Biologische honingtroopwafel

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Biologische honingtroopwafel

Bericht door Franschman » di 07 mei 2019, 20:43

Beste Beelievers,
Een bekende grootgrutter die vanuit onze Oosterburen opereert komt deze week met een aanbieding.
Biologische Fairtrade honingwafels.
Eerlijke wafels gemaakt van biologische honing. :be9:

Kennelijk bestaat er ook zoiets als niet biologische honing.
Welk forumlid kan mij dat uitleggen ? :
Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Biologische honingtroopwafel

Bericht door oldtimer » di 07 mei 2019, 21:33

De wafels zijn dan toch van honing vanuit verre landen, en/of van vorig jaar.
Biologische is iets van deze tijd, de imker moet aan bepaalde voorwaarden voldoen en biologische bijen hebben natuurlijk :lol:

Het verkoopt beter, een verdienmodel, is groen, zonder fijnstof etc. :P
Ik ben geen maatstaf maar voor mij ....onzin, maar misschien zijn ze erg lekker :handgestures-thumbup:
Naar mijn idee is honing van de Imker altijd lekkerder en beter dan de "biologische" honing uit welke supermarkt uit dan ook.

Er is hier vast iemand die het beter kan uitleggen.
Alexander (Lex)

Willem75
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 20:18
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer:

Re: Biologische honingtroopwafel

Bericht door Willem75 » di 07 mei 2019, 23:26

Er is vast wel meer over te vinden op dit forum, maar onderstaande link geeft je de voorwaarden waar je van de skal aan moet voldoen.

https://www.skal.nl/assets/Infobladen/i ... uderij.pdf

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Biologische honingtroopwafel

Bericht door Franschman » wo 08 mei 2019, 10:04

Hartelijk dank Willem voor de heldere info
Men is nooit te oud.... :think:

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Biologische honingtroopwafel

Bericht door Fieke01 » wo 08 mei 2019, 10:30

Ik heb me laten wijsmaken dat biologische honing uit België eenvoudigweg niet bestaat en ik kan me niet voorstellen dat die uit Nederland wel bestaat. Om van biologisch te mogen spreken moet de honing gewonnen worden in een gebied waar in een straal van 30km geen openbare weg loopt.
Volgens mij hier in de lage landen onmogelijk. Wel in oostenrijk en zwitserland bvb... in van die onherbergzame gebieden maar dan zal de honing waarschijnlijk met paard en kar naar de bewoonde wereld getrokken worden? Of per kabellift?
Op bepaalde plaatsen in Hongarije enzo kan het kennelijk ook.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Biologische honingtroopwafel

Bericht door Fish » wo 08 mei 2019, 11:28

Praktisch gezien is biologische honing hier onmogelijk, als je biologisch als iets absoluuts neemt. Met de regels van de Skal wordt "biologisch" zo neergezet, dat het nét wel kan. Je hoeft maar een bepaald deel van je drachtgebied onbespoten te hebben bijvoorbeeld, wat er op neerkomt dat je biologische Nederlandse bij gewoon op een beperkt aantal neonicotinoïden-bespoten gewassen mag vliegen. Het keurmerk biologisch betekent dus iets anders dan wat je er achter verwacht, vandaar dat de Nederlandse Biologische honing gewoon bestaat en ook zo kan worden verkocht.

Simpel gezegd, Skal Biocontrole bepaalt de regels waaraan biologische honing moet voldoen (te lezen op een eerder geplaatste link). Deze regels zijn zo versoepeld dat het niet onmogelijk is om in Nederland een keurmerk te krijgen. Kost overigens een vermogen, dus voor de doorsnee imker totaal niet interessant.
Laatst gewijzigd door Fish op do 09 mei 2019, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Biologische honingtroopwafel

Bericht door crunx » do 09 mei 2019, 00:37

Franschman schreef: Biologische Fairtrade honingwafels.
Eerlijke wafels gemaakt van biologische honing. :be9:
Fairtrade? Dus we gaan een eerlijke prijs krijgen voor de honing? Of was de verpakking fairtrade gemaakt :lol:
Als ik het zo nu en dan mag lezen hier op het forum is daar nog veel werk/durf voor nodig.
Ik hoor/ zie wel eens belachelijke prijzen voorbij komen. En als je dan je ook maar een fractie van je uren zou gaan berekenen + afschrijvingen + vervanging + vervoer ect. ect....


Ik geloof er niet in!
Misschien ben ik wel een te nuchtere boer; want ik hoor veel met name linkse mense veel kletsen over fairtrade. Zo zijn er zelfs Fairtrade gemeentes! En vaak hoor je het mooie ingebakken verhaal over hoe belangrijk het is dat zo'n Afrikaanse boer een eerlijke prijs krijgt.
En dat die ook een kans moeten hebben op een beter leven.

Waarop ik mij heel simpel afvraag; En wij dan? Zijn de Nederlandse producenten/ boeren dan minderwaardig?
En als dat niet zo is, waarom kan een melk veehouder dan per definitie niet bestaan van z'n vee? We weten namelijk ook wat de oplossing is?
Een paar cent erbij....

Ik hou mij daarom al jaren niet meer vast aan dat soort "labels".
Jaren geleden kreeg ik namelijk de vraag of mijn producten die ik produceerde wel biologies waren?
Waarop mijn antwoord was dat het dat was met wat verdieping erin, en dat biologies eigenlijk niet de juiste benaming was.
Maar dat dat voor de leek wel het meest makkelijke en begrijpbare term was.
Waarop ik al snel de vraag kreeg of ik wel gecertificeerd was voor de term biologies?

Waarop mijn antwoord luidde:
"Mensen kunnen mij geloven als ik zeg dat het dat is, of je doet het niet.
Wanneer je mij niet gelooft gaat zo'n papiertje geen biet uitmaken, en wanneer je mij wel geloofde voor de tijd maakt dat papiertje ook niet uit.
Dus waarom zou ik geld betalen en nog meer tijd en energie steken in zo'n papiertje?"
Franschman schreef: Kennelijk bestaat er ook zoiets als niet biologische honing.
Per definitie is honing een biologies product, ECHTER is de vraag wanneer mag je volgens de wet het woord biologies gebruiken bij het aanduiden van je product. En daar zit een gedeelte van het "probleem" in, een van de andere onderdelen is "wat is honing"

Dit is zoiets als Biologies Nederlands Wild te halen. Er zullen vast lui zijn die dit doen. Vraag mij niet hoe.Want niemand kan garanderen dat er niet iemand is geweest die een boterham of een appeltje in het bos heeft gegooit en die vervolgens is opgegeten door het wild. Wat vervolgens wordt aangeduid als biologies.

Maar goed, over het gedeelte van "wat is honing" nog maar even te zwijgen...
Kort door de bocht betekend het, dat het product wat wij honing noemen afkomstig moet zijn van een boom/ plant. Dit mag ook via een tussen stap zoals een luis. Alleen als je zegt het is biologies moet je ook kunnen garanderen dat het alleen van bronnen komt die ook nog eens niet hebben geproeft van de kunstmest of niet natuurlijke beschermingsmiddelen.
Dus als jij een bijenkast hebt, zul je moeten garanderen dat je bij. Niet op een bloemmetje is gaan vliegen die kunstmest heeft gesnoept.
Of die een bestrijdings verleden heeft anders dan biologische of natuurlijke.

Dus je buurvrouw kan een lieve meid zijn, als ze net perk plantjes heeft gehaald en gepoot. Vraag jij dan de volgende keer wel even naar de voedings en beschermings historie hiervan. En ook even wat haar toekomst plannen hiervoor zijn?

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Biologische honingtroopwafel

Bericht door Franschman » di 28 mei 2019, 07:48

Bedankt voor heldere toelichting Fisch en Crunx ! :clap:

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Biologische honingtroopwafel

Bericht door alfa vulgaris » vr 07 jun 2019, 22:23

Stuur mij eens zo'n zakje van die filantroopwafels...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten