mede

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: mede

Bericht door J.R. » zo 17 jun 2007, 22:43

Ati schreef:Nog een recept, waar je behalve wijgist niets bijzonders voor nodig hebt:

-los een kwart liter honing op in een liter kokend water.

-Voeg wat wijngist toe en zet het in een open pot met een doek erover weg op een warm plekje (22 graden) waar het niet tocht en waar geen temperatuurschommelingen zijn.
De zaak gaat bruisen en er komt schuim op. Na een paar dagen is de felste gisting afgelopen

-doe de drank dan in een fles met de dop er losjes op, zodat er wel koolzuur kan ontsnappen, maar er niet teveel zuurstof in de fles komt
(of maak een waterslot, maar dat is wat ingewikkelder)

-borrelt de vloeistof niet meer, sluit dan de fles en leg de mede een jaartje weg om te rijpen.

simpel (waterslot) pasticzakje over de flessehals met een elastiek er niet te strak omheen, koolzuur kan er wel uit en zuurstof er niet in door het drukverschil
groet Jan

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: mede

Bericht door kreydt » zo 24 jun 2007, 19:22

De recepten voor het maken van mede kan je in twee soorten indelen nl. die met wilde gisten en die met rein gist.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan rein gist ( KITZINGER REINHEFE var TOKAJ ) omdat anders het resultaal kan tegen vallen ( 150l de gootsteen ingieten omdat het brouwsel ongenietbaar was)en voor de prijs moet je het echt niet laten 2.7 euro voor 50l exelente mede.

Benodigheden
1 plastieke fles van 1.5l
1 groot gistvat ( ik gebruik waterkruiken 35l voor gebruik op camping voordeel goedkoop en er is een aftapkraantje )
1 plastieke darmtje om om te hevelen
1 waterslot met de bijbehorende stop.
x aantal flessen en kurken ( liefst sekt- of champange flessen ... recepties afschuimen en je hebt er duizende gratis)
niet echt nodig maar toch handig 1 aquariumverwarmer 250W


Voor wildgisting; 250gr stuifmeel ( in grootwarenhuis 3.2 euro of beter eigenstuifmeel ) De methode die in een vorige bijdrage staat nl. het overgieten van raten heb ik ook geprobeerd met een slechte gisting als resultaat. ( vermoedelijk door de propolis die de gisting remde)
Voor rein gist; 1 zakje gist en een voedingszout voor gist 1.9euro voor 100gram( DIT IS GEEN KEUKENZOUT!!! )( honing heeft niet genoeg stikstof om de vergisting optimaal te laten verlopen)

En natuurlijk honing...
je moet er van uitgaan dat er 3.5kg honing voor 1 graad alcohol per 100l vloeistof nodig is.
Het percentage alcohol is afhankelijk van de gist soort en kan varieren van 7° tot theoretisch 17° maar dat haal je nooit.

vb je wilt 40l mede van 13°
3.5kg honing maal 13° maal 40l gedeeld door 100 geeft 18.2 kg honing
afgerond 19kg honing.

Werkwijze.

maken van een starter

wilde gist; het stuifmeel in de 1.5l fles doen. 250gr ( van de berekende hoeveelheid ) honing bijvoegen en overgieten met 750cl water. schudden totdat de honing is opgelost. Afsluiten met een toefje keukenrolpapier.( niet luchtdicht afsluiten) Op een warme plaats zetten en wachten totdat de hevige gisting voorbij is. afhankelijk van de temperatuur... 7 tot 20 dagen.

reingisting; idem maar het stuifmeel vervangen door de reingist en 2gr voedingszout

De hoofdgisting

Wilde gisting
Het gistvat voor een vierde vullen met water. De rest van de berekende honing toevoegen. De starter toevoegen. Schudden totdat de honing is opgelost.Water toevoegen tot 3cm van de stop. Afsluiten met een waterslot. ( Is nodig !!!!! ) Op een warme plaats circa 18°C zetten. Ik gebruik om een redelijk constante temperatuur te houden de aquarium verwarmer.

reingist

De honing 1/2 uur koken met wat water en regelmatig afschuimen. In het gistingvat doen en vermengen met gekookt water. 2gram voedingszout per 5l water toevoegen. Schudden tot alles is opgelost en dan tot 3cm van de stop bijvullen met water. op een warme plaats zetten.


Wanneer het waterslot geen luchtbellen meer doorlaat de vloeistof voorzichtig overhevelen in de flessen en dadelijk kurken.
De flessen circa een jaar op een frisse plaats laten rijpen en de mede is klaar.

Soms is het resultaat niet volledig helder en dan zou je de vloeistof in het gistvat moeten klaren maar daar heb ik geen ervaring mee en drink de mede ook ongeklaard. Ook over nagisting op de fles en toevoegingen ( kruiden en esences) moet je me niets vragen.


Er zijn een hele boel reingisten te koop. De smaak en het maximum alcohol gehalte varieert en ook de temperatuur waarop de hoofdgisting verloopt is gist gebonden. Alleen proberen en goed opschrijven wat je exact hebt gedaan geeft de kans op een goede mede. Over smaak valt niet te twisten.


kg

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: mede

Bericht door jawi » wo 21 sep 2011, 02:14

Ik heb bij http://www.brouwmarkt.nl/ een startsetje wijnmaken besteld. Ik ben heel erg benieuwd!Begin maar eens met 5 liter...
Jan-Willem

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: mede

Bericht door Oude Essink » wo 21 sep 2011, 10:25

Dat kan een gezellig feestje worden :!: :o

Afbeelding

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: mede

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 21 sep 2011, 15:29

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, dit is zeker iets dat ik ook wil gaan doen.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: mede

Bericht door jawi » wo 21 sep 2011, 20:55

Voor 5 liter mede heb je dus maar 1,5 liter honing nodig begrijp ik?
Ik vraag me ook af hoe lang je nou precies moet koken.
Jan-Willem

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: mede

Bericht door Eugeen » wo 21 sep 2011, 21:16

Als je de honing gaat koken is alle lekkers verdwenen! Door zeer zuiver te werken en een sterke gist te gebruiken, kan ik de honing in water van 40 graden oplossen. En waarom slechts 5 liter? Zelf gebruikte ik dit jaar 2 voedersiroopbidons van 10 liter en een fles van 5 liter. De fles van 5 liter gebruikte ik om de bidons terug volledig te kunnen vullen na de eerste overheveling. De restjes van deze 3 eerste reservoirs werden gefilterd en leverde 2 flessen om alvast te proeven. De 25 liter die ik eind mei zo heb opgestart, is sinds vorige week reeds gebotteld. Na de eerste honingoogst van het jaar, verwerk ik de overgebleven honing van het voorbije jaar op deze manier.
Groeten,
Eugeen

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: mede

Bericht door jawi » wo 21 sep 2011, 22:07

Ik begrijp dat het koken vooral zorgt dat de natuurlijke gisten afsterven? Leveren de enzymen in de honing nog een probleem op voor de gisten?
Jan-Willem

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: mede

Bericht door Eugeen » do 22 sep 2011, 00:07

De enzymen in de honing zijn hoegenaamd geen probleem. We voegen er zelfs nog toe.
Hier mijn receptje: 7,5 kg honing, citroenzuur 38g, wijnsteenzuur 122g, tannine 'tanno superb' 15g, voedingszout 'nutrisal' 15g, alfa-amylase 2,5 klpl, Zymex 15g, Bananenextract van 2,2kg bananen, 5 kruidnagels en als gist de dry of sweet mead van Wyeast.
Eerst worden de bananen die zwart zijn gerijpt gedurende 20 minuten gekookt en uitgeperst. Dit extract wordt bij de most gedaan. De most bevat naast de honing en de 25 liter water alle andere ingrediënten. Het water en de honing is voor menging verwarmd tot 40°C waardoor alles goed oplost. De enzymen krijgen nu 4 u tijd om hun werk te doen waarna de most wordt gefilterd en de gist wordt toegevoegd. Binnen de 24 u zou de eerste gisting op gang moeten komen. Mijn most had een sg van 1100 en begon te gisten op 22 mei. Op 25 juni was de gisting gedaan, het sg was gedaald tot 1000 en ik mat een alcoholgehalte van 13,5%. De mede is toen overgeheveld in nieuwe bidons voor verdere rijping, goed bijgevuld met de fles van 5 liter en ik heb op 4 september gebotteld.
Groeten,
Eugeen

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: mede

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 23 sep 2011, 13:22

jawi schreef:Ik vraag me ook af hoe lang je nou precies moet koken.
Jan Willem, koken is nergens voor nodig en beslist niet doen!
Oplossen in gekookt water, want al het water wat je voor Mede wilt gebruiken eerst koken!
En dan de honing erin oplossen.
Het Bijkersgilde http://www.bijkergilde.nl heeft een mooi boekje uitgegeven over Mede en Mede maken.
http://www.bijkersgilde.nl/uitgaven.htm Uitgegeven voor de cursus Medemaken dit voorjaar.
Stap voor stap is vermeld hoe je je eerste mede kan maken. En dan later leuk experimenteren met kruiden, specerijen, fruit e.d.
Kijk ook eens op het forum voor medemakers; http://www.debaldadigebij.nl/smf/index.php
Hier staan leuke recepten, en vragen, problemen, oplossingen en ervaringen van en voor medemakers.
Mede maken is een geduld kwestie, de lekkerste Mede is soms al enkele jaren "oud" voor de beste smaak :be9:
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten