korven spijlen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
korven spijlen

Bericht door Oude Essink » ma 14 apr 2008, 13:17

Leuk een nieuwe rubriek over korf-imkeren; korfimkeren heeft iets nostalgisch maar is toch meer dan dat: het staat dichter bij de natuurlijke nestverzorging van een bijenvolk. Imkeren met "cultuurvolken", waarin manipulatie van de bij om haar beter naar onze wensen te zetten, steeds meer de overhand krijgt, maakt de kloof met omgaan met "natuurvolken", waarin de bij in haar natuurlijke omgeving blijft, steeds groter. Korfimkeren brengt ons dichter bij het natuurlijke leven van de honingbij en geeft een eigen intense voldoening.
Imkers vinden kasten vaak niet alleen handiger, maar ook mooier. Ik ben het daar niet mee eens; kijk eens naar een afbeelding van een goed verzorgde korf:
.
Afbeelding
.
De eerste vereiste voor het goed verzorgen van een korfvolk is het goed spijlen van de korf; ik schreef er eens over in:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=954
.
Nostalgische gevoelens krijg je meer bij het zien van een 19e eeuwse korvenstal:
.
Afbeelding
.
Korf imkeren is op het forum vaak aan de orde geweest; in het archief zijn teksten en afbeeldingen te vinden over de Kanitz korf of de Gravenhorster- of de Lünenburger.
Een apparte rubriek om ideeën en ervaringen uit te wisselen over deze toch speciale vorm van imkeren met haar eigen charmes en problemen zal aan veler wens voldoen.[:)]
.
.


[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/embleem.jpg[/img]
Het embleem symboliseert het bijenvolk in de koesterende warmte van haar nest; ontleend aan het vierkant/driehoek symbool,dat in de Mararokkaanse weefkunst staat voor het bijenvolk.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: korven spijlen

Bericht door Bart de Coo » ma 14 apr 2008, 14:57

Spijlen heb ik dit voorjaar met wilgentakken gedaan. Ging prima. Snoeien zodra de sapstroom goed op gang is gekomen, mooie stukken snoeien - ongeveer zo dik als een vinger - en dan schillen. De schors valt er bijna vanaf.

Op de foto van de 'Lagd' (= bijenstal) die Hennie erbij levert, zie je 'Lüneburger Stülper'. Die herken je onmiddellijk aan het hoge vlieggat. Op de Lüneburger Heide spijlen ze van oudsher als volgt.

Snij mooie stukken werksterraat van ongeveer 3 bij 7 centimeter. Smelt wat wasrestanten bovenin de korf, bijvoorbeeld met zo'n verfföhn. Als de korf nog nooit gebruikt is, dan doe er zelf wat was in. Druk voorzichtig de stukken raat in koude bouw met de lange kant in de was. 3 stukken is genoeg. Vijf mag ook. Denk om de hart-op-hartafstand.

Het eerste spijlenpaar komt kort onder de stukken voorbouw, precies haaks erop. Dat geldt ook voor het derde en onderste paar: haaks op de voorbouw. Laat flink wat ruimte onderaan vrij: er moet een voerbak onder kunnen.

Het middelste paar echter, plaats je 45graden schuin op de voorbouw en het eerste en derde spijlenpaar. Nu is de korf rondom beveiligd tegen stoten.

Ik kan nog steeds geen goede reden verzinnen voor het plaatsen van een 'centerspijl' vlak onder het vlieggat, evenwijdig aan de raten in koude bouw. Waarom toch?


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: korven spijlen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 15 apr 2008, 00:19

Hennie ben het helemaal met je eens!!!

jp

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: korven spijlen

Bericht door labrador » di 15 apr 2008, 08:50

Voor de mensen die willen weten hoe een groot korf-imker destijds het jaar door kwam, hierbij een prachtige film:
http://www.iwf.de/iwf/do/mkat/details.aspx?GUID=544D412D0000000000000000000000002CF44C86B1F8830EFC000000A92253B7&Action=Quicklink&Search=Heide&SearchIn=Keywords

ronaldvs1
Berichten:1
Lid geworden op:za 02 aug 2008, 07:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: korven spijlen

Bericht door ronaldvs1 » za 02 aug 2008, 07:53

Die centerspijl is er om te voorkomend dat de korven geplet werden tijdens het reizen. De korven werden toendertijd tijdens het reizen opgedoekt en gestapeld op de een paardenkar en moesten zwaardsedruk kunnen weerstaan.
Gr ronald

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: korven spijlen

Bericht door Eddy Geurtsen » za 02 aug 2008, 21:45

Van een "vader op zoon imker" hoorde ik eens dat de spijlen gemaakt moesten worden van de vuilboom (sporkenhout) omdat deze ongevoelig zouden zijn voor aantasting door insectenvraat (houtworm, wasmot?).

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: korven spijlen

Bericht door Oude Essink » zo 03 aug 2008, 12:36

De echte reden voor het gebruik van Sporkehout (=Vuilboom) is, dat die twijgen ook in gedroogde toestand bijzonder sterk blijven en toch soepel te hanteren (gemakkelijk in te buigen in een korf).
Vroeger maakten wij ook onze vliegers, die wij oplieten met een glad touwtje om berichtjes naar boven te sturen en een mooie staart met plukjes gras eraan om de slingerbeweging in toom te houden, van Sporkehout.
Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: korven spijlen

Bericht door wilde » vr 26 sep 2008, 23:17

Van sporkehout heb ik ooit begrepen dat het wordt gebruikt, omdat het nooit aangetast wordt door houtworm. Ik weet niet of er veel imkers zijn met korven. Een kleine minderheid denk ik. Ik heb al jaren lang naast mijn kastvolken 3 korven. Die zijn alleen voor de sier en om mij scherp te houden op het gedrag van de bijen. Ik oogst er nooit van, behalve dan de zwermen. Vroeger voerde ik de korven voor de winter bij met behulp van een Mommersbak gevuld met stroo en de korf erboven op een uitlaatplank met geopend gat. Dat gaat goed, want door de stroovulling verzuipen ze dan niet. Ik gaf ze meestal 4 kg suiker.

Ik heb mij voorgenomen om met ingang van dit jaar de korven in het geheel niet meer te voeren. Ze moeten dus zelf voldoende halen. Er is bij mij in de buurt voldoende dracht, zowel in het voorjaar als in de zomer. Een volk dat de winter niet overleeft hoef ik niet, want een dergelijk volk is gewoon niet sterk genoeg. De korf is dan weer beschikbaar voor een volgende zwerm en zwermen heb ik genoeg. De enige behandeling die ze nog wel krijgen is oxzaalzuur (3,7% in suikerwater 50%) druppelen in december, en als ze voor het eerst in een korf worden gehuisvest krijgt de zwerm een flinke oxzaarzuur spray (3% in water), zodat ze varroavrij beginnen.

Korfzermen, die ik in een kast zet, blijken dikwijl zeer vitale volken te zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten