Wetenschappelijk onderzoek

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Wetenschappelijk onderzoek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Heel vaak komt er een (wetenschappelijk getint) onderzoek over bijen naar voren: Waar moet je zo'n onderwerp plaatsen. Bijv:

Wetenschappelijk onderzoek in Nederland naar bijen, varroamijten, en andere insecten, etc.....

Hiervoor mij heb ik het promotieschrift liggen van Marie Jose Duchateau. Zij word zo'n beetje als enige bijenonderzoeker nog geteld in Nederland wat natuurlijk niet helemaal waar is. Er zijn nog meer.
Ze is gepromoveerd in 1989 (toen nog?) Rijksuniversiteit Utrecht. Haar Co-pomotor was onzer aller H. Velthuis. Inmiddels met emiritaat.

De titel van haar promotieschrift luidt: The regulation of colony development in the bumble bee Bombus terrestris.


Een nieuwe rubriek wetenschappelijk onderzoek, gerelateerd aan de bijenteelt???
jp
tineke w.
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: Wetenschappelijk onderzoek

Bericht door tineke w. »

Ik zou daar wel voor voelen Jelte Pieter. Een soort "voor u gelezen"-rubriek, waarbij het leesvoer wetenschappelijke publikaties zijn, en ook vakbladartikelen. Heb je nagedacht over eventuele rubrieken? Voertaal?
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Wetenschappelijk onderzoek

Bericht door hans hoogendoorn »

Lijkt me ook een goede zaak.

Onderzoek, wetenschappelijk en anderszins tbv de bijen.

ruim bezien.
alles wat vermeldenswaardig is.
verslagen, oproepen, uitslagen, interressante ontdekkingen
etc.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wetenschappelijk onderzoek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Beste Hans en Tineke,

leuk jullie reactie te lezen. Ik constateerde dat de rubriek wetenschap eigenlijk mist. Nu zit deze her en der verspreid over het forum. Ook idd de betere vakbladen in het Engels en Duits etc.

Aardig dat jullie dat ook zo vinden. Misschien is het iets voor de forumredactie. Wat betreft de voertaal: ik heb al eens de transformatie van ons forum naar een Europees forum geopperd, maar daar voelde 'men' toendertijd niets voor. Onder het motto: Nederland gidsland. Nu zal dat denk ik nog zo zijn.

jp
tineke w.
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: Wetenschappelijk onderzoek

Bericht door tineke w. »

Ik bedoelde eigenlijk: moet buitenlandstalige informatie altijd in het Nederlands worden geplaatst volgens jullie?
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Wetenschappelijk onderzoek

Bericht door Romée van der Zee »

Er is altijd het uitgangspunt gehanteerd dat het imkerforum Nederlandstalig is, en dat stukken uit andere landen alleen met/in vertaling geplaatst zouden moeten worden. Sterker nog, gebruik van de Friese taal, de tweede landstaal in Nederland, is voor veel Nederlandssprekenden niet begrijpelijk (het is immers een andere taal dan Nederlands) en om die reden op het forum niet gewenst.
Dit om te voorkomen dat mensen buitengesloten worden die de orginele stukken niet kunnen lezen.

Je kunt altijd van gedachten veranderen, maar ik ben daar niet voor. Waarom niet een speciale pagina op de site waar wetenschappelijke stukken kunnen worden gedownload, met bovendien de oproep aan vrijwilligers om van de meest gedownloade stukken een samenvatting te maken. Of wie weet nog een beter idee.

Overigens, er zijn al Europese sites.

grtn
Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wetenschappelijk onderzoek

Bericht door Oude Essink »

Ik ben het er altijd mee eens geweest, dat de nederlandstalige imker zich thuis moet voelen op dit forum voor nederlandstaligen ; met zijn/haar bijdragen verrijk je ook de meertalige intellectuelen, die vaak meer theoretisch dan praktisch bezig zijn. Als je meertaligheid op het forum toestaat, jaag je de gewone nederlandstalige imker onherroepelijk weg en schiet het forum zijn doel voorbij: niet doen dus !
Wie "wetenschappelijke" teksten of wat daar voor door wil gaan in andere dan de Nederlandse taal wil lezen, zal zijn/haar weg snel elders vinden.
Een rubriek " buitenland" met samenvattingen in het nederlands van interessante onderwerpen en URL-verwijzingen naar de oorspronkelijke sites, lijkt mij een zeer welkome aanvulling op onze rubrieken.
hennie oes

Afbeelding
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Wetenschappelijk onderzoek

Bericht door jjmvaningen »

de doelgroep is NL-sprekend e/o begrijpend (dus ook friezen, groningers, achterhoekers en hagenezen).
mits in het NL vind ik alles goed (voor anderstalige documenten goolgle ik wel c.q. bezoek ik wel andere sites.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wetenschappelijk onderzoek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hennie schrijft:
ben het er altijd mee eens geweest, dat de nederlandstalige imker zich thuis moet voelen op dit forum voor nederlandstaligen ; metzijn/haar bijdragen verrijk je ook de meertalige intellectuelen, die vaak meer theoretisch dan praktisch bezig zijn. Als je meertaligheid op het forum toestaat, jaag je de gewone nederlandstalige imker onherroepelijk weg en schiet het forum zijn doel voorbij: niet doen dus !

Ik ben daar toch niet zo bang voor[;)]. Ik denk dat dit in de praktijk reuze mee zal vallen. Ook nu zie je dat sommige mensen al gaan vertalen en een tekst door een vertaalmachine 'heengooien'. Wat mij betreft mag de redactie de poorten open gooien, hetzij voor bepaald gedeelte. Steeds meer Nederlanders en Belgen spreken/schrijven/lezen vloeiend Engels. Voor de rest blijft er nog genoeg over (sterker nog, het overgrote merendeel) voor de Nederlandstalige imkers aangezien die toch wel blijven schrijven. Daarvoor is het forum veel te leuk.

jp
tineke w.
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: Wetenschappelijk onderzoek

Bericht door tineke w. »

Mij lijkt het meest informatief wanneer degene die een bericht plaatst, in het Nederlands een samenvatting geeft of op andere manier vertelt wat hem/haar in de publicatie belangrijk lijkt. Daarbij altijd een goede bronvermelding, zo mogelijk met een link, zodat de echt geinteresseerde verder kan kijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten