kritiek

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: kritiek

Bericht door dineke » do 24 jan 2013, 17:46

Nhl-bit schrijft: Er wordt niet consequent gemodereerd.

Daar heb ik helemaal geen probleem mee. Je mag wel bedenken, de moderators zijn allemaal vrijwilligers. De één zal wat sneller ingrijpen dan de ander. Zo erg is dat toch niet? :)

En ja, de contributie van de NBV is stevig. Maar als er dingen mee worden gefinancierd/gesponsord zoals dit forum, vind ik dat meer dan acceptabel. Als beginner leer ik heel veel van dit forum. En bovendien geniet ik ervan, van die gedachtenuitwisselingen tussen bevlogen bijenliefhebbers. :be3:

Groetjes, Dineke.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kritiek

Bericht door alfa vulgaris » do 24 jan 2013, 18:10

Even een berichtje voor nhl_bit.

Kan een mens ook fouten maken?
Ik ben hier voornamelijk om te leren over bijen met als doel dat ik minder fouten ga maken en effectiever ga bijenhouden.

Ik heb in mijn berichtje proberen aan te geven dat ik van inzicht ben verandert m.b.t. de censuur en kwam met argumenten daarvoor.

Immers het nog steeds bestaan van dit onderwerp is volgensmij het bewijs dat er geen sprake is van censuur
en het nog steeds bestaan van jouw onderwerp over de ALV NBV is daar volgensmij ook een bewijs van.

nhl_bit,draai er niet om heen en haal er niet van alles bij is mijn mening.
Start een onderwerp en zeg heel direct wat je vind,zodat misschien anderen van inzicht kunnen veranderen en daar naar gaan handelen.
Je doet in elk geval voorkomen dat het je doel is en ik denk dat het effectiever is.

Ik geloof dat ik er nu wel mee klaar ben en doe dus maar geen poging meer om me te verleiden tot discussie want ik heb niks meer te zeggen.

Alfa

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kritiek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 24 jan 2013, 21:14

Een korte reactie mijnerzijds (ik haalde de discussie over het Bijenhuis weg)
1. In de door mij beheerde rubriek " [...] Voor het bespreken van forumaangelegenheden (daar hoort censuur ook bij) hebben wij ook een apparte forumrubriek, waarin het huidige onderwerp ook thuis zou horen.
Ik had kunnen proberen de bijenhuisdiscussie zelf over te hevelen; het redigeren daarvan echter neemt de nodige tijd en die tijd had ik op dat moment niet.
2. Vanaf het onstaan [...] Dit wil ik toch even kwijt.
Hennie,

ik vind je reactie eerlijk en recht aan, recht toe. Dank ervoor.
Ik kan overigens prima leven dat de berichten niet of zijdelings gaande over het onderwerp kunstraat pers verwijderd zijn. De boel overzetten naar een nieuw topic kost denk ik idd veel tijd, en voila, de discussie kan hier verder worden gevoerd (en wordt nu ook gevoerd).
heb ik aangegeven, dat er een rubriek "verenigingen" is, die meer geeigend zou kunnen zijn voor de bedoelde discussie; overigens denk ik, dat het bediscussieren van interne verenigingsaangelegenheden op het forum weinig zinvol is.

Maar nu de diepte in:
Ik vraag me af dat interne verenigingsaangelegenheden op het forum bediscusieren weinig zinvol is. Ik zie dat toch anders temeer omdat de NBV de grootste vereniging is van NL en eigenlijk het enige optie is om je aan te sluiten bij een vakvereniging naast de ANI dan. Al zou het alleen maar zijn om eens te stemming te peilen.

In het verleden heb ik hier me wel eens vaker afgevraagd waarom niet meer verenigingzaken (in eerste plaats van de NBV, maar ook van andere verenigingen) te integreren in het forum. Ook met name (actuele) discussie op het forum leven niet of mijn inziens nietgenoeg binnen de vereniging of het blad Bijenhouden. Inmiddels is dat wel verbeterd, want zie de rubrieken van Imkerpedia in het Bijenhouden. Bovendien kom ik terug op mijn vraag (ben dus niet consistent nhl_bit :) ), want onafhankelijkheid van dit forum is een groot goed. En ik denk dat het terecht is dat hier zorgen over hebben bestaan en nog bestaan (dan verwijs ik hier ook naar de kanttekening van Hennie). Ik kan me enige consternatie (ook buiten de redactie) nog wel herrinneren toen NBV als sponsor ging optreden.

Ik heb nog eens even de statuten van de webredactie gelezen. Daarin tel ik maar liefst 33 keer de NBV. Als ik eerlijk ben en de tekst zo lees zou ik niet meteen oordelen dat dit forum onafhankelijk is. Het is doorspekt met NBV. Het heeft weliswaar een historische oorzaak, niettemin is het de vraag dat het wenselijk is. Jammer dat andere verenigingen toen niet meegedaan hebben! Maar wellicht kan het een en ander worden voorzien.

To zover. Mijn tijd is op. Zembla begint! Niettemin zou ik graag verder willen discusieren komende dagen over dit onderwerp! Niet alleen over de onafhankelijkheid van dit forum, maar ook over de statuten en andere forumregels, etc.


gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kritiek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 05 feb 2013, 19:06

Bart,

met smacht heb ik door de laatste Bijenhouden gebladerd, maar niks gevonden. Geen interview met Jeroen Vorstman.
Wellicht komt het er nog in te staan voor de ALV van 26 april.

gr
JP

nhl_bit
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 20:54

Re: kritiek

Bericht door nhl_bit » wo 06 feb 2013, 14:47

dineke schreef:Nhl-bit schrijft: Er wordt niet consequent gemodereerd.
Daar heb ik helemaal geen probleem mee. Je mag wel bedenken, de moderators zijn allemaal vrijwilligers. De één zal wat sneller ingrijpen dan de ander. Zo erg is dat toch niet? :)
Als beheerders zich door inhoudelijke voorkeuren laten leiden is dat wel erg.
alfa vulgaris schreef: Immers het nog steeds bestaan van dit onderwerp is volgensmij het bewijs dat er geen sprake is van censuur
en het nog steeds bestaan van jouw onderwerp over de ALV NBV is daar volgensmij ook een bewijs van.
Een cascade van berichten is lastiger om te stoppen.
Jelte Pieter Dijkstra schreef: Bovendien kom ik terug op mijn vraag (ben dus niet consistent nhl_bit :) ), want onafhankelijkheid van dit forum is een groot goed.
Idd JP :), over welke vraag heb je het en hoe bedoel je "terugkomen" op je vraag, als in herroepen of als in later bespreken?
Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Ik heb nog eens even de statuten van de webredactie gelezen. Daarin tel ik maar liefst 33 keer de NBV. Als ik eerlijk ben en de tekst zo lees zou ik niet meteen oordelen dat dit forum onafhankelijk is. Het is doorspekt met NBV. Het heeft weliswaar een historische oorzaak, niettemin is het de vraag dat het wenselijk is. Jammer dat andere verenigingen toen niet meegedaan hebben! Maar wellicht kan het een en ander worden voorzien.
Forum redactiestatuut
Hier was ik een tijdje door uit het veld geslagen, als je dat leest valt je toch niks meer in!
Volgens mij geven de beheerders onjuiste informatie en proberen ze deelnemers op het verkeerde been te zetten. Misschien zou je het zelfs liegen kunnen noemen.
redactiestatuut schreef:4.1 Bijenhouden.nl is een uitgave van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging.
Bart de Coo schreef:Het is bijvoorbeeld al lastig om duidelijk te (blijven) maken dat dit geen NBV-forum is.
redactiestatuut schreef:4.3 Het (NBV) hoofdbestuur wijst uit zijn midden een lid aan dat contact houdt met de webbeheerder. Tenminste eenmaal per jaar bespreekt de webbeheerder met deze (NBV) hoofdbestuurder het redactionele beleid.
Wim Joosten schreef:Er is totaal geen bemoeienis vanuit het NBV over wat er wel of niet op het forum geschreven wordt.
Oude Essink schreef: In onze overeenkomst met de NBV hebben wij evenwel de volledige inhoudelijke onafhankelijkheid van het forum veilig gesteld
redactiestatuut schreef:Bijenhouden.nl heeft een tweeledig doel:
- informatie te geven en de discussie te bevorderen over het beoefenen van de bijenteelt in de ruimste zin van het woord, zowel voor de leden van de NBV als voor andere deelnemers;
- als communicatiemiddel de NBV-leden informatie te geven en de discussie te bevorderen over de activiteiten van de NBV.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kritiek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 06 feb 2013, 15:05

Ik heb elders van de week al op het forum gezegd dat ik binnen afzienbare tijd graag op deze topic terugkom. Zodra ik meer tijd heb zal ik dit ook diepgaander proberen te doen. Een zorgvuldige bijdrage kost tijd.

In ieder geval ben ik blij NHL_bit (beetje rare naam hoor :lol: ) dat je die bepaalde quote uit mijn bijdrage haalt. Het aantal "NBV's" in die tekst gaat mij ook nogal ver en spreekt mijn inziens voldoende tot de verbeelding. Het statuut hoe het er nu uitziet is niet wenselijk. Ik zou er voor willen pleiten om de boel weer open te gooien. Minder NBV, meer onafhankelijkheid en meer eigen inbreng van forumers.
Om maar een ideetje te noemen, ik wil best elk jaar een vrijwillige bijdrage geven. En het zou wel eens kunnen dat er veel meer imkers hier daar best een beetje geld voorover hebben. Als het toch om zo weinig geld gaat dat de NBV inbrengt... En het is nog eens het proberen waard om bepaalde verenigingen opnieuw aan te schrijven. Misschien dat ze nu wel willen.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: kritiek

Bericht door Wim Joosten » wo 06 feb 2013, 16:59

Die statuten zijn in 2000 vastgesteld. Voorheen had Romée van der Zee dit forum opgezet en zij heeft toen de hele opzet overgedaan naar de VBBN, zodat het voortbestaan van het forum gegarandeerd bleef. De statuten zijn toen naar voorbeeld van het Nederlands Forum van Journalisten opgesteld. Volgens deze statuten is de NBV eigenaar van het forum maar heeft de redactie alle journalistieke vrijheid. Het enige waar de NBV ons nu nog aan houdt is dat de eindbeheerder NBV-lid is en verder worden wij in alles vrij gelaten.

Het beheerdersteam bestaat uit vrijwilligers en steekt hierin dus vrij tijd. Allen doen het naar eer en geweten. @nhl-bit: jouw berichten vormen in grote mate een hetze en stemmingmakerij op dit forum. Dat is niet alleen in deze rubriek maar ook in andere. Het imkerforum is hier niet voor bedoeld dus stop daar mee en val ons daar niet langer mee lastig. Jij maakt ons uit voor leugenaars en daarmee ben je voor mij een stap te ver gegaan. Ik waarschuw niet weer!
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kritiek

Bericht door alfa vulgaris » wo 06 feb 2013, 16:59

Jelte Pieter Dijkstra schreef:En het is nog eens het proberen waard om bepaalde verenigingen opnieuw aan te schrijven. Misschien dat ze nu wel willen.gr.
Moet eigenlijk wel lachen (hoofdschuddend)

Hoeveel bijehoudersverenigingen zijn er eigenlijk in Nederland?
Het lijkt erop dat je het bij enkelvoud kan houden Jelte.
Ik denk dat de consument,mocht er een probleem zijn,dit zelf heeft gecreëerd.

Nederland vrije markt?
Iedereen heeft de vrijheid om samen een vereniging op te zetten of een forum.
Eventueel druk uit te oefenen op een bestuur zodat ze daadwerkelijk de belangen van de leden gaan behartigen mocht dat niet zo zijn.
Het ultieme machtsmiddel: Je lidmaatschap opzeggen en ergens anders je "heil" zoeken.

Dit alles doet me aan als een soort van Stockholm syndroom.

En nhl_bit,ik zou het op prijs stellen als je een leukere avatar kiest.
Hij past zowieso niet,want de avatar geeft de indruk dat je de strijd hebt opgegeven.

En denk niet dat ik een NBV-vriendje ben...
Ik vertel gewoon hoe ik er tegenaan kijk en draag een mogelijke oplossing aan.

Belangrijk is: Niet gaan handelen gebaseerd op valse argumenten dat sloopt alleen maar.

jjmvaningen
Berichten: 1106
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: kritiek

Bericht door jjmvaningen » wo 06 feb 2013, 19:00

nhl_bit schreef:Hier was ik een tijdje door uit het veld geslagen, als je dat leest valt je toch niks meer in!
Volgens mij geven de beheerders onjuiste informatie en proberen ze deelnemers op het verkeerde been te zetten. Misschien zou je het zelfs liegen kunnen noemen.
het zal wel aan mij liggen, maar wat is nu je punt dat je wilt zetten?
overigens krijg ik met goolgen wel rare sites met nlh_bit, maar dat zal jij wel niet zijn. :)
groet, jacques (met vizier omlaag, hier mee bedoel ik de invulling van mijn persoonlijke achtergrond)

nhl_bit
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 20:54

Re: kritiek

Bericht door nhl_bit » wo 06 feb 2013, 20:31

Wim Joosten schreef:Die statuten zijn in 2000 vastgesteld. Voorheen had Romée van der Zee dit forum opgezet en zij heeft toen de hele opzet overgedaan naar de VBBN, zodat het voortbestaan van het forum gegarandeerd bleef. De VBBN heeft toen de statuten opgesteld zoals ze er nu uitzien. Het enige waar de NBV ons nu nog aan houdt is dat de eindbeheerder NBV-lid is en verder worden wij in alles vrij gelaten.
Zou je kunnen aangeven aan welke punten van het statuut je je nu nog gehouden voelt en welke niet?

Fijn dat je je ook weer in de discussie mengt Alfa.
alfa vulgaris schreef:nhl_bit,draai er niet om heen en haal er niet van alles bij is mijn mening.
Start een onderwerp en zeg heel direct wat je vind,zodat misschien anderen van inzicht kunnen veranderen en daar naar gaan handelen.
Je doet in elk geval voorkomen dat het je doel is en ik denk dat het effectiever is.
jjmvaningen schreef:het zal wel aan mij liggen, maar wat is nu je punt dat je wilt zetten?
Dat had ik dacht ik toch vrij duidelijk geformuleerd:
nhl_bit schreef:Okee mijn stelling. De verwevenheid tussen NVB en dit forum maakt zinvole discussies over de NBV en organisatie van onafhankelijke imkers op dit forum onmogelijk. Dit forum beweerd een onafhankelijk forum te zijn maar wordt zowel gefinanciert als bestuurd door de NBV. Discussies over NBV worden stelselmatig verwijderd of bemoeilijkt door de beheerders.
Wim Joosten schreef:@nhl-bit: jouw berichten vormen in grote mate een hetze en stemmingmakerij op dit forum. Dat is niet alleen in deze rubriek maar ook in andere. Het imkerforum is hier niet voor bedoeld dus stop daar mee en val ons daar niet langer mee lastig. Jij maakt ons uit voor leugenaars en daarmee ben je voor mij een stap te ver gegaan. Ik waarschuw niet weer!
Kun je je aantijgingen wat concreter maken? Anders moet ik nog beginnen te schreeuwen dat ik wordt gedemoniseerd en bang ben dat er dadelijk een Wageninger met pistool voor mijn deur staat :)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten