Raat verwijderen?

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
CDzoem
Berichten:9
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 12:28
Locatie:Nederland
Contacteer:
Raat verwijderen?

Bericht door CDzoem » ma 23 mar 2009, 11:48

Moet er oude raat verwijderd worden bij de voorjaarsinspectie.
en zo ja tot hoe ver in de Korf?

met vriendelijke groet
Cdzoem

1232518

robvanhernen
Berichten:22
Lid geworden op:wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Raat verwijderen?

Bericht door robvanhernen » ma 23 mar 2009, 13:15

Hallo

Niet doen, tenzij deze raat een smeerbende is, maar meestal hebben de bijen de raat gewoon netjes leeggemaakt.
Kun je je voorstellen dat deze lege raat onder het broednest meehelpt in het stilhouden van de lucht, waardoor er minder warmte verlies is? Energiesparen is de komende tijd van enorm belang.

wacht met het inkorten van de raten tot nadat de nazwermen afgekomen zijn en alle broed bijna uitgelopen is. Dan hoef je niet kinderachtig te zijn en kun je rustig 15 tot 20 centimeter wegsnijden, alhankelijk van de korf.

Groeten
Rob

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Raat verwijderen?

Bericht door wilde » ma 23 mar 2009, 15:43

Oude raat zo spedig mogelijk wegsnijden. Ik doe het al in januari wanner ik oxaalzuur druppel. Dan hoef ik ze niet nog een keer te storen. Het is altijd een verstoring maar die komt een goed volk echt te boven. Als je ermee wacht blijft alle schimmleraat zitten en vervuilt het nest. Ze hebben er veel meer werk mee om dat op te ruimen en weer uit te bouwen. Nu terugsnijden tot het broed of tot raat die er netjes uitziet zonder schimmel of veel te donker. De gedachte dat ze het broednest niet warm kunnen houden met zo'n gat eronder lijkt logisch maar ook daar hebben ze bij een normale korf geen last van.
Probeer het met de helft van de korven en laat de rest op de oude raat zitten. Dan zul je het verschil zien.

Groet, Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten