Voortbestaan korfimkerij

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:
Voortbestaan korfimkerij

Bericht door Poulus Coset » do 29 jan 2009, 22:37

Vandaag stelde iemand mij de vraag of de korfimkerij nog wel voort kon bestaan met alle ziekten van de laatste jaren. Hij was van mening dat dingen als raatvernieuwing en varroabehandelingen alleen plaats konden vinden met een bijenkast.

Ik ben van mening dat de korfimkerij zoals deze (in onze familie) twee generaties terug werd beoefend een stuk natuurlijker was dan zoals wij (ook ikzelf maak me hieraan schuldig) in deze moderne tijd met onze bijtjes omgaan. Natuurlijk moeten we wel rekening houden met de varroa-bestrijding.

We kunnen en willen niet meer terug naar de zwermimkerij van anderhalve eeuw terug, maar zouden we enkele ziekten niet de baas kunnen zijn met de aloude korfimkermethode? Of is het toch maar beter om de korven voorgoed vaarwel te zeggen om vervolgens alle huidige plagen op een moderne manier het hoofd te bieden?

Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe een jullie dit zien.

Met vriendelijke groet,

Paul.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Voortbestaan korfimkerij

Bericht door Bart de Coo » za 31 jan 2009, 14:45

O nee, je hoeft de korf zeker niet vaarwel te zeggen. Maar bijen in korven houden als remedie tegen wintersterfte lijkt me overdreven. Alles wat met een korf kan, kan met een kast ook, en beter. Zwermimkeren en de bijen zelf raten laten bouwen zonder kunstraat kan met kasten ook. De isolatie van een roggstrokorf dan? Ook dat voordeel van de korf wordt terzijde geschoven met de introductie van de kunststofkasten. Blijft over de ronde vorm. Dat zou in de winter inderdaad wel eens een voordeel kunnen zijn.

Varroabestrijding gaat met een korf heel aardig. Als je een zwerm hebt geschept dan kun je na een paar dagen de bouw controleren door met een lichte klap het hele volk af te stoten in een lege korf. Nu kun je de bijen mooi benevelen met oxaalzuuroplossing en de ratenbouw controleren bovendien. Verder lukt de sponsdoekmethode met mierenzuur natuurlijk ook prima en verder kun je rond de kerst het volk bedruppelen met oxaalzuuroplossing, net als in de kast. Met een korf gaat dan laatste misschien wel beter, omdat je geen dekplanken hoeft te verwijderen en omdat je rechtstreeks op de bijen kunt druppelen, zonder dat er een dikke voerrand in de weg zit.

Een zeer belangrijke maatregel tegen wintersterfte lijkt te zijn het afnemen van het broed en daarmee het opzetten van volkomen schone volken op schone raten. Dat is in elk geval de zeer sterke indruk die ik zo onderhand gekregen heb. Een korf is daar natuurlijk bij uitstek geschikt voor, maar met een kast lukt dit ook prima.

Korfimkeren is vooral erg mooi. Het plezier om een volk te huisvesten in een korf die je zelf gevlochten hebt, is gigantisch. Dat is voor mij meer dan voldoende reden om zo zijdelings naast je kasten wat korfjes erop na te houden. Het enige echte voordeel van de korf boven de kast dat ik me kan voorstellen is de mogelijkheid om korven om te keren, waarmee je sommige bezoekers van je bijenstand soms bijna een metafysische ervaring bezorgt: mensen kunnen daar echt enorm van onder de indruk raken.


Groet,


Bart de Coo

Aro
Berichten:58
Lid geworden op:di 10 feb 2009, 21:41
Locatie:Renswoude
Contacteer:

Re: Voortbestaan korfimkerij

Bericht door Aro » wo 11 feb 2009, 21:47

Een late reactie;
Paul je kon hierin wel eens gelijk hebben! Alleen moeten we terug naar een ras welk:
a.groot hygienisch gedrag vertoont
b.veel propolis haalt (een raapje mag een keer vastzitten)
c.sterk verdedigend is (een bij mag steken)
d.niet zwermtraag is (zwermen is natuurlijk)
Als dit gecombineerd word met practisch imkeren,d.w.z.niet voor elk
wissewasje het volk verstoren denk ik dat we een heel eind op de goede weg zijn!! Ben nieuwsgierig naar reacties!
Vriendelijke groet,
Aro

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voortbestaan korfimkerij

Bericht door labrador » do 12 feb 2009, 09:24

Ik heb e.e.a. ook al eens ter sprake gebracht.
Zie topic:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8222

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Voortbestaan korfimkerij

Bericht door wilde » do 12 feb 2009, 14:03

Ook met kasten kun je gemakkelijk(er) een zwermethode hanteren. Ik heb zowel korvan als kasten. Sedert begin vorig jaar laat ik mijn kasten ook vrij zwermen. Ik luister alleen na een dag of 10 naar tuters en kwakers. Zodra ik die hoor breek ik alle doppen, of doe dat na een nazwerm. Het gaat prima zo. Mijn volken zijn een stuk rustiger op mijn erf en iets minder agressief, ondat het wekelijks nazien en zwermvoorkoming met kunstzwermen de volken waarschijnlijk zeer verstoort. Ik drong ze vroeger ook een koningin op die mij welgevallig was. Ik doe uiteraard ook niet meer aan koninginnenteelt: dat doen de volken nu zelf en tot genoegen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten