Forum-app: Tapatalk

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Forum-app: Tapatalk

Bericht door Wim Joosten » wo 13 nov 2013, 11:43

Ik zal me er eens in gaan verdiepen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Forum-app: Tapatalk

Bericht door Ewout » wo 13 nov 2013, 12:05

Zoiets: http://themeforest.net/item/metro-a-res ... b3/4559274
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de opmaak van het forum dan te laten zoals hij nu is voor 'gewone' computers/laptops, en alleen voor de lagere resoluties de stylesheets van Metro in te schakelen...

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Forum-app: Tapatalk

Bericht door kor » do 14 nov 2013, 17:13

Een goed idee van Ewout volgens mij, zo'n responsive template. Je kan met _relatief_ minimale inspanning (ik weet niet hoeveel werk het is om een template te installeren op phpbb) veel resultaat bereiken. En je hoeft geen aparte app te installeren, je kan het gewoon via de browser blijven benaderen, veel minder beheer in de toekomst voor de beheerder lijkt mij, dan als je er zo'n app bij haalt.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Forum-app: Tapatalk

Bericht door Wim Joosten » za 16 nov 2013, 16:49

Ik heb Tapatalk geïnstalleerd. Je kunt het forum vinden onder bijenhouden

Voor de rest kan ik het forum prima zien op androïd en ipad. Ook zonder tapatalk. Het is niet zo dat ik het niet wil doen, ik zie het nut van de andere voorstellen niet zo.
Met vriendelijke groet,
Wim

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Forum-app: Tapatalk

Bericht door kor » za 16 nov 2013, 17:17

Het gaat net aan op mijn iPad mini. Maar het gaat niet soepel, en met de duim links aanklikken kan ik vergeten.

Het voordeel van een responsive template is deels een ideologische: alles via het open web en niet via een native app, elke pagina beschikbaar onder een URL. Zoiets. En verder: niet weer een of andere app installeren waarvan ik niet weet of ie veilig is. Maar goed, zonder lukt ook wel.

groet,
Kor

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Forum-app: Tapatalk

Bericht door Wim Joosten » za 16 nov 2013, 21:29

Ik wil er nog wel even naar kijken. Ik begrijp dat bestaande templates moeilijk aan te passen zijn en dat Metro een eenvoudige oplossing hiervoor is maar dan met een andere layout.
Met vriendelijke groet,
Wim

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Forum-app: Tapatalk

Bericht door kor » za 16 nov 2013, 21:37

Ja, een bestaand template aanpassen dat is gevaarlijk, het is net een kaartenhuis. Er van uitgaande dat het een goed template is, en dat mag toch wel als ze er 15 eur voor vragen, zou ik er heel blij mee zijn, en Ewout volgens mij ook. Ik wil de kosten wel met hem delen :-)

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Forum-app: Tapatalk

Bericht door Ewout » za 16 nov 2013, 23:55

Het is natuurlijk nogal wat om het hele forum op een ander template te zetten.

Maar ik vind tapatalk een slechte oplossing voor een probleem dat er niet hoeft te zijn. Iemand die via google op dit forum terecht komt met zijn telefoon moet niet eerst een app hoeven te installeren om het fatsoenlijk te lezen. Ik bekijk het forum weleens op mijn telefoon (in de trein), maar vermijd dat omdat het eigenlijk geen doen is. Laat staan posts typen. Inzoomen om op een knopje te drukken, uitzoomen om te lezen, etc. Met een 'responsive' ontwerp past je forum layout zich aan op de grootte van het scherm van degene die er naar kijkt. Bekijk de demo van Metro maar eens: http://phpbb3.pixelgoose.com/preview-me ... ue%20Metro maak je scherm zo smal mogelijk en je ziet bij het verkleinen hoe de opmaak verandert tot de opmaak die je op je telefoon zou krijgen.

Maar wat ik voorstelde is iets simpeler dan het hele template te wijzigen: de CSS van Metro alleen gebruiken voor de kleine devices, voor de grotere devices laat je dan alles zoals het is. Je zou even moeten navragen bij de makers of dat kan, maar volgens mij blijven de templates namelijk zoals ze nu zijn (Prosilver) en is het alleen de styling die aangepast is. Maar verzeker je daar eerst van.

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Forum-app: Tapatalk

Bericht door kor » zo 17 nov 2013, 00:11

Oh ja dat is ook een idee. Bedoel je met een @media query?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Forum-app: Tapatalk

Bericht door Ewout » zo 17 nov 2013, 12:47

Ja dat bedoel ik. Maar het lijkt erop dat het iets lastiger is dan dat.

Bij wijze van experiment staat Metro nu geinstalleerd. Je kunt hem op je profiel pagina in- of uitschakelen (verander prosilver in Metro Golden). Het ziet er goed uit, al heeft het nog weinig van de bijenhouders-identiteit (met name het ontbreken van een header).

Ook het aanmaken van een nieuw bericht brengt een zee van knoppen met zich mee die er niet waren (alle custom tags):
knoppen.png
Los daarvan, voor mobiel is het zeker een vooruitgang.
photo.jpg
De kleuren zijn misschien nog wat heftig/contrastrijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten