Rare tekens

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Rare tekens

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 20 mar 2013, 21:32

Ik zocht even in het archief en kwam stukjes van mijzelf tegen, bijv. deze uit 2001. De bijdrage zit vol rare tekens. Hoe kan dit?? Ik vind dit ernstig! Kan dit verholpen worden?

Donderdag was ik heel even de held. Er zijn namelijk van die momenten dan ben je het middelpunt van de belangstelling, dan willen mensen alles voor je doen, want jij bent dan ”˜the hero'! Donderdag morgen was zo'n moment.
Ik reed namelijk in de bus, lijn 51van het Groninger station naar Haren, om er bij de failliet verklaarde hortus uit te stappen. Nog maar net op weg heerste er een panische stemming bij een aantal meisjes en vrouwen twee rijen met stoelen verder op. Wat was namelijk de oorzaak hiervan; een klein ondeugend zoemend geval. Was het een bij of een wesp? Langzamerhand kwam het trage insect de kant van mij op, zodat ik kon bepalen dat het een wesp was. Maar hoe meer hij vloog en des te beweeglijker het dier werd, hoe angstiger de buspassagiers. Er begonnen al enkelen te enigszins luider te gillen en zaten al bijna in de stoel van de buurvrouw. Zie(t) je/u het al voor je/u?
Mijn gedachten waren: “Och och och en dat om een wesp'
JP

Hein5689
Berichten: 72
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 09:41
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Rare tekens

Bericht door Hein5689 » do 21 mar 2013, 21:13

Dat zijn "andere" tekens, mogelijk smilies die hier op het forum werden gebruikt (de codes dan, niet perse de smilies) Ik ben bang dat er -behalve een tamelijk uitgebreide vertaalslag- weinig aan valt te doen. Overigens is de tekst an sich nog wel te lezen en te begrijpen.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rare tekens

Bericht door Ewout » do 21 mar 2013, 22:55

Jelte, dit zijn dubbel geparste tekens. Ik heb een half jaar geleden een flink stuk van het archief opgeschoond (dat zat bomvol met spam en gebroken forum code, missende afbeeldingen etc.), maar door de gekozen tabel-opmaak (een gekke latin variant) gaat het niet allemaal even makkelijk automatisch. Dit zijn artefacten daarvan. Het is in elk geval leesbaar, in tegenstelling tot daarvoor. Zie het als een soort stof op de archieven.
Ik kan hier ooit nog wel een keer naar kijken, maar het kost veel tijd en levert weinig op. Valt samen met het herstellen van de post-count in een donker to-do lijstje op het beheerdersforum.

Overigens ' is "right double quote", dubbele aanhalingstekens dus, in de rechtervariant (dus niet de standaard "). Die kunnen in de huidige tabelopmaak niet zonder meer worden opgeslagen. Zo zijn er in jouw oude friese uitspattingen volgens mij ook nog een paar diacritische tekens verloren gegaan (nog kleinere baathebbende doelgroep :be7: )

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Rare tekens

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 22 mar 2013, 02:08

Alvast dank voor jullie reacties.

Toch jammer van dat stof, want ondanks dat deze tekst nog leesbaar is, komt het de leesbaarheid niet ten goed is.
Gebeurd het (=archiveren) nu wel goed, of komt er nog meer stof op het archief?
Of weer anders geformuleerd; kan ik eindeloos ", ' en ^ gebruiken?

groet
JP

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rare tekens

Bericht door Ewout » vr 22 mar 2013, 06:58

Er is niet zoiets als een 'archief', zolang er niet van systeem gewisseld wordt. Of anders bekeken: Dit bericht is archief als jij het leest. Als iets er dus nu goed uit ziet, blijft dat zo totdat er voor andere forumsoftware wordt gekozen.
Het is liefdewerk oud papier, dus dat gaat zoals er tijd is. Als je het snel wilt en belangrijk vindt kan ik best een factuur schrijven hoor :be5: (zelf vind ik het zoals ik zei niet storend)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Rare tekens

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 22 mar 2013, 12:10

Hoi Ewout,

Het klopt dat er geen archief als zodanig (meer) is. Ik zit nog altijd met die term in mijn hoofd aangezien 'vroeger' bijdrages werden overgezet naar een archief en er sprake was van archivering (zoals ik altijd heb begrepen). Nu is dat (denk ik) niet meer zo. Maar ik ben er bij tijd en wijle periodes tussenuit geweest. Dus ik kan het ook fout hebben.

Mijn opmerking was bedoeld om eens te horen hoe het zit met die rare tekens en niet bedoeld om kritiek te uiten. Ik snap prima dat er wel eens iets mis kan gaan met het een en ander. Ik kwam het ook toevalligerwijs tegen en wist niet hoe verstrekkend het was.
De doelgroep mag weliswaar klein baathebbend zijn, niettemin hoor ik zo nu en dan hoor ik om mij heen dat er oude bijdrages gelezen worden. Ze zijn dus toch waardevol. Ook al is het maar voor een enkeling.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rare tekens

Bericht door Ewout » vr 22 mar 2013, 12:30

Jelte Pieter Dijkstra schreef:De doelgroep mag weliswaar klein baathebbend zijn, niettemin hoor ik zo nu en dan hoor ik om mij heen dat er oude bijdrages gelezen worden. Ze zijn dus toch waardevol. Ook al is het maar voor een enkeling.
Precies de reden waarom ik destijds zo grondig heb schoongemaakt, zodat het 'archief' weer fatsoenlijk leesbaar is, op deze kleine foutjes na. Hiervoor was het absoluut onleesbaar doordat alle archiefberichten zo'n 30-40 regels met spamteksten en links bevatten. Ook de meeste plaatjes werden niet weergegeven, niet per se omdat ze niet meer bestonden, maar vaker omdat het oude code was. Er zijn nog steeds plaatjes die niet worden weergegeven en wel bestaan, en de code zelfs goed is, deze posts moeten opnieuw door de forumsoftware worden geinterpreteerd. Omdat het archief verschrikkelijk groot is, loopt de server daar al snel op vast en is niet volledig gebeurd de laatste keer (zo'n 80-90% wel vermoed ik). Zo'n opdracht neemt meerdere uren in beslag, het forum is dan slecht of niet bereikbaar.

Hierbij de lijst met nog openstaande klusjes, als iemand (met kennis van MySQL en php) zich geroepen voelt, welkom!
  • oude smileys (:D, etc) omzetten in phpbb smileys
  • [img] tags herstellen
  • Dubbelverwerkte htmlcodes (&' ipv ') herstellen
  • UTF8 codering in phpbb3_topics omzetten naar Latin1
  • Volledige reparse (sommige oude berichten lijken nog steeds niet verwerkt)
  • als alles klaar is: zoek-index opnieuw genereren
  • Aantal postst gebruikers corrigeren (is soms 0, waarschijnlijk vaker niet kloppend)
  • optioneel (future proof): Latin1 tabellen omzetten naar UTF8

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Rare tekens

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 22 mar 2013, 12:35

Ik twijfel er niet aan dat dit veel werk zal zijn.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Rare tekens

Bericht door Wim Joosten » za 23 mar 2013, 16:07

Ik kan ook wel iets in het vervangen van de rare tekens doen. Als je ergens rare tekens tegenkomt, meld ze dan hier.

JP, jouw oorspronkelijke bericht is gewijzigd.
  • Alle “ code en er op lijkende codes zijn vervangen;
  • img=left is vervangen door img;
  • [:D] vervangen door :D
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rare tekens

Bericht door Ewout » zo 24 mar 2013, 11:05

Wim Joosten schreef:Ik kan ook wel iets in het vervangen van de rare tekens doen. Als je ergens rare tekens tegenkomt, meld ze dan hier.

JP, jouw oorspronkelijke bericht is gewijzigd.
  • Alle “ code en er op lijkende codes zijn vervangen;
  • img=left is vervangen door img;
  • [:D] vervangen door :D
:clap: :clap: :clap:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten