Korven slachten en honing persen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Korven slachten en honing persen

Bericht door Bart de Coo » ma 27 sep 2021, 11:39

Korfvrienden!

Ik ben druk geweest. Ik heb YouTube-video gemaakt waarin ik stap voor stap demonstreer hoe je de bijen en de honing uit een korf krijgt. En ja, daar komt zwavel aan te pas, maar je zult zien dat de schade minimaal is. Toevallig verschijnt tegelijkertijd de laatste aflevering van mijn rubriek 'Zó imkert u met ronde korven' in Bijenhouden. Dat loopt allemaal prachtig synchroon, net alsof erover nagedacht is.

https://youtu.be/_lYwFlP_G6Y

Samen met de video heb ik het hele verhaal ook opgeschreven op mijn blog: https://bartdecoo.nl/korven-slachten-en-honing-oogsten/

Om u te dienen!

En o ja, vergeet u zich niet in te schrijven voor het korfvlechten in Dieren? Vijf mensen hebben zich al ingeschreven via https://www.bijenhouders.nl/cursussen/korfvlechten , maar er doen ook nog wat nieuwe en oude leden van onze vereniging mee, dus het wordt reteknusjes allemaal.

Vriendelijk groetend,

Bart de Coo

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korven slachten en honing persen

Bericht door A.A. Staals » ma 27 sep 2021, 12:41

Waarom afzwavelen?
Door afsalpeteren worden er geen bijen gedood.

ad staals

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korven slachten en honing persen

Bericht door Bart de Coo » ma 27 sep 2021, 16:31

Goed idee! Zal ik zeker eens proberen. Ik heb nog nooit salpeter gebruikt, dus dan zou ik moeten uitzoeken hoe dat werkt. Ik wil ook nog steeds een keer bovist proberen. Ook zo'n middeltje van heel lang geleden.

Maar je hebt gelijk, waarom eigenlijk geen salpeter? Ik ken het natuurlijk wel, maar ik was er nog niet zo op gekomen. Aan de andere kant: de schade is minimaal. Als je de korf goed afbotst, dan zit er bijna geen bij meer in. Dat verloren broed is geen ramp als je twee 'naakte' volken verenigt. Misschien haal je er wel een hoop mijten mee weg.

Bart

BertM
Berichten: 27
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 17:01
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Korven slachten en honing persen

Bericht door BertM » di 28 sep 2021, 08:21

Ben je net lekker bezig, hangen ze aan de bel

Mooie uitleg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Korven slachten en honing persen

Bericht door Jaap v.Popering » di 28 sep 2021, 09:53

Bart de Coo schreef:
ma 27 sep 2021, 16:31
Goed idee! Zal ik zeker eens proberen. Ik heb nog nooit salpeter gebruikt, dus dan zou ik moeten uitzoeken hoe dat werkt.

Bart
Hier was het afzwavelen van korven heel lang geleden al een groot taboe .
Er komt nog wel eens een oude imker ( wat is oud ) bij mij op bezoek die voor de oorlog nog aan korventeelt gedaan heeft .
Ik weet dat het ( salpeteren ) met een stuk oude jutte ( van een jutte zak ) gedaan is .

Als hij weer eens komt zal ik eens navragen .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korven slachten en honing persen

Bericht door A.A. Staals » wo 29 sep 2021, 07:34

IMG_6295.JPG
Salpeterlappen kun je maken van jute door te impregneren met verzadigde oplossing van KNO3 en daarna te laten drogen.

ad staals

BertM
Berichten: 27
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 17:01
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Korven slachten en honing persen

Bericht door BertM » wo 29 sep 2021, 09:28

Op imkerpedia staaat er een stukje over, met een filmpje van hoe het vroeger gedaan werd

https://imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Afsalpeteren

Gr. Bert

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korven slachten en honing persen

Bericht door Bart de Coo » wo 29 sep 2021, 10:21

Ik herinner mij dat ik eens bij een leraar scheikunde navraag heb gedaan over die salpeterlapjes en die vertelde hetzelfde inderdaad: jute doordrenken met salpeter. Ik moet er gelijk bij zeggen dat ik niet weet welke gedaante salpeter heeft bij kamertemperatuur; is het vloeibaar dan? Op chemisch gebied ben ik echt een nitwit.

Op de Facebook-groep 'Korbimkerei' (Duitstalig) krijg ik een interessante reactie. Daar beweert iemand dat het afzwavelen vooral gedaan werd/wordt als de korven pas na enige dagen leeggehaald werden. Mijn argument is vooral de overlast van bijen in je werkruimte, waar tien bijen al behoorlijk irritant zijn. Als dat je argument is, dan kun je inderdaad net zo goed salpeter gebruiken, waarmee je ook nog iets kunt verzinnen om het broed mee te redden.

Dat broed redden vind ik toch wat overbodig. Het is altijd erg weinig en het maakt allemaal niet zo veel uit. Als ik een naakt volk op een andere korf gooi, dan kan dat restje broed net zo goed achterwege blijven.

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Korven slachten en honing persen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 29 sep 2021, 10:37

Bart de Coo schreef:
wo 29 sep 2021, 10:21
. Ik moet er gelijk bij zeggen dat ik niet weet welke gedaante salpeter heeft bij kamertemperatuur; is het vloeibaar dan? Op chemisch gebied ben ik echt een nitwit.

Bart
KNO3 Is een korrelvormige kunstmest welke geheel in water oplosbaar is onder de naam van ;Kalisalpeter in de handel is .

BertM
Berichten: 27
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 17:01
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Korven slachten en honing persen

Bericht door BertM » wo 29 sep 2021, 14:54

Jaap v.Popering schreef:
Bart de Coo schreef:
wo 29 sep 2021, 10:21
. Ik moet er gelijk bij zeggen dat ik niet weet welke gedaante salpeter heeft bij kamertemperatuur; is het vloeibaar dan? Op chemisch gebied ben ik echt een nitwit.

Bart
KNO3 Is een korrelvormige kunstmest welke geheel in water oplosbaar is onder de naam van ;Kalisalpeter in de handel is .
KNO3 is in feite een metaalzout en komt zowel in de natuur voor en kan ook kunstmatig worden gemaakt.
De stikstof (aanwezig in kaliumnitraat in de vorm van NO3) is inderdaad een goede bron voor planten in kunstmest, die wordt gemaakt met behulp van ammoniak en platina.
Salpeter is een combinatie van het Latijnse Sal (zout) en Petra (steen) : Sal Pettae , zout van de rots.
Salpeter werd vroeger ook gebruikt bij het maken van worst om botulisme te voorkomen, die toen ook bekent stond als de worstziekte ( bolus is latijn voor worst). Tegenwoordig wordt het zogenaamde slagerszout gebruikt, welke 0,6% Nitriet bevat, dit is de werkzame stof tegen de botulisme bacterie. Het Nitraat in Salpeter vormt zich in het vlees om tot nitriet, welke op zijn beurt zich ook weer omzet en waarbij zuurstof (O2) vrijkomt welke weer voorkomt dat botulisme bacterie in een omgeving zonder zuurstof ( wat een worst in een darm is)sporen gaat aanmaken die op hun beurt weer botuline gif gaan produceren welke voor de mens in kleine hoeveelheden al dodelijk is.
Ik gebruik salpeter bij mijn hobby worst maken bij grote salami’s als een soort 2 traps raket tegen botulisme. Hiervoor heb je maar 300 ppm nodig.

Salpeter is vooral bekend als 1 van de ingrediënten van buskruit: in combinatie met zwavel en houtskool oxideert het nitraat bij verbranding en komt er veel hitte vrij en zetten de vaste stoffen zich om in gassen, die een groter volume nodig hebben en boemmmm.

Ik denk dat de salpeterlapjes op dezelfde manier werken:
De salpeter kristallen zitten opgelost in de jute die als brandstof dient. Bij het aansteken krijg je dezelfde reactie als buskruit en het Nitraat oxideert hevig en produceert het gas (stikstofmonoxide?)
Dit zie je ook in het filmpje op imkerpedia

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten