Kennis uit wisselen.

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Kennis uit wisselen.

Bericht door Hans van der Post. » di 02 jan 2007, 19:17

In de rubriek:
Ziekten, parasieten en bestrijding staan de topics: "De verdwijnziekte slaat toe"! en "Bijensterfte" (van Marc Missotten)

Hier wordt een strijd geleverd om het gelijk. Ik heb een aantal mailtje gekregen over "de gelijk hebbende strijd".
Vind het jammer dat het nu daar over moet gaan - gelijk hebben -.

Dit forum is om kennis uit te wisselen zodat andere lezers wat aan die kennis hebben.

Een voorbeeld:
Als Els kleijendorst zegt dat er in haar omgeving genoeg stuifmeel is is dit waar!
Ze heeft al lang genoeg bijen om dit vast te kunnen stellen.
Zo ook ikzelf weet wel of er genoeg stuifmeel binnenkomt of in het veld aanwezig is.
Ken mijn omgeving als mijn "broekzak". En toch zegt men 250 Km zuidelijker; "dat zie je niet goed".

Ik heb al eerder opgemerkt dat; "over de horizon kijken" belangrijk is als je iets beweerd.
Hans

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Kennis uit wisselen.

Bericht door hans hoogendoorn » di 02 jan 2007, 21:29

[quote="marc"] In de verdwijnziekte slaat toe.
Hans, ik vind het nog steeds een debat, als je in een debat geen weerwoord kan verdragen is het geen debat meer.
Ik verdedig het stuifmeelstandpunt nog altijd met rede, tegenstanders zijn boos dat ze een gefundeerd antwoord krijgen.
Als ik naar hun 'goede drachten' vraag in aug/sept/okt hoor je niets meer.
Als Els of wie dan ook je daarover mailt dan moet je als rubriekbeheerder daar neutraal in zijn en geen partij kiezen, ik weet dat dat moeilijk voor je is maar toch. Dat hou je ook beter binnenskamers, net zoals ik niet spreek over de privé-mails die ik krijg over je houding en antwoorden in dit item.

Het is niet mijn bedoeling om op dit forum een stoorzender te zijn voor de anderen. Als dat toch zo zou overkomen bij iedereen, heb ik graag dat dit niet achter mijn rug om in mails wordt gezegd. Laat het dan maar horen, het forum kan gerust verder zonder mij, en mijn ideeën zonder het forum.[/quote]

Een debat. Goed, dat je dat woord noemt. Ik vroeg me ook af waarom er zoveel aandacht in de strijd ging zitten.
Sommigen houden daar van en anderen niet. Kijk maar naar het Lagerhuis op tv. Overgtuigen en aftroeven. Slimmer zijn.

Ik hou meer van een open discussie,
waarin wel het nodige gezegd mag worden, maar zonder te overtuigen of aan te vallen.
Ieder kan zelf zijn eigen waarheid er dan uitvissen.

De debatvorm ligt mij niet bepaald. De strijd staat volgens mij de openheid in de weg. Niet effectief.
Maar ja, waarom zou ik anderen verbieden te debatteren.
Anderen hoeven toch niet te zijn als ik ....

En er zijn forumers, die wel graag debatteren. Dat kan dan heftig worden.
Nu dreigt marc met de verdwijn(ziekte)truc. Hoeft van mij ook niet.
Ik doe niet mee, en kijk wel toe. Misschien leer ik er wat van.
Maar als je het mij vraagt ... liever niet.
!HaHo!

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Kennis uit wisselen.

Bericht door Hugo » di 02 jan 2007, 21:37

Alhoewel Marc regelmatig nogal kort door de bocht gaat, en ik ook vermoed dat er veel meer aan de hand is dan stuifmeeltekort in de herfst, vind ik zijn inbreng toch heel waardevol (en het leest bovendien lekker vlot).

mvg,

Hugo (1/2 bij die graag een beetje leven in de brouwerij ziet)

ps1. vooral in de brouwerij
ps2. bij mij staat de teller op 4 (4 productiekasten v/d 8 dood. Benieuwd wie dit jaar wint.


Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Kennis uit wisselen.

Bericht door maartenkleijne » di 02 jan 2007, 23:10

Hoe langer ik met iets bezig ben,
hoe meer vooroordelen en misvattingen ik leer voor waar aan te nemen.

Daarom ben ik altijd blij als iemand een keer de moeite neemt om tegen mij te zeggen:
'he joh, dat zie je helemaal verkeerd, het is precies andersom'. Zelfs als blijkt dat ik het toch bij het juiste eind had, ben ik dankzij het tegengas terug bij de waarheid van heden in plaats van bij een inmiddels ontraceerbare 'ervaringswijsheid'.

Dus van mag iedereen onbeperkt tegen mijn schenen schoppen, dan blijf ik alert en bij de
les.

Er wordt een hoop onzin verkocht op deze planeet, en de grootste onzin komt vooral van de mensen die er het meeste verstand van hebben, en voetstoots worden geloofd omdat ze al zo vaak heel goede dingen hebben gezegd.

De verdwijnziekte slaat toe terwijl wij juist de dingen doen die wij verstandig vinden. We hebben dus nieuwe waarheden, en nieuwe verstandige dingen nodig, die in strijd kunnen zijn met wat voorheen verstandig was.

Kinderen en gekken zeggen de waarheid, dus die hebben we nu het meeste nodig. Tot de ervaring heeft geleerd dat we een ronde verder zijn.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kennis uit wisselen.

Bericht door marc » wo 03 jan 2007, 11:27

Even ook iets zeggen in het keukenhoekje van de redactie.
Wie achter mij een moeilijk iemand ziet die kost wat kost zijn gelijk wil halen is verkeerd. Als er een logische, goed gefundeerde kijk bestaat op de bijensterfte, die ik niet uit mijn duim zuig maar resultaat is van observatie om me heen, dan ga ik er wel voor. Alleen gefundeerde argumenten halen mij dan van de wijs, daar heb ik oor voor en dan herzie ik mijn stelling.
Ik heb mijn ideeën nu pas gebracht omdat ik de mengelmoes van richtingen waarop sommigen voortspinden niet juist vond en moe was. Ik wou m.a.w. de forumers eens met de neus op de feiten drukken.

In België is de reactie nu al heel goed, binnen 2 weken volgen de eerste uiteenzettingen en andere initiatieven worden volop genomen, o.a. verenigingen en imkergroepen vragen bij diverse plantenzaken naar de voordeligste prijzen om massaal bijenbomen aan te kopen... Dan kijk je even naar je forum omdat je het ook daar bracht en...

Hoe reageren jullie dan op volgende :

Hans heb ik al dikwijls domme antwoorden zien geven op andere items, hij is van in den beginne principeel tegen, wat zijn tot nog toe zijn redenen :
- in Zuid-Frankrijk is het toch al langer warmer (raakt kant nog wal, zie mijn reactie daarop)
- wij hebben geen probleem in Oegstgeest, O. heeft een zeer goede stuifmeeldracht, maar we zitten er met 20 imkers en kennen veel wintersterfte ! Ik vraag dan naar de voorkomende drachten in de maanden aug-sept-okt - antwoord van Hans : GEEN, maar duidelijk in zijn gat gebeten (kom jij van 250 km verder mij vertellen dat ik mijn drachten niet ken... wat ik niet deed, ik stelde gewoon een belangrijke vraag)

Jan is ook tegen de stuifmeelstelling want :
- hij staat in augustus met 70 volken op de bloemvelden - als je hem de belangrijke vragen stelt of hij daar nog voor de honingopbrengst staat en vraagt naar zijn september en oktoberdrachten, dan eindigt alles in het alleszeggende 'amen'

Els apprecieer ik al een tijdje op dit forum om haar pollenkennis, zij zit in situatie die dikwijls een schoolvoorbeeld is van een drachtprobleem (zie ook mijn verhaal over de collega op het item). Ik probeer haar te helpen en stel de nodige, belangrijke vragen om erachter te komen. Resultaat : moord en brand, hoe durf ik Els naar haar sept-okt-nov drachten vragen !!! een antwoord heb ik niet gehad.

Kroese : dikt nu nog wat aan en steunt Jan met een subliem foutje door te zeggen dat Jan in het 'najaar' met zijn volken op de bloemen velden staat, Jan had het echter duidelijk over de maand aug. Dat forumers na deze heisa misschien bang zijn om nog te reageren in het onderwerp is waar want ik kreeg op mijn mail-adres tot nog toe 6 reacties van verbolgen forumers die de uitlatingen van sommigen van jullie ongehoord en zelfs onbekwaam vinden, maar ze zeggen dit liever niet op het forum.

Voor HaHo is het woord 'debat' er te veel aan, maar het zijn wel jullie die dat ervan gemaakt hebben. "Overtuigen, aftroeven, slimmer zijn" wordt je verweten als je belangenloos en met overtuiging mensen wat wil bijbrengen. Misschien had het uit een gesubsidieerd onderzoek moeten komen om aangenomen te worden.

Anderen reageren zonder het document gelezen en begrepen te hebben en leggen mij andere woorden in de mond, die ik telkens moet weerleggen.

Wat is hier gaande heren en dames, zoeken we hier wel echt naar een oplossing of zijn sommige mensen tegen een bepaalde vorm van succes bij een ander, heeft er iemand bang dat de geldstromen naar PPO in het gedrang zouden komen als dit maar eens moest waar zijn... ik weet het niet.

Ik kies ook niet voor HaHo's 'verdwijntruc' maar blijf natuurlijk ook niet tegen muren praten. Jullie mogen mij voorstellen wat jullie best vinden voor het forum. Als jullie vinden dat ik best buiten het item 'verdwijnziekte' blijf, wil ik dat gerust doen.

Waarom is een vraag stellen en een antwoord krijgen toch zo moeilijk geworden vandaag de dag ?

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Kennis uit wisselen.

Bericht door hans hoogendoorn » wo 03 jan 2007, 14:56

Marc

Debat was je eigen bewoording in een poging om Hans vd P weer terug in zijn mand te sturen.
Intussen lijkt het nu meer op verwijten en meppen. Ver onder de maat.
Met welke 'belangeloze' bedoelingen dan ook.
Succes ermee.
!haho!

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Kennis uit wisselen.

Bericht door jjmvaningen » wo 03 jan 2007, 17:48

citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Geplaatst door marc:

"Waarom is een vraag stellen en een antwoord krijgen toch zo moeilijk geworden vandaag de dag ?"

--------------------------------------------------------------------------------

omdat beantwoorden de onwaarheid aan het licht brengt?
omdat beantwoorden dwingt tot nadenken?
omdat beantwoorden moeite kost?
omdat beantwoorden vraagt om loslaten van eigen waarde-oordelen?
omdat beantwoorden dwingt om na te denken over feiten en oordelen?
omdat beantwoorden ........................ enzovoort.

Marc, gewoon doorgaan

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kennis uit wisselen.

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 03 jan 2007, 19:28

----------
Geplaatst door marc:

"Waarom is een vraag stellen en een antwoord krijgen toch zo moeilijk geworden vandaag de dag ?"
--------

omdat er belangrijker dingen in het leven zijn dan bijen.

omdat pressie - op welke manier dan ook - vaak averechts werkt.

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Kennis uit wisselen.

Bericht door frits dalm » do 04 jan 2007, 00:26

Persoonlijk vind ik dat er een behoorlijk dramde door te beweren dat de volken aan te weing of verkeerd stuifmeel ten onder gaan. Waarom dan zoveel verschil op een stand of standen die dicht bij elkaar zijn en waar de volken het zelfde drachtgebied hebben???

Volgens mij is het een complex van omstandigheden die de wintersterfte veroorzaakt, wij hadden jaren geleden een groot winterverlies en dat was voor bijna iedere imker gelijk, ongeacht of hij wel of niet behandeld had. Ook de mensen die met elk middel dat ze in handen kregen hadden bestreden hadden grote verliezen. Heb ook niets meer over die zg condensvrije kast iets gehoord!!
Frits

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Kennis uit wisselen.

Bericht door Ria van den Berg » do 04 jan 2007, 02:46

Hoewel ik stellig overtuigd ben, dat een goede stuifmeelvoorziening van levensbelang is voor de bijen, wil ik toch even melden, dat bij ons alle dracht plotseling afgelopen kan zijn door een zgn. "dodelijke vorst". Dat kan al eind augustus voorkomen. Onze buurman imker, die met één honingbak, koninginnerooster en dan honingkamers werkt, is zo wel eens de helft van een stand kwijtgeraakt. Niet door het stuifmeel natuurlijk, maar gewoon verhongerd, omdat hij niet op tijd alle standen kon voeren (hij heeft ongeveer 1000 volken). We zijn altijd blij als we bijen zien binnenkomen met stuifmeel als we aan het inpakken zijn, begin oktober, maar dat is bijna nooit massaal. We hebben hier wel meestal een prima wilgendracht en van klaverstuifmeel is ook bekend dat het goede kwaliteit is. Toch, hebben we tot nu toe, niet echt last van een "verdwijnziekte" gehad. Ik weet dat de situatie hier anders is dan in West Europa, maar ik ga zeker met Jan Trip mee, dat er meer aan de hand moet zijn. Marc, hoe goed je het ook bedoelt, blijf niet op één paard wedden en houdt je ogen open. En voor alle forummers : Laten we het een beetje gezellig houden en proberen niet op de man te spelen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten