek voor dierenbeschermer ) wordt een grof zout geserveerd daarnaast een zoete Vijgenconfiture of een zoete chutney.
Bijen heb ik ureumzouten zien opnemen bij een urinoir . Een pittige borrel !
Wat bijen met zout doen . Wie kan het zeggen ?

In Frankrijk worden naast koek ,allerhande dragees voorzien van honing en van propolis. Smaak is verheven tot een kunst. :o
Zijn bijen ook kieskeurig ?
Dat zou met proefopstellingen duidelijk moeten worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten