Mentor rubriek

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Mentor rubriek

Bericht door oldtimer » wo 02 okt 2019, 12:54

Ook in de Imkerij is opleiding van groot belang, en natuurlijk niet weg te denken :naughty: . Omdat je in de Imkerij werkt met de honingbij als levende have dien je te weten waarmee je bezig bent en wat je in bepaalde gevallen moet doen en juist niet moet doen.

Omdat niet iedereen toekomt aan een beginners cursus, die ik zonder meer aanraad, gaan wij op het forum binnenkort een mentor groep oprichten. Maar ook leden die een beginners cursus hebben gevolgd kunnen zich aanmelden.

In de mentor groep zitten ervaren Imkers die bereid zijn gevonden de nieuwe Imker een steuntje in de rug te geven en een seizoen lang bij te staan daar waar dan nodig is.
Voor de rubriek mentoren kunnen leden/beginnende Imkers zich opgeven via het contact formulier. (Onderaan de site)
Zodra ze dat hebben gedaan, gaat het team ermee aan de slag en wordt een mentor aan dat lid toegewezen. Bericht over je mentor krijg je per PB of forum mail. Het wordt een 1 op 1 mentor hulp.

Er kunnen in die rubriek geen antwoorden of vragen worden gesteld door leden die zich niet via het contact formulier hebben opgegeven voor een mentor.
De rubriek mentoren komt niet in plaats van Vraagbaak, beginnersvragen, maar ernaast.

Voor de mentorgroep worden wat regels opgesteld die de werking van de groep moeten waarborgen.

Dus wil je je niet aanmelden voor een mentor dan kun je gewoon vragen en antwoorden in de rubriek Vraagbaak, beginnersvragen.

Met deze nieuwe rubriek hopen wij op dit forum leden duidelijker en beter te kunnen helpen met onze geweldige hobby!
Een en ander wordt nog verder uitgewerkt maar u ziet op niet al te lang termijn de rubriek vanzelf verschijnen.

Inmiddels hebben wij een aantal mentoren maar mochten er nog ervaren leden zijn die zichzelf op willen geven als mentor kan dat ook nog. Veel ervaring als Imker is vereist en het imkeren ook over kunnen brengen is van groot belang.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Mentor rubriek

Bericht door Fish » vr 04 okt 2019, 11:39

Mooi initiatief. Ik begrijp dat het nog in ontwikkeling is, toch alvast enkele vragen.

Gaat dit mentorschap buiten de NBV en de lokale afdelingen om? Of juist in samenwerking?
Hoeveel vraag is er naar mentoren? Een verzoek voor een mentor in bijvoorbeeld in de vraag en aanbod categorie is zo geplaatst, maar ik zie ze zelden. Ook op Facebook groepen zie ik amper mensen die een mentor zoeken. De mensen waar ik zelf mentor voor ben komen voort uit de beginners cursus, en wordt door de vereniging geregeld.
Ik begrijp dat er een nieuw forum-rubriek komt, is dit voor mensen die een mentor zoeken (een soort sollicitatie/introductiebrief plaatsen dus?) of iets geheel anders? Het lijkt mij dat overige (beginners)vragen gewoon op de gebruikelijke plekken gesteld kunnen worden, toch?
Wordt de forum rubriek verborgen voor mensen die geen mentor/mentor-zoekende zijn? Of is het alléén-lezen voor deze groep?

Waar het eigenlijk op neer komt; wat is de meerwaarde bovenop het plaatsen van een verzoek voor een mentor in de vraag & aanbod rubriek?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Mentor rubriek

Bericht door oldtimer » vr 04 okt 2019, 14:52

Fisch om even op wat vragen te antwoorden, het volgende.

Indien nodig in samenwerking met de NBV. Op dit forum gaat niets buiten het NBV om.
De vraag om een mentor gaat uit van een lid. Maar woj staan niet onwillig tegenover vragen van afdelingen.
Wij gaan hier om met mensen, omdat ik op menselijke wijze met mensen om ga zal ik de rubriek vraag en aanbod, die gebruikt wordt voor koop en verkoop, niet gebruiken voor de oproep voor een mentor.

Dat jij op soc.media geen oproep ziet van mensen die een mentor zoeken wil niet zeggen dat daar geen behoefte aan is.

Er komt een nieuw subforum voor leden die een mentor toegewezen hebben gekregen. In dat subforum kunnen leden die een mentor hebben, vragen stellen aan hun mentor. Alleen de mentor mag antwoorden in die rubriek. Je krijgt dus een 1op1 discussie.
Het zou een gesloten groep kunnen maar dat gaan we niet doen. Ik vraag van leden de discipline
Om uit die groep vandaan te blijven als ze niet aan een mentor zijn toegevoegd. Plaatsen ze daar toch een vraag of antwoord haal ik dat zonder pardon weg. Het blijft dus een open rubriek als toegevoegde waarde aan het forum.

Deze rubriek wordt opgezet om duidelijkere antwoorden op problemen te krijgen waar een beginnend imker mee kan zitten. In de huidige rubriek beginnersvragen zijn de antwoorden vaal zo dovers dat de topic starter soms niet meer weet wat nou eigenlijk het beste antwoord is.

Het is overigens zo dat je pas in aanmerking komt voor het mentorschap als je een echt ervaren imker bent. Hierin ga ik echt voor kwaliteit van de groep mentoren.

Dan als laatste
Om te voorkomen dat er weer verwarring in antwoorden voorkomt zal ik van de mentoren vragen niet te antwoorden in de groep op vragen van een lid van een andere mentor.

De rubriek beginnersvragen blijft gewoon overeind dus iedereen kan daarin gewoon vragen en antwoorden.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Mentor rubriek

Bericht door Fish » vr 04 okt 2019, 15:54

Duidelijk, bedankt voor de opheldering. Een soort digitale mentor eigenlijk, als ik het goed begrijp. Ik dacht meer aan een soort praktijkbegeleider, waar je langs kan met je vragen (of bellen/whatsapp). Een forum blijft een bijzondere keuze als instrument bij 1 op 1 communicatie, als ik dat zeggen mag.
oldtimer schreef:
vr 04 okt 2019, 14:52
Wij gaan hier om met mensen, omdat ik op menselijke wijze met mensen om ga zal ik de rubriek vraag en aanbod, die gebruikt wordt voor koop en verkoop, niet gebruiken voor de oproep voor een mentor.
Een vraag naar een mentor of een andere bijengerelateerde dienst vind ik er niet misstaan, maar goed jij bent de baas.
oldtimer schreef:
vr 04 okt 2019, 14:52
Dat jij op soc.media geen oproep ziet van mensen die een mentor zoeken wil niet zeggen dat daar geen behoefte aan is.
Viel mij gewoon op, bij mijn vereniging bijvoorbeeld geen verzoeken voor mentoren afgelopen jaar. Ik kan het mis hebben he? Misschien is er in andere regio's een groot tekort aan mentoren. Vandaar ook mijn vraag, of er behoefte aan is.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Mentor rubriek

Bericht door oldtimer » vr 04 okt 2019, 16:25

Fish schreef:
vr 04 okt 2019, 15:54
Duidelijk, bedankt voor de opheldering.

Viel mij gewoon op, bij mijn vereniging bijvoorbeeld geen verzoeken voor mentoren afgelopen jaar. Ik kan het mis hebben he? Misschien is er in andere regio's een groot tekort aan mentoren. Vandaar ook mijn vraag, of er behoefte aan is.

Dan moet het je toch ook opvallen zijn dat de antwoorden op vragen van beginende imker heel vaak, op z'n minst een wir war van antwoorden is.
Kort gezegd, ik wil meer duidelijkheid op praktijk vragen.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Mentor rubriek

Bericht door Erick » vr 04 okt 2019, 16:40

:handgestures-thumbup: Mooie initiatief, heb mijzelf gelijk opgegeven :D
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Mentor rubriek

Bericht door oldtimer » vr 04 okt 2019, 19:47

:handgestures-thumbup:
Alexander (Lex)

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Mentor rubriek

Bericht door Fieke01 » ma 07 okt 2019, 10:13

Super initiatief, hoewel iedereen op de site geweldig behulpzaam is zien wij als beginnende imkers soms even door het bos de bomen niet meer.
Het is dan geruststellend om te weten dat je je vragen ook 1 op 1 kan stellen aan iemand met kennis van zaken.
Ik geef me alvast snel op!
:hive:

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Mentor rubriek

Bericht door oldtimer » ma 07 okt 2019, 10:42

Ik stuur je even een PB Fieke :handgestures-thumbup:
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Mentor rubriek

Bericht door tomer » di 22 okt 2019, 19:46

Dus iedereen kan de vragen en antwoorden tussen vraagsteller en mentor meelezen, maar er mag enkel door de mentor op gereageerd worden? Als er geen meerdere meningen gevraagd worden, kunnen de beide personen dan niet gewoon via pb of email hun vragen oplossen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten